אנליסט האינטרנט של S&P בראיון בלעדי ל"גלובס": "קשה לי לראות שחזור של מקרה כמו גוגל, שבו אנשים עבדו בסתר על פרויקט ענק שהצליח"

על רקע המשבר הפיננסי העולמי, סקוט קסלר מנסה להגיד מה צפוי לענף האינטרנט בשנה הקרובה: "לא צפויים הרבה גילויים חדשים ושינויים בענף האינטרנט; הטרנדים החמים השנה יהיו רשתות חברתיות ושידורי וידיאו ברשת"

בניגוד למשבר הקודם, חברות האינטרנט אינן עומדות הפעם במרכזו של המשבר הפיננסי העולמי, ולמרות זאת הן הולכות להיפגע ממנו במידה משמעותית. אחרי חמש שנים של גאות בענף, שהביאו חדשנות ויצירתיות, השנה הקרובה תעמוד בסימן האטה משמעותית - על סף קיפאון. וכמו בכל שוק, יהיה מי שירוויח ומי שיפסיד: הגדולים ימשיכו לגדול והקטנים יתקשו לשרוד.

למרות הנפילות במניות הטכנולוגיה והאינטרנט, יש מי שעדיין מדברים על עולם הווב כעל בועה. כעל תחום שמנקז אליו השקעות נרחבות, כעל ענף שבו מושקעים מיליוני דולרים ברעיונות בתוליים המגובים במחקרים שמבטיחים שוק שיתפוצץ מביקושים.

הערפל סמיך, ובכל זאת יש מי שמוכן להמר על עתיד הענף. סקוט קסלר, אנליסט אינטרנט בחברת המחקר S&P, מעריך בראיון בלעדי ל"גלובס", מה צפוי לענף בשנה הקרובה. "זו תקופה מעניינת מסיבותיה שלה, אבל רוב האנשים לא מבינים מה המשמעות שלה לחדשנות בעולם האינטרנט", הוא אומר. "זאת הולכת להיות תקופה של נסיגה משמעותית בכל הקשור לפריצות דרך, לגילויים חדשים ולשינויים בתחום. ראינו תקופה דומה לאחר התפוצצות בועת הדוט.קום, המיתון בכלכלה האמריקנית שבא בעקבותיה ואחרי אירועי ה-11 בספטמבר ועד שנת 2003".

לדבריו, אחת התוצאות של התקופה ההיא היה שפחות הון מימן חברות סטארט-אפ, רעיונות וקונספטים חדשים. אספקט נוסף היה שהחברות החזקות הפכו להיות חזקות יותר, והחלשות נעלמו מהמפה.

לדברי קסלר, אין ויכוח באשר להאטה המשמעותית הצפויה בענף. "כבר היום עובר הרבה פחות הון לחברות סטארט-אפ, ומגמה זו תימשך ככל שהחשיפה של המשבר ברמה הגלובלית תמשיך. אנחנו נכנסים לתקופה שבה אין הון למימון סטארט-אפים או שיש נכונות קטנה להיכנס לפרויקטים עתירי סיכון".

לעניין המיתון והקטנת ההשקעות יש תמונת מראה: צד היזמים והמפתחים, שלדבריו יעדיפו בתקופה הנוכחית לשמור על מקום עבודתם ולא ימהרו לעזוב את המקום היציב שלהם כדי לעבור למקומות חדשים וקטנים עם ביטחון תעסוקתי נמוך. "הם יודעים שהמשבר עשוי לפגוע בקריירה שלהם. גם סטארט-אפים וגם חברות גדולות יעדיפו לשמור את ההון שלהן לזמנים קשים ולא יגדילו את הוצאות הפיתוח שלהן. די ברור שגל החדשנות שראינו בין 2003 ל-2008 ייחלש. התקופה החיובית הזאת הולכת להסתיים השנה", הוא מוסיף בפסימיות.

"קשה לי לראות מקרה כמו גוגל חוזר על עצמו"

לא הכול הולך להיעצר, לדעת קסלר. "בשנה הקרובה נראה בעיקר את העסקים שיש להם הון גדול ויציב ממשיכים להשקיע, והם עשויים לנצל את היתרון מהוואקום שייווצר. הדברים שבהם התמקדו לאחרונה ימשיכו להיות במוקד העניינים. בין התחומים שצומחים במיוחד ניתן למצוא את הרשתות החברתיות, את שידורי הווידיאו באינטרנט וכן את הניידות".

