יצרני הרכב שולפים נשק נדיר: רכבי ספורט במחיר שפוי

ב.מ.וו סדרה 1 קופה: הדבר האמיתי באריזה קומפקטית ; רנו לגונה קופה: פרויקט אירופי-יפני ; אלפא MITO: מסורת ואמוציות במארז דחוס ; ויונדאי ג'נסיס קופה: קפיצת מדרגה במחיר מציאה

בשלהי השנה שעברה נדמה היה לרגע ששוק הרכב הישראלי סוף-סוף עוזב את העולם השלישי ומצטרף לעולם המערבי. חמש שנים של צמיחה כלכלית מואצת הביאו למכירות שיא ולהרחבה חסרת תקדים של מגוון המכוניות הנמכרות בארץ. לצד עשרות אלפי המשפחתיות-סדן-1600-אוטומט נרכשו גם אלפי רכבי נישה מכל סוג, גודל ומחיר, ובהם גם לא מעט רכבי ספורט לאניני ההגה.

באופן פרדוקסלי, דווקא שוק הליסינג, המתמקד ברכישת כלי הרכב המשעממים וההגיוניים ביותר בשוק, תרם לשגשוג של שיווק רכבי הנישה והספורט. הליסינג סיפק למאות אלפי בתי אב מבוססים את הצורך באמצעי תחבורה בסיסי ויעיל לנסיעות יומיומיות, ופינה משאבים לרכב שני (או שלישי) נחשק יותר.

אבל בחודשים האחרונים ביצע שוק הרכב בלימת חירום אגרסיבית בעוצמה שטרם נראתה כאן. אי-הוודאות לגבי רגולציית הרכב בשנה הבאה, המשבר הכלכלי בעולם וההשפעות האפשריות על המשק המקומי תרמו כולם להיפוך מגמה דרמטי. מבעד לעשן הצמיגים וריח הרפידות החרוכות של אותה בלימת חירום כלכלית ניתן כבר כעת לשרטט תמונה עגומה למדי של שוק הרכב בשנה הבאה.

אבל הידוק החגורה הצפוי וההתאמה למציאות הכלכלית החדשה אין פירושם ששוחרי ההנאה המוטורית יצטרכו לאחסן במקפיא את תוכניות הרכישה שלהם ואת חלומותיהם המוטוריים. יצרני הרכב החלו, כבר לפני שנים אחדות, להתאים את היצע הדגמים שלהם למציאות בעייתית יותר. המוטיבציה נבעה אמנם ממחירי הדלק ומהצפיפות התחבורתית, אבל כמה מדגמי הנישה הספורטיביים החדשים, שינחתו כאן בשנה הבאה, עדיין יכולים להציע אלטרנטיבה זולה יותר, ולעתים לא פחות מרגשת, למבחר המוכר.

ב.מ.וו סדרה 1 קופה: הדבר האמיתי באריזה קומפקטית


כמעט 90% ממכוניות הקופה והספורט-קופה הנמכרות בישראל הן מתוצרת מותגי היוקרה הגרמניים. אבל מחירן של אלה מתחיל בדרך כלל ב-400 אלף שקל, ומעפיל ליותר מ-800 אלף. למרבה המזל, היצרנים הגרמנים החלו להנמיך בשנתיים האחרונות את "סף הכניסה" למותגים שלהם עם דגמים ספורטיביים-קומפקטיים ונגישים יותר מבחינת המחיר, שאינם דורשים פשרות גדולות בכל הנוגע לאיכות ולביצועים. אחת מנציגות הדור החדש היא סדרה 1 קופה של ב.מ.וו, שגרסת הקבריו שלה כבר נמצאת כאן. גרסת הקופה בעלת הגג הקשיח היא מכונית קומפקטית יחסית, שאורכה 4.36 מטרים, ועיצובה מזכיר את מכוניות שנות ה-70 של החברה. אולם מתחת לכסות מסתתרת ב.מ.וו ספורטיבית לכל דבר. יש לה הנעה אחורית מחודדת עם דיפרנציאל ננעל, תא נוסעים איכותי, ומשקל עצמי נמוך הממונף לטובת הביצועים. דגם ה-125 קופה הבסיסי, בהספק 218 כ"ס, מסוגל להאיץ בגרסה האוטומטית מאפס למאה ב-6.4 שניות, ולהגיע ל-245 קמ"ש. דגם ה-135 כבר יכול לזנק למאה ב-5.3 שניות בלבד. התענוג לא יהיה זול אבסולוטית, אבל במחיר משוער של פחות מ-300 אלף שקל לדגם אוטומטי הוא עדיין יהיה נמוך בכשליש מזה של ה-3 קופה המקבילה, למשל.

