הסטארט-אפ של חברת החשמל: מקימה חממה לפיתוח מיזמי אנרגיה

חברת החשמל נכנסת לתחום היזמות הטכנולוגית: לפי התוכנית, תקצה כ-8 מיליון שקל לפעילות החממה בשנת 2009, ומתוך סכום זה כל פרויקט יתוקצב בהיקף של עד מיליון שקל בשנה

חברת החשמל נכנסת לתחום היזמות הטכנולוגית. ל"גלובס" נודע, כי דירקטוריון החברה צפוי לדון בקרוב בתוכנית חדשה שגיבש המנכ"ל, עמוס לסקר, להקמת חממה טכנולוגית בתוך החברה.

מדובר בהקמת יחידה חדשה בתוך חברת החשמל שתפעל לפיתוח וייזום רעיונות טכנולוגיים בתחום האנרגיה - מהשלב הרעיוני ועד ליישום המסחרי-תעשייתי. בראש היחידה יעמוד ישראל ברק, העומד כיום בראש פעילות ההדרכה בחברת החשמל. לפי התוכנית, חברת החשמל תקצה כ-8 מיליון שקל לפעילות החממה בשנת 2009, ומתוך סכום זה כל פרויקט יתוקצב בהיקף של עד מיליון שקל בשנה. החממה תמומן מתקציב הפיתוח של החברה וללא סיוע ממשלתי.

הרעיון להקמת החממה הועלה במסגרת הדיונים סביב תוכנית "מצפן" לשינוי ארגוני בחברת החשמל. זאת, מתוך הנחה שניתן למנף את הידע המקצועי והטכנולוגי שנצבר בחברת החשמל. התוכנית הראשונית הייתה לרכז את פעילות החממה הטכנולוגית באמצעות חברה-בת, אולם מחשש להתנגדות הוועד הוחלט לבסוף שהחממה תפעל כיחידה פנימית בתוך חברת החשמל.

החממה הטכנולוגית תתמקד בפרויקטים בתחום החשמל, אנרגיות מתחדשות, איכות הסביבה, שימוש בתוצרי ייצור החשמל, חסכון באנרגיה וניצול שימושים שונים של רשת החשמל הארצית.

ל"גלובס" נודע עוד, כי במסגרת פעילות החממה, בחברת החשמל מבקשים להגביר את שיתוף הפעולה עם הסקטור הפרטי. כל פרויקט בחממה יכלול אופציה לגיוס כספים ומשקיעים פרטיים, קרנות הון סיכון ובנקי השקעות.

בשנה שעברה אישר הדירקטוריון בראשות היו"ר מוטי פרידמן, מהלך להרחבת הפעילות בחו"ל ולהקמת 4 חברות בנות לביצוע וייזום פרויקטים בארץ ובחו"ל. הקמת החממה הטכנולוגית עולה בקנה אחד עם האסטרטגיה הזו להגדיל את ההכנסות שלא מייצור חשמל. במקביל, הקימה חברת החשמל בשנה שעברה יחידה לפיתוח עסקי, שבראשה עומד הסמנכ"ל, יעקב (יאשה) חאין, שמטרתה ליזום פרויקטים בארץ ובחו"ל. בין השאר, זכתה החברה במספר פרויקטים לתכנון תחנות כוח ביוון, דרום אפריקה והיא מנהלת כיום מגעים לכניסה לשוקי החשמל בקפריסין, רוסיה והמזרח הרחוק. מחברת החשמל נמסר בתגובה, כי "כאשר התוכנית תוצג בפני מועצת המנהלים של החברה היא תתייחס לנושא".