התחומים שקסלר מציין הם אלה שסומנו כטרנדים החמים גם אשתקד. "אני לא מנסה למצוא את הדברים החדשים שישנו את עולם האינטרנט, אבל אני רואה את הפוטנציאל של החברות שצפות בשוק היום. קשה לי לראות מצב כמו המקרה של גוגל, שבו אנשים עבדו בסתר על פרויקט ענק שהצליח לאחר מכן, חוזר על עצמו. מה שנראה הוא שלב נוסף באבולוציה של דברים שאנחנו כבר מכירים כיום".

מבין שלושת התחומים שהזכיר, קסלר מעריך שעיקר החדשנות והעניין יגיעו לתחום הניידות. "בחודשים האחרונים ראינו את אפל משיקה את ה-iPhone לדור השלישי ואת גוגל משיקה את הנייד הראשון שלה בארה"ב", הוא מדגים. "אלו מכשירים שמגובים על-ידי שתיים מהחברות שנחשבות ל'נביאות הטכנולוגיה' בעולם כולו.

"יש להן הון רב והן ימשיכו להשקיע בשנים הקרובות. אין להן מתחרים שיכולים לנגוס בהן. חברות רבות הקדישו את ההון שלהן לרכישה מחדש של המניות שלהן, אבל שתי אלו השקיעו בפיתוח ובחדשנות ולכן הן ימשיכו לדחוף קדימה. לאפל ולגוגל יש עוד הזדמנויות רבות לנצל בשוק".

קסלר מציין שבארה"ב ובמדינות אחרות, יש מעבר נרחב לרשתות אלחוטיות. "נראה התפתחות של המכשירים הניידים שיאפשרו לקבל בעתיד נפחים גדולים יותר של תכנים במהירות גבוהה יותר ובמכשירים חדישים יותר", הוא צופה.

"עסקי האינטרנט של גוגל חזקים"

גוגל היא דוגמה לחברת אינטרנט שכבר מזמן איננה רק חברת אינטרנט, לאחר ששלחה זרועות לכמעט כל תחום אפשרי. הסיבה לכך אינה ירידה בהכנסות או בתחזיות הצמיחה של תחום האינטרנט.

"אם נסתכל על מספר מחשבי ה-PC שנמצאים בשימוש מול הטלפונים הניידים, נמצא שהיחס השתנה לטובת הניידים. בגוגל זיהו נתח שוק גדול יותר שבו ניתן לשווק פרסום באינטרנט ושימושים שונים באינטרנט מאשר במחשבי ה-PC המסורתיים. עדיין, אם תשאל אותי מאיפה יבואו מרבית ההכנסות של החברה בשנה או בחמש שנים הקרובות - מה-PC או מהניידים - אני אומר שמה-PC. 10 שנים מהיום המצב יהיה הפוך. לכן, השאלה היא איך למכור ביעילות בתחום המכשירים הניידים".

קסלר צופה שבשלב מסוים יהיה לאנשים מכשיר נייד היברידי, בגודל של מכשיר טלפון נייד רגיל, אך עם יכולות של מחשב אישי, שישלב בין הטוב שבשני העולמות". השינוי לא יקרה בן-לילה.

"שינויים מהירים כאלה נכונים למקרים בודדים, שבהם חברות כובשות את העולם במהירות. דוגמה אחת לכך היא פייסבוק. אבל בדרך-כלל לוקח שנים עד שהסביבה משתנה בהתאם לחדשנות הטכנולוגית.

"אף שחברות רבות פונות לתחום הניידות, הוא עדיין לא מהווה מקור הכנסות גדול מספיק עבור החברות".

מה מצבה של גוגל?

"עסקי האינטרנט שלה חזקים ולפי דברי החברה למשבר בארה"ב אין השפעה מהותית על התוצאות שלה. החברה ממוצבת היטב גם בסגמנט הנייד והיא רואה בו הזדמנות גדולה, שניתן להרוויח ממנה בעתיד".

קסלר מאמין שכספים ינותבו גם לכיוון תשתיות האינטרנט ופריסתן, אם כי המשבר הנוכחי צפוי לדחות חלק מההשקעות לשנים הבאות. "חברות יעדיפו לא להשקיע בפרויקט שיש לו סיכון והלקוחות יעדיפו שלא להתחייב.

"התשתיות נבנות מתוך תקווה שיחוללו הכנסות גבוהות בשלב מסוים, אבל ייקח שנים עד שזה יקרה. אני לא בטוח שמשקיעים יהיו סבלנים מספיק לחכות לשלב הזה. החברות יפנו יותר משאבים לשיפור תשתיות פנים ארגוניות לקראת מעברם של יותר אנשים לסביבה ניידת יותר".