היכונו לאפשרות של תיקון מהיר

מדד ת"א 75 מוכיח כמה אכזר יכול שוק דובי להיות, אך כעת הוא מאותת באופטימיות

היום נתבונן במדד ת"א 75 המכונה בפי חלק מהפעילים בשוק "המדד האמיתי", בשל העובדה שלא נלווה לו מסחר באופציות, כמו שיש במדד ת"א 25.

הדבר משחרר את מדד ת"א 75 מהשפעה של פעילות בשוק הנגזרים, כמו למשל, קניה או מכירה של חוזים סינטטיים לצורך סגירה בין המדד המשתקף במניות והמדד המשתקף באופציות, ופעולות דומות.

איני סבור שהמגמה הכללית במדד ת"א 25 נשלטת בפעילות שחקני האופציות, אבל יש בוודאי השפעה כזו על המסחר התוך יומי ובטווחים הקצרים.

מדד ת"א 75 מתנהל כשוק אמיתי של ביקוש והיצע למניות שהוא מייצג ומשקף בדרך כלל, את הדעה האמיתית של המשקיעים על שוק ההון. ל"אמת" זו יש מחיר והוא תנודתיות גבוהה יותר מאשר בחברו הכבד יותר.

נזכור שמדד ת"א 75 זה מייצג את 75 החברות הגדולות הבאות אחרי ה-25 היותר גדולות. בליגה השנייה של החברות, הנזילות קטנה יותר, דבר שתורם גם הוא לתנודתיות. הבה נתבונן בגרף השבועי ונברר דרכו את המצב העדכני שבו נמצא שוק ההון שלנו:

משה שלום מדד ת


ניתוח הגרף

  1. המקרה שלנו הוא עוד הוכחה לכך שתמונה שווה אלף מילים. במקרה שלפנינו, התמונה מסבירה היטב מדוע קרנות ההשתלמות וקופות הגמל שלנו נראות כה רע לאחרונה. מאז 15-07-2007, אז הגיע המדד ל-1144, הוא הצליח להתדרדר עד 414 ב-02-11-2008.
    חישוב פשוט מגלה שמדובר בירידה בשיעור 64% אשר התבצעה בחמישה גלים יורדים (מספרים בכחול מספרים ירוקים מייצגים את החלוקה הפנימית של הגל החמישי והאחרון).
  2. בנוסף לגלים, הירידה יצרה לנו שלישיית קווי מגמה יורדים בזויות חדות יותר ויותר (1-3 בשחור עם קוים כחולים). קוראיי הקבועי כבר יודעים ששלישיות אלו מהוות סימן מובהק למגמה.
    שבירת הקווים מייצגת גם חלק מהשלבים החשובים של היפוך אותה מגמה.
  3. המתנדים (RSI, STOC, MACD) נמצאים במצב מכירות יתר די קיצוניות (1 ו-2 סגול) ואנחנו חוזים במגמת ירידה הדרגתית במחזורי המסחר לאורך כל השוק הדובי (3 סגול).
    הגעת המחזור לרמות נמוכות יותר ויותר, מעודדת את הסברה שכמות המבקשים למכור פוחתת והולכת ותומכת בהשערה שהיפוך אפשרי בעתיד הנראה לעין.
  4. ציירתי בגרף את רמות ההתנגדות החשובות (קופסאות צהובות עם מספרים שחורים) וסרגל פיבונצ"י (בשחור). שני כלים אלה מראים רמות שבהן תיקון טכני אפשרי יכול להגיע ורמות בהן המדד יכול להיתקל בקושי בהמשך דרכו של תיקון טכני מעלה. אזורי מחיר המשתלבים בין שניהם (38.2% ב-700 ו-820 הנמצאת בין 50% ו-61.8%) מהווים אזורים חשובים יותר להתייחסות.

מסקנה והסתייגות

  1. מדד ת"א 75, המשוחרר מהשפעות הנגזרים והנוטה לתנודתיות יתר, מוכיח כמה אכזר יכול שוק דובי להיות כלפי מחזיקי פוזיציית Long. ניתוח טכני של הגרף השבועי נותן תמונה של מגמת ירידה שכבר מיצתה את רוב כוחה.
    קיומם של חמישה גלים יורדים ושלישיית קווי מגמה חדים, מגבירה את הסבירות להיפוך קרוב.
  2. האם המדד הגיע לתחתית ב-414 ושם הייתה את התחלת תיקון ABC מעלה? איני יודע וגם אין שום סימן טכני מובהק לכך. מה שברור הוא, שירידה נוספת מתחת לנקודה זו, תאריך במקצת את הבלתי נימנע.
    הסימנים להיפוך יבואו בהדרגה ויכולים להפתיע במידת המהירות של ביצועם: שבירת קו המגמה היורד 3 ולאחר מכן התגברות על רמת ההתנגדות 510, יהוו אבני דרך חשובים לאישור של תחילת התהליך מעלה.
  3. ההסתייגות שלי נובעת ממה שכבר כתבתי: אין עדיין סימן טכני מובהק להיפוך ולכן, ייתכן מאוד שתת-גל 5 (ירוק) ושל גל 5 (כחול) לא סיים את דרכו מטה. ירידה נוספת יכולה להיות כואבת למי שממהר לבצע מהלך.

    בקיצור: התכוננו לשינוי קרוב כלפי מעלה. 410 היא רמת קטיעת ההפסד במקרה של המשך ירידות.

כלי עבודה פשוט וזמין לכל

למרות שאני ממליץ לכל סוחר בשוק ההון להשתמש בכלים הטובים ביותר שאפשר להשיג, מצאתי לנכון להביא דוגמא לכלי הנמצא אצל כל מי שיש לו במחשב תוכנת אקסל (ולמי אין?).

הממוצע הנע (Moving Average) ניתן לרישום באמצעות כל סדרה של נתונים והנה לכם דוגמא של המדד שסקרתי (הפעם כגרף יומי) עם ממוצע נע 50 יום (המקובל כממוצע לטווח הבינוני):

משה שלום מדד ת



1. המדד בשחור והממוצע נע 50 בירוק.

2. הגרף מתחיל מתחילת 2006 ועד היום.

ניתן לראות מייד כמה שמחים היו המשקיעים לו היו מקיימים את הכלל הבא: להיות מחוץ למדד כאשר הוא נמצא מתחת לממוצע הנע שלו, ולרכוש את המדד כאשר הוא נמצא מעל הממוצע.

מסחר בממוצע נע

למסחר לפי ממוצעים נעים יש בעיות קשות בזמני דשדוש, ובהחלט ניתן לעדן את השיטה הפשוטה שהזכרתי על ידי שימוש בקווי מגמה ובמתנדים. מה שביקשתי להראות כאן הוא שהכלי הטריוויאלי הזה הקיים בכל אקסל, יכול היה להציל את כולם מן הקטסטרופה שפגעה במי שנאשר בפנים לכל אורך דרכו של השוק הדובי מטה.

משה שלום הינו מנתח טכני בכיר ועלול להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. ניתן לפנות אליו בכתובת - Moshe.Shalom@gmail.com