ביוקונטרול וניאובסק מפטרות אך טוענות כי מדובר בהליך שגרתי שאינו קשור למשבר

ביוקונטרול מפטרת 9 מתוך 33 עובדים - כך נודע ל"גלובס" ; פיטורי 25% מכוח האדם, שהם כ-15 עובדים

ידיעות על פיטורי עובדים בחברות סטארט-אפ ובהן חברות ביומד הפכו לדבר שבשגרה בשבועות האחרונים, וסביר להניח שגם בחודשים הבאים נראה בכל יום כמה נציגים של המגמה. המפטרות של היום הן החברות ביוקונטרול, ניאובסק ודי פארם, אלא ששתי הראשונות טוענות כי הן מפטרות שלא בגלל המשבר.

ביוקונטרול מפטרת 9 מתוך 33 עובדים, כך נודע ל"גלובס". לדברי אהוד כהן, מנכ"ל החברה, הפיטורין הן הליך טבעי בעקבות סיומו בהצלחה של ניסוי פיילוט בבני אדם, שנערך באירופה. "אחרי סיום הניסוי אין עוד עבודה לצוות הישראלי שניהל אותו. בעוד כמה חודשים נתחיל בניסוי גדול יותר בארה"ב ואז נקים צוות קליני חדש שבסיסו בארה"ב".

ההסבר של כהן הוא הגיוני - בחברות רבות נהוג להיפרד מצוות ניהול הניסוי הקליני אחרי סיומו. עם זאת, בתקופות טובות ובחברות עם מזומן רב, לעתים בכל זאת משאירים את הצוות כדי שיהיה זמין לניסויים הבאים. "אצלנו, בלי קשר לצפי לגיוסי המשך, נהוג לא לבזבז את כספי המשקיעים. התהליך הזה הוא הכרחי גם אם אינו נעים", אומר כהן. "יש לנו כרגע די מזומן להמשיך הלאה בתקופה הנראית לעין. נצטרך לגייס שוב רק במהלך הניסוי הגדול בארה"ב", כלומר עוד למעלה משנה.

ביוקונטרול הא חברה המפתחת מוצר לתחום אי ספיקת הלב, לאחר שבעבר מכרה ב-50 מיליון דולר מוצר לתחום האורולוגי לחברת AMS. החברה בחרה להשקיע מחדש את סכום האקזיט כדי לקדם את התחום הקרדיולוגי, שנחשב להבטחה האמיתית שלה. לדברי כהן תוצאות ניסוי הפיילוט ב-32 חולים היו טובות מאוד. "ראינו שינוי בתסמינים של החולים, באיכות החיים וגם בנפח פעימות הלב".

בניאובסק, חברת קרדיולוגיה שמיזג פיליפ פרוסט משתי חברות ישראליות וקנדית אחת, טוענים כי פיטורי 25% מעובדיה, שהם כ-15 עובדים, הם תוצאה טבעית של המיזוג אשר יצר יתר כוח אדם בתפקידים שונים בחברה. הפיטורין ייערכו הן מצוות העובדים הישראלי והן מן הקנדי. Neovasc נסחרת בבורסה של טורונטו ובסוף יוני 2008 היו בקופתה 118 אלף דולר קנדי בלבד והיא הפסידה כ-3 מיליון דולר קנדי במחצית הראשונה של השנה. עם זאת, במהלך הרבעון השלישי קיבלה החברה השקעה של 8.3 מיליון דולר קנדי נוספים.

פיטורים בדי פארם

גם די פארם מפטרת מספר עובדים. החברה נערכת לשלב III של הניסויים הקליניים. באפריל גייסה החברה 5 מיליון דולר, אשר יוכלו להביא אותה עד תחילת הניסוי הקליני, אך לא יאפשרו את השלמתו. עם זאת, החברה נמצאת בשלב מתאים לחתימה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת פארמה גדולה. כמו כן, לחברה בעלי מניות עמוקי-כיסים, הגדולה ביניהם היא כת"ב הבורסאית.