בנק ישראל רכש באוקטובר 1.25 מיליארד דולר; יתרות המט"ח ירדו ב-957 מיליון דולר לכ-35.2 מיליארד דולר

מאידך, יתרות המט"ח קטנו כתוצאה מירידה בפקדונות הבנקים בבנק ישראל בסכום של כ-1.066 מיליארד דולר, משיערוך יתרות בסכום של כ-868 מיליון דולר, ומהעברות של הסקטור הציבורי לחו"ל בסכום של כ-273 מיליון דולר

בנק ישראל פירסם היום (ב') את יתרות המט"ח שברשותו בסוף חודש אוקטובר. הבנק מסר כי יתרות מטבע החוץ הסתכמו בסוף החודש ב-35.191 מיליארד דולר, המהווים קיטון של 957 מיליון דולר לעומת סוף החודש הקודם.

לפי הודעת הבנק, השינוי ביתרות בחודש אוקטובר 2008 נובע מהגורמים הבאים: מחד, היתרות גדלו כתוצאה מתרומה של בנק ישראל בסך 1.25 מיליארד דולר, כתוצאה מרכישות מטבע חוץ על ידו במסגרת התכנית להגדלת יתרות מטבע חוץ.

ומאידך, היתרות קטנו כתוצאה מירידה בפקדונות הבנקים בבנק ישראל במטבע חוץ כנגד מטבע חוץ בסכום של כ-1.066 מיליארד דולר, משיערוך יתרות מטבע חוץ בסכום של כ-868 מיליון דולר, ומהעברות של הסקטור הציבורי לחו"ל בסכום של כ-273 מיליון דולר.

בחודש אוקטובר גברו הגורמים שהקטינו את היתרות, על אלו שהגדילו אותם, וזאת אחרי שלושה חודשים של גידול ביתרות המט''ח בבנק ישראל. בבנק מציינים כי התחזקות הדולר מול המטבעות האחרים שחלה באוקטובר, גרמה לירידה, כאמור, בשערוך של תיק ההשקעות של בנק ישראל בהיקף 868 מליון דולר, שנובעת ברובה מהפרשי השערים, שכן יתרות המט''ח נמדדת תמיד במונחים דולריים.

ללא הפרשי השער השליליים שנוצרו כתוצאה מהתחזקות הדולר, רווחי ההון וריבית (יתר רכיבי השיערוך) הסתכמו ברווח של כרבע מיליארד דולר. בנוסף, נרשמה ירידה חדה בהפקדת יתרות הדולריים של הבנקים המסחריים בבנק ישראל וזאת עקב שינוי המדיניות של הבנק לגבי הריבית שהוא היה משלם על הפקדונות.

לפני מספר שבועות החליט הבנק המרכזי לבטל כליל את הריבית שהוא משלם על פקדונות דולריים של בנקים מסחריים לתקופות קצרות ובכך פגע בכדאיות שהפקדות אלו. בעקבות המחאה שהשמיעו הבנקים, הוחלט בבנק ישראל להעניק ריבית להפקדות ארוכות בלבד ובהיקף דומה לזו שמשלמות אג''ח ממשלתית של ארצות הברית.

[לפורטל הפיננסי] ; [לאתר המט"ח]