משה ינאי, האיש שמכר השנה שתי חברות ל-IBM במיליוני דולרים ואיש השנה בהיי-טק של גלובס: "היה לי הרבה כסף לפני המכירה - וגם אחריה"

ינאי, שזכה לתואר האיש המשפיע ביותר על ההיי-טק הישראלי בדירוג "גלובס" ל-2008: "מרכז IBM בישראל יעסיק אלפי עובדים וייצא במיליארדי דולרים" ; במקום השלישי של דירוג אנשי ההיי-טק המשפיעים: הדולר ; אמובי - הסטארט-אפ המבטיח של "גלובס" ל-2008

משה ינאי, האיש המשפיע ביותר על ההיי-טק הישראלי בדירוג "גלובס" לשנת 2008, אוהב לראות את הטכנולוגיה שפיתח מוכיחה את עצמה בשוק. מה שהוא לא אוהב לעשות זה להתראיין. ניכר על ינאי, שהתמנה לאחרונה למעמד היוקרתי של IBM Fellow והפך לאחראי לקידום אסטרטגיית האחסון בענקית המחשוב, שהיחסים שלו עם העיתונות הם טעונים - וזו הגדרה עדינה.

"בשנים האחרונות לא התראיינתי, כי לא הייתי צריך. אני לא נהנה מהדברים האלה", הוא מודה, ומנצל כל הזדמנות להוכיח כי התקשורת מלאה באי-דיוקים ובחוסר הבנה של הפעילות שבה הוא מעורב. אי-דיוקים ביחס לטכנולוגיה של שלל החברות שהקים ומכר, וגם באשר לסכומים שהרוויח ממכירת החברות XIV ודיליג'נט ל-IBM.

"היה לי הרבה כסף לפני וגם אחרי העסקה עם XIV", אומר ינאי, "אני לא הולך למסעדות יותר טובות, ואין דבר שאני יכול לעשות היום יותר טוב ממה שעשיתי בעבר. כך שיש דברים שהם מעבר לאינטרסים הכלכליים".

זו הייתה השנה של ינאי, המומחה העולמי לתחום האחסון, ששב למרכז העניינים עם רכישת XIV על-ידי IBM, רכישה שנחשפה לראשונה ב"גלובס". באופן סמלי, העסקה בין החברות, שנחשבת למשמעותית ביותר שביצעה השנה IBM בישראל, נסגרה סופית בלילה האחרון של 2007. מעין הכנה לקראת שנה עתירת פעילות בעולם טכנולוגיות אחסון הנתונים. ינאי הצטרף ל-XIV, שפיתחה מערכת אחסון המבוססת על טכנולוגיית גריד ומיועדת לארגונים גדולים, ב-2004 כיו"ר, כמשקיע וכבעל השליטה. לפי ההערכות, כאשר XIV נמכרה הסתכמו מכירות החברה בכמה מיליוני דולרים ולחשבון הבנק של ינאי, שהחזיק ב-75% ממנה, זרמו 200 מיליון דולר (ברוטו).

כמה חודשים לאחר מכן, בפסח, השלימה IBM את רכישת חברת Diligent לפי שווי של כ-170 מיליון דולר, רכישה שגם היא נחשפה לראשונה ב"גלובס". דיליג'נט היתה פעם מרכז הפיתוח של EMC בישראל, ב-2002 הצטרף ינאי לדורון קמפבל והשניים רכשו את מרכז הפיתוח והפכו אותו לחברה שעוסקת בטכנולוגיות של גיבוי נתונים. באפריל השנה נרכשה גם חברת FilesX הישראלית - שלה אין קשר לינאי - תמורת 80 מיליון דולר, והמגמה היא ברורה: IBM, כפי שהכריזה, מתכננת להפוך את ישראל למרכז פיתוח וייצור לתחום האחסון.

