ה-eBook - ספר דיגיטלי, עדיין לא רב-מכר

אמזון וסוני היו בטוחות שהן מביאות את סיפור ההצלחה הבא, אלא שהמכשיר עדיין לא תפס ולא יצא מגבולות ארה"ב ; בכל זאת מתוכננים דגמים חדשים, ובישראל יש מי שמוכן לשקול ייבוא שלהם ; והעיקר: אופרה ווינפרי מתלהבת - מה שאולי יביא לתפנית בעלילה

אם כבר מצלמים במצלמה דיגיטלית, שומעים מוזיקה בצורה דיגיטלית, למה לא לקרוא ספרים באותו אופן? את השאלה הזו כנראה ששאלו את עצמם מהנדסי ה-Kindle של אמזון וה-Sony Reader, שחשבו שמוצר השוקל כ-300 גרם, המצוייד במסך המאפשר לקרוא ספרים כאילו היו מוצגים על נייר אמיתי ומסוגל לאגור בתוכו מאות ספרים, יהפוך לגאדג'ט הגדול הבא.

בפועל, משהו בתוכנית השתבש: הקינדל שנמצא בשוק כבר כשנה וה-eBook שנמצא מ-2006, מכרו עד היום בכמיליון מכשירים בארה"ב בלבד. אבל היצרניות לא הרימו ידיים. למעשה, המלחמה על הקורא הדיגיטלי תגיע בעוד כשבועיים למערכה חדשה, כאשר דגם חדש של סוני יצא לשוק.

ה-PRS700 מציע שורה של שדרוגים לעומת הדגם הקודם של סוני - PRS505, כאשר השיפור המשמעותי הוא מסך המגע, בגודל 6 אינץ', המאפשר מעבר מעמוד לעמוד באמצעות האצבע. המכשיר מגיע עם עט סטיילוס, שבאמצעותו ניתן לסמן טקסטים ולרשום הערות על גבי העמודים. כמו כן, עתיד המכשיר לספק תצוגה טובה יותר לקריאה במקומות עם תאורה חזקה, כמו אור שמש, ובלילה, ניתן להפעיל בו תאורה אחורית.

נתוני פתיחה מעודדים

המכשיר שוקל 280 גרם וניתן לאחסן בו 320 ספרים. הסוללה הנטענת שלו מספיקה לשבועיים, ומאפשרת קריאה של 7,500 עמודים. החיבור למחשב הוא באמצעות כבל USB בלבד (ללא תקשורת אינטנרט אלחוטית (Wi-Fi). מחיר המכשיר 400 דולר וסוני מציעה 100 ספרים להורדה במתנה בעת הקנייה שלו.

המתחרה של סוני היא אמזון עם מכשיר משלה בשם Kindle הנמצא בשוק כבר שנה. הדגם הזה מציע יתרון גדול לעומת ה-PRS700 - חיבור סלולרי קבוע להורדת ספרים מאתר אמזון. המכשיר שוקל 300 גרם וגודל המסך זהה - 6 אינץ', גם הסוללה שלו מספיקה לשבועיים וניתן לאחסן בו 200 ספרים. שני המכשירים מאפשרים להרחיב את הסיכרון הפנימי באמצעות כרטיסי זיכרון. עלות הקינדל היא 359 דולר. הערכות שמתפרסמות לאחרונה מדברות על כל שגם הקינדל ישודרג לדגם חדש בשם קינדל 2 שיהיה דק יותר, עם מסך טוב יותר וגם יכיל שיפורים בממשק, אולם הוא לא צפוי לצאת לפני 2009.

