שנת הלימודים באוניברסיטאות נפתחת; 61% לומדים לתואר ראשון במכללות

פתיחת שנת הלימודים התאפשרה בזכות החלטת רה"מ לאשר ברגע האחרון העברת 465 מיליון שקל לאוניברסיטאות, בניגוד לעמדת האוצר

שנת הלימודים האקדמית נפתחת היום (א') רשמית עבור כ-75,300 סטודנטים, הלומדים במכון ויצמן ובאוניברסיטאות בר אילן ות"א. בטכניון ובאוניברסיטת בן גוריון תתחיל שנת הלימודים במועד מאוחר יותר. פתיחת שנת הלימודים התאפשרה בזכות החלטת רה"מ לאשר ברגע האחרון העברת 465 מיליון שקל לאוניברסיטאות, בניגוד לעמדת האוצר, שדרש 'לצבוע' את הכספים שיועברו להשכלה הגבוהה.

על-פי נתוני המועצה להשכלה גבוהה 270,000 סטודנטים ילמדו השנה לקראת תואר אקדמי בכל המוסדות הישראליים. כ-74,850 סטודנטים כבר פתחו את שנת הלימודים האקדמית במכללות המתוקצבות על ידי המדינה. גידול של 5% חל במספר הסטודנטים לתואר ראשון במכללות, שמשמעותו היא 61% מהסטודנטים לתואר ראשון בישראל - לומדים במכללות.

ב-11 המוסדות הפרטיים (שאינם מתוקצבים) לומדים השנה 28,845 סטודנטים לתואר ראשון בלבד, גידול של 5.5% יחסית לשנה שעברה. מהנתונים עולה כי האוניברסיטה הפתוחה היא הגדולה ביותר, עם 45,000 סטודנטים, המכללה למינהל היא הגדולה ביותר מקרב המכללות הפרטיות, ואוניברסיטת תל אביב היא המבוקשת ביותר, עם 11,700 נרשמים.

פרופ' שלמה גרוסמן, יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב, שניהל מו"מ עם משרד האוצר על תקציב האוניברסיטאות בחודשים האחרונים: "אני מרגיש תסכול, כי חשבתי שהממשלה תאפשר את יישום דו"ח שוחט, אבל יש פה גם נושאים שתלויים בהסכמת המערכת הפוליטית כולה, כולל שכר לימוד והיבטים אחרים".

עם זאת אמר: "אני שמח שראש הממשלה חתך וקבע, שאכן, אנחנו זקוקים לתוספת שתאפשר לנו לקלוט מדענים צעירים, למנוע בריחת מוחות, לחזק את תשתיות המחקר, לאפשר קליטת סטודנטים במכללות וקיום שנת לימודים שתאפשר למדינת ישראל לשמור על מעמדה בעולם בתחום האקדמי". לדבריו, "חסרים משאבים, אבל עדיין אנחנו נמצאים בליגת העל של העולם בקידום מערכת ההשכלה הגבוהה".

בהתייחסו לעלייה המתמדת במספר הסטודנטים הלומדים לתואר ראשון במכללות, אמר: "אני רואה בזה מגמה מבורכת. אם מכללה מסוימת מצטיינת בתחום הכלכלה או מינהל עסקים ויכולה לפתח תואר שני טוב מדוע לא. תואר שני במכללות יהיה בעיקר לא מחקרי, ואילו האוניברסיטאות ישימו דגש על תארים מחקריים".

באשר להתחזקות המכללות הפרטיות (שנותנות בעיקר מענה לביקוש העולה בתחומי משפטים ומינהל עסקים ויוצרות 'הצפה' של בוגרים בשוק) ציין גרוסמן, כי ועדה בראשות פרופ' איתמר רבינוביץ' אמורה להגיש מסקנות בדבר מעורבות המועצה להשכלה גבוהה בתחום ההשכלה הפרטית, אך להערכתו, המסקנות יוגשו למי שיבוא אחריו, שכן הוא מסיים את התפקיד בחודשים הקרובים. *