חוק הפיקוח על הפסיכומטרי עבר בקריאה שלישית ונכנס לתוקף

על-פי החוק, תלמידים במכוני ההכנה יזכו להחזרים כספיים על ביטולים אם יבטלו את השתתפותם בקורס, וחלק משאלוני הבחינה יפורסמו - מה שימנע את הצורך ב"ריגול" של מכוני הפסיכומטרי

חוק הפיקוח על מכוני ההכנה לפסיכומטרי ניכנס לתוקף מיידי, לאחר שעבר אתמול בקריאה שניה ושלישית בכנסת. על-פי החוק, תלמידים במכוני ההכנה יזכו להחזרים כספיים על ביטולים אם יבטלו את השתתפותם בקורס, וחלק משאלוני הבחינה יפורסמו - מה שימנע את הצורך ב"ריגול" של מכוני הפסיכומטרי.

החוק, ביוזמת ח"כ סילבן שלום, ובסיוע "אמון הציבור" קבע מדרג של החזרים ושעל פיו, תלמיד הפסיכומטרי שביטל השתתפותו בקורס, חודש לפני תחילתו יזכה להחזר מלא של שכר הלימוד. ביטול מחודש ועד יום פתיחת הקורס יזכה את הסטודנט בהחזר של 90% מהכספים ששילם. ביטול השתתפות עד שליש הקורס יזכה בהחזר של 60% ממחיר הקורס. מחירי הקורסים נעים כיום בין 1500-7,800 שקל, כשחלק ניכר מהכספים שמגלגל השוק הם כספי קרן הפקדון לחיילים משוחררים, ועומד על כ-70 אלף נבחנים בשנה.

ח"כ סילבן שלום אמר כי מדובר בשינוי דרמטי ביחס לקנסות בגובה 70-100 אחוזים על ביטול ההשתתפות עד היום: "החוק שם סוף להפקרות ולעושק של מכוני הפסיכומטרי את ציבור הצעירים. מהיום מכוני הפסיכומטרי יתנהלו בצורה שקיפה, הוגנת ואחראית". לדבריו, "כל צעיר הוא בבחינת "לקוח שבוי" של מכון הפסיכומטרי".

יו"ר ועדת החינוך ח"כ הרב מיכאל מלכיאור הוסיף: "החוק מביא אותנו למציאות בה המדינה תוכל להגן בצורה יעילה על אלפי חיילים וסטודנטים לעתיד אשר מוציאים את מיטב כספם עבור ההכנה לבחינה הפסיכומטרית והקבלה לאוניברסיטאות".

מכוני הפסיכומטרי הביעו חשש מפני פגיעה ביכולת לקיים קורסים רווחיים בפריפריה. איילה עמיאל, מנכ"ל קבוצת קידום (הכוללת את לחמן ואת קידום לך תצטיין) אמרה: "כעת צריך לראות אם מכונים כמו 'קידום לך תצטיין' או 'לחמן' הפועלים בפריפריה, יוכלו להמשיך לתת שירותים במחירים מופחתים ולסייע לתלמידים הגרים בגליל ובנגב להיכנס גם הם לאוניברסיטאות".