שני המכשירים עדיין לא זכו לתהילה שלהם, אך מסתבר שלא מדובר בבעייה של היצע תכנים. עד לפני כשנה החזיקה אמזון קטלוג של 88 אלף ספרים, שהגיע נכון לעכשיו ל-190 אלף. יש הוצאות לאור שלא מהססות להעלות את הספרים שלהן לפורמט דיגיטלי, כך על-פי דירוג רבי המכר האחרון של ה"ניו-יורק טיימס" 109 מתוך 112 כבר הומרו לגרסה אלקטרונית. סביר להניח שגם המחיר לא מהווה את הסיבה העיקרית לאי הפיכתו של ה-eBook ללהיט. מחיר הספרים הדיגיטליים עומד בממוצע על 10 דולר, כאשר בחלק מהמקרים ניתן לרכוש אותם גם ב-5 דולר ואפילו פחות. אמזון אפילו הלכה צעד אחד קדימה והיא מאפשרת להוריד את הפרק הראשון של הספר בחינם, כדי להתרשם ממנו לפני רכישתו. הקינדל מאפשר גם גישה לבלוגים, עיתונים ומגזינים.

לאחרונה סיפר מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס, שלקוחות המכשיר ממשיכים לקנות ספרים רגילים, בנוסף לספרים הדיגיטליים אותם הם קונים מאמזון, מה שמעלה שאלה קריטית לגבי המדיה החדשה, מכיוון שאם ה-eBook לא מצליח להחליף את הספרים המסורתיים אפילו אצל הרוכשים שלו, הוא פשוט מהווה הוצאה נוספת בשבילם.

למרות המשאבים השיווקים העצומים שאמזון משקיעה בו, הקינדל לא חולל מהפכה בעולם הספר. על-פי הערכות של אנליסטים בארה"ב, אמזון מכרה עד היום רבע מיליון מכשירים, המהווים שוק של 100 מיליון דולר.

שחקנית חיזוק

המלחמה בין הקינדל לסוני Reader קיבלה לאחרונה תפנית בצורת שחקנית חיזוק, כאשר אופרה ווינפרי הודיעה בתוכניתה שהקינדל הוא כרגע הגאדג'ט הכי אהוב עליה בעולם. ווינפרי לא הפסיקה לשבח את המכשיר בתוכנית האירוח שלה, בה אירחה את בזוס.

ההתלהבות של ווינפרי הפכה מייד להתלהות של אמזון. ווינפרי נחשבת למקדמת מכירות מוכחת, וההלצה שלה יכולה להפוך קריטית למכירות הקינדל, זאת לאחר שבשנות ה-90 החלה להמליץ על ספרים, וגרמה לעלייה משמעותית במכירות שלהם.

לדבריה, היכולת להוריד ספרים חדשים בכל מקום שירתה אותה מצויין בזמן שהמתינה במטוס להמראת הטיסה וראתה פרסומת בעיתון. היא סיפרה שהורידה את הספר ממש לפני ההמראה וכך יכלה לקרוא את הספר במהלך הטיסה.

ווינפרי, לא התעלמה מהמצב הכלכלי הקשה בארה"ב. "למרות שהקינדל יקר, זוהי לא הוצאה חסרת ערך מכיוון שהיא מחזירה את ההשקעה", אמרה והוסיפה, "הספרים זולים יותר ויש כאן גם חיסכון בדפים".

בשביל לזרז את מעריציה ללכת לרכוש את הקינדל, ווינפרי נותנת כהרגלה לצופים שלה מתנה - הנחה של 50 דולר בעת רכישת המוצר באתר האינטרנט של אמזון.

רק בארה"ב

מכשירי ה-eBook נמכרים כרגע רק בארה"ב. מכירתו של הקינדל שהייתה צפויה להתחיל בשבועות הקרובים באנגליה נדחתה מסיבות הקשורות לחתימת חוזים עם המפעילות הסלולריות. גם לקהל הישראלי אין יותר מדי למה לצפות, ולא נראה שבקרוב נתחיל לקרוא כאן ספרים דיגיטליים.

ויש מי שמנסים לתת הסבר לחוסר ההתרוממות. רועי פרייבך, מנהל השיווק ברשת סטימצקי אומר כי "חוסר ההצלחה של הקינדל נובע משתי סיבות: כשל טכנולוגי וצרכני. כשאתה קונה את הקינדל אתה צריך לעשות מנוי לחברה סלולרית, לא כל אחד רוצה שיהיה לו מפעיל סלולרי אחד בטלפון ואחד בקינדל. לא כל אחד גם רוצה שיחתימו אותו בחברה שהוא לא מעוניין בה".

