המשבר הפיננסי חושף את מערכת המחירים הכפולה בשוק הרכב החדש - והלקוח הפרטי מרוויח

מי שיסתכל בהורדת המחירים של 10% עד 20% שמציעים כיום כמה מהיבואנים בפומבי במסגרת מבצעי המכירות, עשוי לחשוב שמדובר ב"מכירת חיסול" נואשת

לעיתים יש צורך במצבים קיצוניים, כמו המשבר הכלכלי הנוכחי, כדי לחשוף עיוותים קיצוניים בשוק. במקרה של שוק הרכב החדש העיוות שעולה ונחשף כיום הוא ההיקף והעוצמה של מערכת המחירים הכפולה בשוק: מחירים רשמיים וידועים לצרכן הפרטי, לצד מחירי רכב אמיתיים, שלעיתים נמוכים יותר בעשרות אחוזים אך מהם נהנה עד כה רק חלק קטן מאוד מהלקוחות.

העיוות הזה קיים בשוק כבר כמה שנים והאוצר התריע לא אחת כי "שוק הליסינג" יוצר עיוות מבני קשה, שבו חברות הליסינג נהנות מהנחות מפליגות ומי שמסבסד אותן הם הלקוחות הפרטיים, שמשלמים מחירים גבוהים ממה שהם צריכים לשלם בפועל. אבל במצב שבו חברות הליסינג רוכשות מעל ל-70% מכלי הרכב בסגמנטים המרכזיים של השוק, אפילו אם הלקוחות הפרטיים היו מודעים לתופעה - ורובם העדיפו להתעלם - לא עמד לרשותם כוח צרכני גדול מספיק כדי לשנות אותה.

ליבואנים מצידם לא הייתה מוטיבציה לשנות את העיוות הזה, אם חלקם רצו בכך. כל עוד חברות הליסינג המשיכו לרכוש כלי רכב במאסות הם המשיכו להעניק להן הנחות ושמרו על ההסכם הלא-כתוב שקובע כ"לא מורידים את מחירי המחירון". מי שהוריד את מחירי המחירון, ופגע בסחירות ובשווי הצי של חברות הליסינג, שילם על כך מחיר כבד והדוגמאות מוכרות לכולם בענף.

אבל בסיטואציה הנוכחית של השוק, מי שהפר את אותו הסכם בלתי כתוב הן חברות הליסינג עצמן. באוקטובר חברות הליסינג וההשכרה פשוט סגרו את ברז הקניות ולא גילו כל נכונות לפתוח אותו, אלא בתמורה להגדלה נוספת וחריגה של ההנחות, מעבר למה שהיה מקובל.

חלק מיבואני הרכב המתינו לשינוי, אולם משזה בושש לבוא גם הם שברו את הכלים והחלו להציע לציבור את "הנחות הליסינג". מי שיסתכל בהורדת המחירים של 10% עד 20% שמציעים כיום כמה מהיבואנים בפומבי במסגרת מבצעי המכירות, עשוי לחשוב שמדובר ב"מכירת חיסול" נואשת. בפועל, מדובר בהנחות שהיו קיימות כל הזמן אלא שהלקוחות הפרטיים לא זכו ליהנות מהן - לפחות לא בפומבי. במילים אחרות, הסבסוד הצולב הופסק וגם הלקוח הפרטי נהנה מהמחירים האמתיים - או לפחות חלקם.

כמובן, שההנחות הללו מוצגות כאירוע זמני - מבצעים מוגבלים לתקופה, עד גמר המלאי וכו' - אבל אין ספק שרף המחירים ירד לרמה חדשה, שליבואנים יהיה קשה מאד לחזור ממנה.

המשבר חושף כיום גם את הבעייתיות המובנית ב"מחירון המשומשות" הישראלי. אותו "מחירון" התעלם במהלך השנים ממערכת המחירים הכפולה, שכולם ידעו על קיומה, ונצמד למחירי היבואנים הרשמיים, שבפועל היו גבוהים מהמחירים האמיתיים באחוזים רבים. אבל גם בימים אלה, כאשר אפילו המחירים הרשמיים מוזלים באחוזים רבים, ההתעלמות נמשכת ומחירי המשומשות נשחקים רק בחלק קטן מהשחיקה של מחירי החדשות בפועל. הסיבה: מדובר במבצעים "זמניים".