ליאו ליידרמן מהפועלים: לא יהיה גידול בתוצר לנפש ב-2009

מדובר בעדכון חד ובתחזית פסימית במיוחד בנוף הישראלי, שכן היא הנמוכה ביותר שפורסמה עד כה בקרב המשרדים הממשלתיים וגופים פיננסיים שאף הם עדכנו את תחזיות הצמיחה שלהם לאחרונה, אך שיעור הצמיחה המוערך שלהם גדול מ-2%

"תחזית הצמיחה לשנת 2009 הופחתה לשיעור של 1.8%, כלומר לא צפוי שינוי בתוצר לנפש בשנה הבאה מכיוון שהצמיחה תתקזז עם גידול האוכלוסין", כך כותב פרופ' ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בסקירה החודשית שהוא מפרסם היום (ד'). אף ששיעור הצמיחה עדיין חיובי, היעדר שינוי בצמיחה לנפש נובע מכך ששיעור גידול האוכלוסין בישראל עומד על 1.7% בממוצע, כך שהתוצר יצמח ברמה דומה לגידול האוכלוסין.

מדובר בעדכון חד ובתחזית פסימית במיוחד בנוף הישראלי, שכן היא הנמוכה ביותר שפורסמה עד כה בקרב המשרדים הממשלתיים וגופים פיננסיים שאף הם עדכנו את תחזיות הצמיחה שלהם לאחרונה, אך שיעור הצמיחה המוערך שלהם גדול מ-2%.

על פי הסקירה של ליידרמן, כבר ברבעון הנוכחי וברבעון הראשון של 2009 צפויה היחלשות ניכרת ברמת הפעילות של המשק על רקע התמתנות בצריכה הפרטית, שהיוותה קטר מרכזי לצמיחת המשק בשנים האחרונות. העדכון החד נובע מכך שלא צפויה התאוששות בפעילות הריאלית בארה"ב לפני המחצית השנייה של 2009, כאשר בינתיים נתוני שוק העבודה צפויים להצביע על החמרה במצב האבטלה ובשוק הנדל"ן תימשך ההאטה בפעילות. בנוסף, המיתון באירופה צפוי להיות עמוק וממושך יותר מאשר בארה"ב. הדבר נכון בייחוד לגבי מדינות בהן היתה בועת נדל"ן, כגון אנגליה, ספרד ואירלנד.

עם זאת מציינים בבנק הפועלים כי בהשוואה בינלאומית, פגיעת המשבר העולמי במשק הישראלי מתונה יותר מאשר במרבית מדינות אירופה והמשקים המתעוררים, כאשר במרבית המשקים האלו צפויה ירידה ברמת התוצר ב-2009 עקב ירידה בהשקעות זרות וירידה במחירי הסחורות.

בנוגע למצב שוק ההון הישראלי כותבים כלכלני הפועלים כי "להערכתנו, ירידות השערים החדות הביאו לכך שישנן בבורסה חברות הנסחרות במחירים הנמוכים משמעותית משוויין הכלכלי. אנו ממשיכים להמליץ ללקוחות לשמור על חשיפה מנייתית מצומצמת".