רגיעה זמנית באחד העם: המעו"ף עלה ב-1.4% ומדד הבנקים הוסיף 2.8%

[לחמ"ל גלובס - המשבר העולמי: כל החדשות, הנתונים והפרשנויות] ; דלק רכב זינקה ב-8.1% ; נייס טיפסה ב-6.5% ; כי"ל והחברה לישראל איבדו 4.7% ו-3.95% בהתאמה ; אפריקה ישראל עלתה ב-2% ; מכתשים אגן טיפסה ב-7% וטבע עלתה בקרוב ל-2%

יום המסחר הנוכחי בתל-אביב התאפיין בתחושה שהמשקיעים חיכו לה מזה זמן רב: רגיעה. המדדים הכבדים נסחרו משעות הבוקר בעליות שערים קלות של 0.5%-1%, כשאת האווירה מקלקלים רק מדדי התל-בונד ומדד הנדל"ן. עם זאת, רוב הפעילים בשוק תמימי דעים שאין זה הזמן לשחרר אנחת רווחה ושמדובר בשקט היחסי שלפני הסערה הבאה.

ברקע נפתח שבוע המסחר באירופה בעליות שערים, אשר הלכו והתמתנו משעות הצהריים עם הודעת הועדה הבכירה של האיחוד האירופי (EU), כי 15 מדינות גוש האירו נכנסו למיתון טכני ושהצמיחה הכלכלית תאט לכדי קיפאון בשנה הבאה. במקביל, סיפקה מערכת הבנקאות האירופאית תמונה עגומה על נזקי המשבר לרווחיותה וחוסנה, בשלל דיווחים כספיים שפורסמו היום. הנתונים מחקו בהדרגה את האופטימיות שעימה המסחר נפתח, והמדדים המובילים עברו להיסחר בירידות קלות.

תקוותם של המשקיעים באירופה מתרכזת כרגע בשתי החלטות הריבית בגוש, אשר צפויות להתפרסם בחמישי הקרוב. ראשונה תינתן החלטתו של נגיד הבנק המרכזי בבריטניה, מרווין קינג. ההערכות בשוק הן כי קינג צפוי להפחית את הריבית ב-0.5%, לרמה של 4%. זמן קצר לאחר מכן יופנה אור הזרקורים לעבר נגיד הבנק המרכזי באירופה, ז'אן קלוד טרישה. השוק מצפה כי גם הפעם הוא לא יוכל לשבת על הגדר וייאלץ להצטרף לבון-טון העולמי ולהפחית את הריבית בגוש, שכיום עומדת על 3.75%, ב-0.5% לפחות.

במסיבת עיתונאים שנערכה לתקשורת הזרה בלבד, חזר והסביר נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שהמערכת הבנקאית הישראלית לא סובלת מאותם קשיים שסובלים הבנקים בארה"ב. זאת בשל קיומה של מערכת בקרה ופיקוח קשוחה יחסית, ומדיניות אשראי אחראית.

ניתוח תיקי האשראי של מערכת הבנקאות בישראל מלמד, לדברי פישר, על פיזור משמעותי בתיק, מה שמקטין את הסיכון. עם זאת, בצד הדברים המרגיעים, השאיר פישר פתח פסימי לעתיד באומרו: "הגרעון הולך להיות גדול מהצפוי, שכן תקבולי המיסים הולכים להיות נמוכים עקב ההאטה".

המשנה לנגיד, פרופ' צבי אקשטיין, נשמע היום אופטימי יותר כשאמר: "המשבר הפיננסי העולמי, החמור מאז 1930, מוצא את המשק הישראלי במצב הטוב ביותר מאז הקמת המדינה".

בזירת המט"ח התנהל היום המסחר במגמת התחזקות השקל מול שני המטבעות הזרים המובילים. שערו של הדולר נקבע בירידה של 0.8% ל-3.752 שקל, ושערו היציג של האירו ננעל ב-4.816 שקל.