"האתגר העיקרי שלנו היום הוא להשיג אנשים טובים"

"התוכנית היא ש-50% מהייצור יהיה פה", אומר ינאי. כיום, הייצור של XIV מתבצע בהיקפים קטנים באמצעות חברה חיצונית בכפר סבא. "בהמשך, נפתח קו ייצור של החברה - אבל כל זה תלוי בהצלחה של המוצר. המרכז עשוי להעסיק כמה אלפי אנשים, ומכיוון שהשוק גדול - זה יכול להיתרגם ליצוא של מיליארדי דולרים. אם זה יצליח, זה יקרה בשנים הקרובות. האתגר העיקרי שלנו היום הוא לא השוק, לא המשבר הכלכלי, ולא הרצון של IBM, אלא להשיג אנשים טובים".

ינאי מבקש להדגיש את הנושא של גיוס עובדים. לדבריו, "הבעיה של מקום גדול, במקרה זה IBM, היא שכישרונות צעירים לא רוצים להגיע אליו. כל אחד רוצה להיות כוכב כמו ביל גייטס ואנשים לא תופסים באמת מה אנחנו מנסים לעשות".

עוד ברשימת אנשי ההיי-טק המשפיעים של "בלוגס": מנכ"ל IBM העולמית, יוסי ורדי - וגם הדולר

במקום השני מנכ"ל IBM העולמית, סם פלמיסאנו, שנכנס השנה באופן אגרסיבי לפעילות בישראל. פלמיסאנו, שמנהל את החברה מאז 2002, הבין כי החברה חייבת לקפוץ קדימה בתחום האחסון. לצורך כך רכשה החברה את XIV תמורת כ-300 מיליון דולר, ובכוונתה להקים סביבה מרכז פיתוח וייצור שעשוי להביא להעסקת אלפי עובדים. זה סדר גודל שדומה להיקף האנשים שמעסיקה אינטל בישראל במרכזי הפיתוח והייצור שלה. לצד XIV רכשה השנה IBM גם את FilesX ואת דיליג'נט בכ-250 מיליון דולר ובסך הכול רכשה בארץ פעילויות ב-500-600 מיליון דולר - ההשקעה הגדולה ביותר של חברה זרה בישראל השנה.

במקום השלישי - הדולר: צנח במהלך השנה לשער של קרוב ל-3.3 שקלים, וגרם הפסדים ניכרים לחברות שבקופתן דולרים. הירידה בערכו גרמה לחברות, שרוב ההוצאות שלהן בשקלים אך ההכנסות בדולרים, לכאב ראש רציני.

במקום הרביעי נמצא ד"ר יוסי ורדי: ממשיך בשרשרת האקזיטים שלו, ויכול השנה לזקוף לזכותו שני אקזיטים של חברות סטארט-אפ ישראליות שבהן השקיע - FoxyTunes, שנמכרה ליאהו תמורת 35-40 מיליון דולר, ואת StarNet Interactive, שנמכרה לתאגיד המדיה IAC תמורת 15-20 מיליון דולר. בין אקזיט אחד למשנהו המשיך ורדי להשקיע גם השנה בחברות אינטרנט ישראליות דוגמת SemantiNet ו-FixYa.

במקום החמישי נמצא משה ליכטמן, נשיא המו"פ של מיקרוסופט בישראל, וסטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט העולמית: ב-2008 ביצעה מיקרוסופט שלוש רכישות בישראל, של החברות Yadata, Kidaro, ו-Zoomix, בסכום כולל שמוערך ב-130-140 מיליון דולר. החברות הללו עוסקות בתחומים שונים, והדבר היחיד המשותף להן הוא שהן מעניינות את מיקרוסופט. הצ'ק הפתוח שנתן באלמר בא לידי ביטוי גם בגיוס אינטנסיבי של כוח אדם ובהקמת מרכז מחקר מקומי שאמור עד סוף השנה להעסיק 750 עובדים.

במקום השישי נמצאים אלי הורביץ ופיליפ פרוסט: בשנה שחונה יחסית בתחום הגיוסים וההשקעות, שניים מהמנהיגים של טבע הצליחו בכל זאת לבצע מהלכים אסטרטגיים.

הכתבה המלאה - הערב במגזין "בלוגס"