ברומא תזרוק אבנים

שנים של תסכולים על המגרש, והכל מתפרץ אצל אוהדי רומא, שרוצים את הראש של המאמן ספאלטי ; ומה ההסבר לירידה הצפויה בהכנסות אופ"א מהצ'מפיונס ליג העונה, ולמה הנתון הזה משקר

כוננות

אוהדי רומא מתוסכלים. ככה זה כשהקבוצה שלהם מספקת להם בשנים האחרונות בעיקר מופעי לוזריות ענקיים. חמש סגנויות בסרייה A בעשור הנוכחי, גרמו לאליפות ההיא עם פאביו קאפלו ב-2000/01 להראות כמו חלום רחוק. אבל בעונה הנוכחית, לא רק שהמצב בליגה זוועתי (6 הפסדים ב-9 משחקים, מקום 17), אלא שגם בצ'מפיונס יש בושות: הפסד ביתי לקלוז' במחזור הפתיחה, ומקום שלישי בבית נכון לעכשיו.

מחר אוהדי צ'לסי מגיעים לרומא, ומשטרת הבירה בכוננות ותגייס למשחק כ-1,000 שוטרים. כי כשאוהדי רומא עצבניים, לא תמיד יוצאים בשלום מהאולימפיקו: 4 אוהדי ליברפול נדקרו ונפצעו קשה שם ב-2001. גם 3 אוהדי קטאניה זכו לקבלת פנים אלימה אשתקד, והשופט אנדרס פריסק לא יוכל לשכוח את המטבע שנחת עליו ופתח לו את הראש. אוהדי רומא הידועים לשמצה אפילו לא הורשו לנסוע בשבת למשחק החוץ בטורינו מול יובנטוס, מחשש למהומות. אבל לא היה להם משעמם באותו ערב: 100 מהם חיכו לאוטובוס הקבוצה שחזר לעיר בלילה אחרי ההפסד 0-2, ותקפו אותו עם אבנים.

"אנחנו רוצים את הראש של ספאלטי", צעקו חלק מהם לעבר מאמן הקבוצה. המגן הוותיק של המועדון, כריסטיאן פאנוצ'י, אמר בתגובה: "חבל שהאוהדים שוכחים ש-3 שנים רצופות ספאלטי מביא אותנו לטופ". מה שפאנוצ'י לא מבין זה שהטופ שלו, מקום שני, זה השפל שלהם.

תודה שייבשת אותי

לפני שבועיים דיברו בעיקר על הקאמבק הצפוי של פרננדו טורס לוויסנטה קלדרון של אתלטיקו מדריד. בסוף "אל ניניו" לא שיחק במדי ליברפול בגלל פציעה. אבל גם לאתלטיקו יש שחקן שלצמד המשחקים מול הקבוצה האנגלית יש משמעות גדולה עבורו, במיוחד המשחק מחר באנפילד: פלורן סינמה-פונגול.

"זה הולך להיות ערב מאד מיוחד", הוא אומר בראיון ל"אס", וברור גם למה. את החלוץ הצרפתי הכישרוני גילה המאמן הקודם של האדומים, ז'ראר הוייה, באליפות העולם לנוער ב-2001, שם כבש עבור ארצו תשעה שערים והוביל אותה לזכייה. ב-2003 הוייה הביא אותו למרסיסייד מלה-האבר, יחד עם שותפו לנבחרת הנוער, אנטוני לה טאלק. שניהם לא הצליחו לקבל יותר מדי דקות אצל הוייה, אבל דווקא כשרפא בניטז הגיע לליברפול, ואיתו שיטת הרוטציה המפורסמת, הגיעה מיני תחייה של סינמה-פונגול.

רגע השיא של "פלו" הגיע כשכבש את השוויון הדרמטי נגד אולימפיאקוס במחזור האחרון והמכריע של שלב הבתים בצ'מפיונס ליג ב-2004/05, אחד משלושת השערים שבלעדיהם ליברפול לא היתה עושה את כל הדרך להנפת הגביע באותה עונה. אחרי זה, הקריירה של סינמה-פונגול קיבלה תפנית פחות חיובית. את חולצת ההרכב הוא קיבל בעיקר במשחקי המילואים של הקבוצה. בניטז שלח אותו להשאלה קצרה בבלקבורן, וב-2006 שחרר אותו לרקראטיבו הספרדית. שנתיים מוצלחות ברקראטיבו, בהם כבש 22 שערי ליגה, גרמו לאתלטיקו לשלם 6.5 מיליון אירו ולהחתים אותו בקיץ. במדריד סינמה-פונגול כבש כבר 4 שערים ב-7 הופעות, וקנה את מקומו בהרכב, למרות תחרות מצד חלוצים בסדר הגודל של דייגו פורלאן וסרחיו אגוארו.

בגיל 24 בלבד, הוא אפילו רשם הופעת בכורה בנבחרת הבוגרת של צרפת. "המעבר לספרד הזניק את הקריירה שלי. אבל כיף לחזור לליברפול, לפעמים פגישה עם האקסית המיתולוגית יכולה לעשות לך טוב".

כסף גדול בדרך

אופ"א פרסמה את צפי ההכנסות שלה מהצ'מפיונס ליג לעונה הקרובה. הנתון המפתיע הוא שלראשונה מזה שנים צפוי המפעל לירידה קלה בהכנסות - מ-824.5 מיליון אירו בעונה שעברה ל-820.5 העונה. האם המיתון כבר הגיע גם לבמה הכי נוצצת בכדורגל האירופי?

ובכן, ההסבר הוא פשוט: חוזי הטלוויזיה הנוכחיים מסתיימים העונה ולמעשה מאחר שהם רב-שנתיים (בדרך כלל 3 שנים) הם לא השתנו לעומת העונה שעברה. אבל כבר בעונה הבאה אפשר יהיה לראות את ההשפעה של החוזים החדשים שחתמה אופ"א עם רשתות הטלוויזיה בכל המדינות בעולם ושייכנסו לתוקף בעונת 2009/10. אז שוב תירשם קפיצה עצומה, והמפעל צפוי לעבור לראשונה בתולדותיו סך הכנסות של מעל מיליארד אירו. אז גם צפויות הקבוצות לקבל שדרוג בבונוסים. אגב, בפעם האחרונה שנכנסו לתוקפם הסכמי טלוויזיה חדשים (עונת 2006/07) רשם הארגון קפיצה של 26% בעונה שלאחר מכן.

כמה דרמטית העלייה בהכנסות הצ'מפיונס ליג אפשר לראות מהנתונים של השנים האחרונות: בעונת 2005/06 עוד עמדו הכנסות המפעל על 591 מיליון אירו בלבד.

המכונה

ב-9 משחקים בליגה ועוד 3 בצ'מפיונס ליג, ברצלונה כבשה 38 שערים (3.16 למשחק). המפציצים הבכירים: אטו (10 שערים), מסי (9) וצ'אבי (5). מסי, שבישל 7 שערים, מעורב למעשה באופן ישיר ב-42% מהשערים. בסך הכל 11 שחקנים של בארסה חגגו השנה שער.