תוך כדי המסחר פרסם בנק ישראל את מצב יתרות המט"ח אשר ברשותו. מהדיווח עולה כי במהלך אוקטובר פעלו על יתרות המט"ח של הבנק כוחות מנוגדים. מחד, היתרות גדלו כתוצאה מרכישות מטבע חוץ על ידי הבנק, במסגרת התכנית להגדלת יתרות מטבע חוץ. מאידך, היתרות קטנו כתוצאה מירידה בפיקדונות הבנקים בבנק ישראל במטבע חוץ, משערוך יתרות מטבע חוץ ומהעברות של הסקטור הציבורי לחו"ל. בשורה התחתונה נרשם קיטון של 957 מיליון דולר לעומת סוף החודש הקודם.

בתום יום המסחר לאחר פתיחה בעליות שערים בוול-סטריט ננעל מדד המעו"ף בתוספת של 1.4%, מדד תל-אביב 100 עלה אף הוא בשיעור דומה. האפיקים השקליים הארוכים ננעלו ביציבות וכך גם צמודי המדד לאותו משך זמן. מחזור המסחר הסתכם ב-1.8 מיליארד שקל.

אולי היו אלו דבריו של פישר ואולי מדובר בתיקון טכני בלבד, אך מדד הבנקים הפגין היום עוצמה והוביל במגמה הירוקה כשטיפס 2.8% עד תום המסחר. זאת למרות שהבנקים בסקטור סיפקו היום סיבות לא מעטות להיסחר דווקא בכיוון ההפוך.

אפריקה מתקנת ב-2%

בין מניות הבנקים שרשמו את עליות חדות נציין את בנק דיסקונט . המניה הוסיפה 2% למרות הדיווח מהיום כי המפקח על הבנקים הטיל על דיסקונט קנס של 3.7 מיליון שקל בגין ליקויים בקשר לחובותיו, על פי צו איסור הלבנת הון, בשנים 2005-2006. ולמרות ההערכות כי הפיקוח על הבנקים ייאלץ את דיסקונט להפחית את השווי בספרים של חברות בהן הוא מחזיק, ולהתאימו באופן מלא או חלקי לשווי השוק. מה שאומר פוטנציאל למחיקות נוספות של כמה מאות מיליוני שקלים. לאותו גורל צפוי גם בנק הפועלים אשר מנייתו הוסיפה גם היא עד תום המסחר 2%.

עוד בלטו במסחר היום, מניית כי"ל אשר איבדה 4.7% מערכה, ולעומתה, מכתשים אגן אשר הוסיפה 7%. נזכיר כי מכתשים צפויה לפרסם את התוצאות הכספיות שלה לרבעון השלישי ביום רביעי הקרוב.

בהקשר זה פרסם היום בית ההשקעות אי.בי.אי תחזית לצפוי. "החברות מהתחום אשר פרסמו דו"חות, כמוSyngenta ו-Nufarm, דיווחו על צמיחה חזקה בהכנסות וציינו כי הביקושים מדרום אמריקה ובמיוחד מברזיל היו חזקים", מזכיר יובל זעירא, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות.

הוא מוסיף כי "שער האירו מול הדולר גם עדיין היטיב עם התוצאות בתקופת הרבעון". באי.בי.אי צופים כי מכתשים תציג צמיחה של 20% בהכנסות, אך מסיבים את תשומת לב המשקיעים לסעיפים כמו חוב הלקוחות, וניהול המלאי של החברה בשל ההאטה הצפויה ב-2009.

מדד הנדל"ן, כאמור, לא השתתף היום במומנט עליות השערים ורק לקראת סוף היום תיקן בחדות ועד תום המסחר הוסיף 1.1%. מי שמשכו אותו למטה היו מניות כמו אלביט הדמיה , אשר איבדה 2.4% .

מהעבר השני נציין את התיקון במניית אפריקה-ישראל , אשר עלתה 2% ומניית דלק נדל"ן אשר הוסיפה 2.9%.