המשבר מכה גם ב"אליאנס" הישראלית: עשרות עובדים פוטרו ובדרך גל פיטורים נוסף

מנכ"ל החברה, יוסי אנגלסטר: "אם היית מתקשר אליי לפני חודש, הייתי מספר לך שאנחנו חברה משגשגת"

המשבר העולמי מכה קשות גם בחברת הצמיגים אליאנס , אחת הסמלים הבולטים של התעשייה הישראלית מאז 1950. ל"גלובס" נודע כי החברה פיטרה השבוע עשרות עובדים זמניים ובכוונתה לפטר בנוסף מספר לא מבוטל של עובדים ותיקים, על רקע ירידה חדה בהזמנות. דבר פיטוריהם של העובדים הותיקים כבר נדון היום עם נציגות העובדים ועם ההסתדרות במרחב חדרה, אולם הצדדים טרם הגיעו להסכמות.

יוסי אנגליסטר, מנכ"ל אליאנס, טוען כי המשבר הכה בחברה דווקא אחרי תקופה של צמיחה מרשימה. "אם היית מתקשר אליי לפני חודש, הייתי מספר לך שאנחנו חברה משגשגת ושאני מאוד אופטימי", הוא אמר ל"גלובס". לדבריו, המשבר הביא עימו ירידה חדה בהזמנות למוצרי החברה, בעיקר במדינות אירופה. "אנחנו צריכים לצמצם קווים ולצמצם בעובדים, כדי להתאים את עצמנו למצב הבינלאומי", מסביר אנגליסטר.

אליאנס מייצאת צמיגים לעשרות מדינות, לענפי התעשייה, החקלאות, לתעשיית הרכבים הפרטיים ולצבאות בעולם. הירידה המשמעותית בביקוש הוא לצמיגים הפשוטים יחסית, בעוד שהדרישה לצמיגים רדיאלים, הנחשבים למתוחכמים יותר, עדיין גבוהה. "למזלנו בצמיגים המתוחכמים ישנה רווחיות גדולה יותר, לפחות לפי שעה", מציין אנגליסטר. לדבריו, החברה לא מתכוונת להעביר את הייצור למדינה זרה.

אליאנס נמצאת כיום בשליטת קבוצת משקיעים אמריקניים בשם "וורבורג פינקוס", בנוסף למשפחת תעשיינים מהודו, העוסקת בתחום הצמיגים. כיו"ר החברה משמש ישראל (איזיה) צ'צ'יק. בשנת 2006 מכר איש העסקים הישראלי אליעזר פישמן את אחזקותיו בחברה.

גם בשנת 2003 נקלעה החברה למצב קשה, אז נאלצה לפטר 18% מכוח האדם שלה לרמה של 650 עובדים, ולקצץ 10% משכר העובדים. מאז החברה רק גדלה והיא מעסיקה כ-1,000 עובדים, כאשר רבים מהעובדים החדשים שגייסה הוגדרו כעובדים זמניים.