ברמה הצרכנית, הוא אומר, לאנשים יש בעיה עם העובדה שמדובר בעוד צג: "אנחנו מבלים היום הרבה זמן מול מסך המחשב. לבוא אחר כך הביתה ולהמשיך לבהות בעוד סוג של צג, זה בעייתי".

פרייבך מוסיף שספר הוא דבר מאוד אישי ואנשים עדיין רוצים להרגיש את הספר ביד ולהריח אותו. "יש היום באירופה לפחות עשרה מוצרים דומים לאלו של הקינדל, אולם התחום הזה לא ממש מתרומם. ממחקרים עשינו, השימוש בזה הוא בעיקר בקרב היי-טקסטים שיש להם הרבה טיסות לחו"ל והם לא רוצים לסחוב איתם ספרים. כשאתה שואל את הציבור אם הוא רוצה לקרוא ספרים בעזרת צג דיגיטלי, כולם אומרים מה פתאום וממש ממש לא".

בחברת ישפאר הום-טק, יבואנית מוצרי סוני בארץ, מספרים שמכיוון שסדרת מכשירי הסוני Reader לא הגיעה עוד לאירופה, אין עוד על מה לדבר לגבי ישראל.

אבל דווקא למודן יש בשורה אחרת. "מודן תהיה הפתרון הטבעי ביותר לספרים האלקטרוניים", אומר ל"גלובס" עודד מודן, הבעלים של הוצאת הספרים מודן ורשת חנויות המחשבים באג, "אני בודק את ייבוא מכשירי ה-eBook בכל מיני כיוונים, אני עוקב כל הזמן אחרי ההתפתחות של התחום, כאשר אני בונה את עצמי לקראת זה וכשזה יגיע אני אהיה שם".

מודן, כמו מו"לים אחרים בארץ בוחן היום את שוק מכשירי ה-eBook בארה"ב, כאשר השקת הדגם החדש של סוני - PRS700 ב-14 לנובמבר מעוררת כבר עכשיו עניין מחודש בשוק זה.

איזה בלי תוכן

סיבה נוספת שלא נוכל לקרוא בקרוב ספר על צג דיגיטלי היא התוכן ולא רק החומרה. לדברי פרייבך, "בשביל שבן אדם יבוא לקנות את המכשיר, הוא צריך שיהיה לו תוכן להוריד ולא רק ספר אחד או שניים. צריך לחכות שכמה הוצאות ספרים יגידו שהן מוכנות לעלות את הספרים שלהן בפורמט דיגיטלי.

"כמו-כן, הוצאות הספרים צריכות לבנות מודל מסחרי שהקהל יוכל להוריד באמצעים יחסית פשוטים ובעלות לא גבוהה את המדיה הדיגיטלית".

מודן מסכים עם פרייבך, "שום חברה שתרצה למכור ספר אלקטרוני לא תוכל לעשות את זה אם אין לה מלאי בסיסי של זכויות יוצרים. אנחנו מצויידים עם קטלוג הקרוב ל-7,000 ספרים, שאנחנו יכולים להשתמש בו. כבר כמה שנים שאנו שומרים מדיות דיגיטליות לחלק מהטקסטים כדי שנוכל לעלות אותם בקלות במידת הצורך".

מודן מבטיח שהוא ייבא גם את החומרה וגם את הספרים עצמם, אולם הוא לא מסכים לספר עם איזו מחברות המכשירים הוא נמצא היום במשא ומתן.

ועוד מילה אחת ירוקה: על השאלה כמה זמן ייקח לאנשים לשנות הרגלי קריאה ישנים אולי אין עדיין תשובה מה שבטוח הוא שמוצרי ה-eBook יחסכו, כאשר יתפסו נוכחות, הרבה מכריתת היערות בעולם.

צרו איתנו קשר *5988