למרות פסיקת ביהמ"ש: דרך ארץ מוסיפה לגבות עמלה על שליחת חשבונית

באוגוסט האחרון קבע ביהמ"ש כי כביש 6 אינו רשאי לגבות מהנהגים תשלום נוסף עבור החשבונית ; דרך ארץ פנתה לנציבת מס הכנסה לשעבר, טלי ירון-אלדר, כדי שתחווה עמדה בסוגיית תקינות החשבוניות שהיא שולחת

חברת דרך ארץ, מפעילת כביש 6, פנתה באחרונה לנציבת מס הכנסה לשעבר, טלי ירון-אלדר, כדי שתחווה את עמדתה בסוגיית תקינות החשבוניות שהיא שולחת לנהגים, מבחינת חוק מע"מ. כך נודע ל"גלובס".

הסוגייה מצויה כעת בהתדיינות משפטית, בשאלה האם דרך ארץ יכולה לחייב את הנהגים בתשלום עבור חשבוניות המס שהיא שולחת. זאת לאחר שהשופטת שולמית וסרקוג מבית המשפט המחוזי בחיפה, קבעה כי החשבונות ששולחת דרך ארץ לא מהווים חשבוניות מס, וכי על החברה להנפיק חשבונית מס לכל דורש, ללא תשלום.

בעקבות פסק הדין של וסרקרוג, הוגשה תביעה ייצוגית בהיקף של 40 מיליון שקל כנגד דרך ארץ. ואולם, פסק דין של השופטת שרה דותן מבית המשפט המחוזי בתל-אביב - קובע ההיפך: שניתן לדרוש תשלום מהנהגים המבקשים חשבונית מס.

גם ברשות המסים הדיעות חלוקות: בעוד שאחראי ניהול ספרים ברשות המסים, אבי כהן, סבור כי החשבונות שמנפיקה דרך ארץ אינן מהוות חשבוניות מס - הרי ששי ברגר, מנהל המחלקה המקצועית במע"מ, סובר כי החשבוניות תקינות. עמדתו זו אף הוצגה כעמדה הפורמלית שברשות המסים. גם ירון-אדלר, שהתבקשה כאמור על-ידי דרך ארץ לחוות את עמדתה - סבורה כך.

מרשות המסים נמסר בתגובה כי עמדתה, שהוגשה לבית המשפט, הינה שהחשבונית תקינה. מאחר שהוגשה בקשת רשות ערעור על-ידי דרך ארץ וכביש חוצה ישראל, הרשות ממתינה להכרעת בית המפשט העליון בעניין.

מחוצה ישראל נמסר בתגובה, כי מאחר ויש שתי פסיקות סותרות בעניין - החברה הנחתה את דרך ארץ להמשיך ולגבות עמלה עבור חשבון מפורט. אם ייקבע כי העמלה נגבית שלא כדין - יוחזר הכסף לנהגים.

מדרך ארץ נמסר בתגובה: "מדובר במצב משפטי מורכב אשר יוכרע רק בבית המשפט העליון. בינתיים אנו פועלים על-פי הנחיית הרשות המפקחת על דרך ארץ מטעם המדינה, אשר הנחתה אותנו להמשיך לפעול כרגיל, וזאת לאחר מתן פסק הדין של בית המשפט המחוזי בחיפה".