רנו לגונה קופה: פרויקט אירופי-יפני

רנו לגונה קופה

גרסת הסדאן של הרנו לגונה החדשה לא הצליחה להתרומם עד כה. הפתרון של רנו הוא לשגר לשוק גרסת קופה נחשקת אך-נגישה, במטרה לשדרג את התדמית של האחות הגדולה. אם מישהו מבחין בדמיון למכוניות הקופה המרהיבות של ניסן ושל אינפיניטי, הנמכרות בארצות הברית, אין זה במקרה. החברה הבת היפנית גויסה לפרויקט ותרמה את הפלטפורמה, את מנוע ה-V6 החזק בנפח 3.5 ליטרים, את תיבת ההילוכים, לא מעט מהמערכות האלקטרוניות, ואת הבקרה על איכות הייצור. התוצאה היא מכונית בעיצוב חיצוני-קיצוני ומסובב ראשים עם מרכב ארוך (4.64 מטרים), רחב (1.83 מ') ונמוך (1.4 מ' בלבד) - פרופורציות של מכונית GT קלאסית. המכונית גם אמורה לספק את הסחורה על הכביש בזכות שלדה עם היגוי אלקטרוני לארבעת הגלגלים, גלגלי 18 אינץ' ומתלים מכוילים היטב, והיא אפילו מספקת מרווח רגליים סביר לשני הנוסעים מאחור. הביצועים אולי אינם עוצרי נשימה - הגרסה החזקה בהספק 245 כ"ס מזנקת מאפס למאה בכשבע שניות - אבל היא מפצה על כך במחירי הידוק חגורה, האמורים להתחיל בפחות מ-30 אלף אירו באירופה לדגם שני ליטרים טורבו ידני - עשרות אחוזים פחות ממכוניות הקופה הגרמניות המקבילות.

אלפא MITO: מסורת ואמוציות במארז דחוס

אלפא MITO

האלפא MITO היא דוגמה למוצר היוצא לשוק בזמן הנכון. זוהי מכונית בממדים של סופר-מיני מקובלת - אורכה 4.06 מטרים בלבד ורוחבה 1.72 מטרים - שבסיוע עיצוב איטלקי קלאסי והרבה אלקטרוניקה עדכנית מצליחה להגדיל משמעותית את מקדם החשק הספורטיבי שלה. עיצוב החרטום לקוח היישר מהאלפא 8C קומפטוציונה האקזוטית, ועיצוב תא הנוסעים פורט על נימי המסורת עם לוח מחוונים קלאסי, עם הגה טיפוסי של אלפא, עם דוושות ומושבי ספורט, ועם השקעה רבה באיכות הייצור והחומרים. היצרנית טוענת להתנהגות כביש של "אלפא אמיתית" בזכות היגוי מהיר מאוד, תנודות גוף מרוסנות, וכיול מתלים ספורטיבי. האלקטרוניקה מאפשרת לנהג לבחור בין שלושה מצבים מתוכנתים מראש של היגוי, בלימה והעברת כוח, המיועדים לנסיעה עירונית, ספורטיבית או חורפית. המנוע החזק בחבורה הוא בנפח 1.4 ליטרים, שבסיוע טורבו מצליח לייצר 155 כ"ס ולהזניק את המכונית מאפס למאה ב-8 שניות בדרך ל-215 קמ"ש - ועדיין לשמור על צריכת דלק הגיונית. תהיה גם תיבה אוטומטית-ספורטיבית עם מצמד כפול נוסח ה-DSG של פולקסווגן. במחיר חזוי של פחות מ-150 אלף שקל האלפא הקטנה תהווה תחליף מעניין לפנטזיות לא מושגות.

יונדאי ג'נסיס קופה: קפיצת מדרגה במחיר מציאה

יונדאי ג'נסיס קופה

מכונית הקופה של יונדאי טיפסה בשני העשורים האחרונים לא מעט שלבים בסולם האבולוציה, והפכה ממכונית קטנה עם עיצוב ביזארי למכונית קופה אמיתית עם עיצוב חיצוני נאה. בשנה הבאה מתכוונת החברה להשיק את השלב הבא באבולוציה, והפעם מדובר בקפיצה נחשונית. לא עוד מכונית על בסיס משפחתית עם הנעה קדמית, אלא ספורט-קופה רצינית, עם שלדת הנעה אחורית ייעודית. לג'נסיס קופה יש עיצוב GT שרירי ונאה, פרופורציות קרביות ותא נוסעים מתוחכם, עם השקעה מרשימה באיכות החומרים וההרכבה. יש לה גם כוח אש רציני: המנוע הבסיסי הוא של שני ליטרים טורבו בהספק 212 כ"ס, ואילו בפסגת ההיצע ניצב מנוע V6 בנפח 3.8 ליטרים, המייצר 300 כ"ס ומסוגל להאיץ מאפס למאה בפחות משש שניות. למרות קפיצת המדרגה והצהרות יומרניות, מתכוונת החברה לשמור על נוסחת "התמורה לכסף" המסורתית שלה. המחירים בשוקי הייצוא טרם פורסמו, אולם מחיר גרסת ה-2 ליטרים האוטומטית ההתחלתית, עם גלגלי 18 אינץ' ושלל תוספות, מתחיל בקוריאה בכ-24 אלף דולר בלבד, ומגיע ל-31 אלף דולר לדגם החזק.