פרופ' איתמר רבינוביץ': "תהליך השלום בישראל מדורג במקום החמישי במקרה הטוב בסדר העדיפויות של אובמה"

נשיא אוניברסיטת ת"א ושגריר ישראל בארה"ב לשעבר: "לא היה קשה לנצח את ממשל בוש. כל מועמד דמוקרטי טוב אחר, נניח לבן, עם רקורד מוכח של עשייה - היה זוכה בניצחון גדול עוד יותר"

"אני חושב שהסכסוך הישראלי הערבי, תהליך השלום כאן, לא מדורג במקום החמישי לכל היותר בסדר העדיפויות של הנשיא האמריקני הנבחר, ברק אובמה".

כך אומר ל"גלובס" פרופ' איתמר רבינוביץ, לשעבר נשיא אוניברסיטת תל אביב ושגריר ישראל בארה"ב. "יש לו אפגניסטן, עיראק, סימנים לחידוש מלחמה קרה עם בריה"מ, איראן, פקיסטן, שהיא מקום מסוכן מאוד, צפון קוריאה, שהעניינים איתה לא גמורים. ולפני כל זה הבעיה הכלכלית, שהיא הראשונה שאליה הוא צריך לתת את הדעת. לדעתי, רק אחר כך באים ענייני ישראל-ערב".

- למה ניתן לזקוף את הניצחון?

"שמונה השנים של בוש היו שרשרת מתמשכת של כישלונות. אובמה הוא מועמד מרשים, ניהל קמפיין, יש האומרים מושלם, אבל כל מועמד דמוקרטי טוב אחר, נניח לבן, עם רקורד מוכח של עשייה - היה זוכה בניצחון גדול עוד יותר".

- אתה טוען שהניצחון על ממשל בוש לא היה הקושי העיקרי?

"אני יותר מתרשם מיכולתו לגבור בפריימריז על הזוג קלינטון. לנצח את בוש היה יחסית קל, הניצחון על הזוג קלינטון בתוך המפלגה הדמוקרטית היה יותר מרשים".

- נראה שגם אובמה 'נבהל' מעוצמת האקסטזה.

"הכריזמה היא בהחלט נכס שנשיא יכול להשתמש בו בבית ובחוץ, אבל צריך תוכן, מנגנונים, צוות טוב, יכולת לנהל. עד תאריך ההשבעה, 20 בינואר 2009, יש קצת יותר מחודשיים. צריך לגבש צוות ולהעביר את האנשים בסנאט. לכן הממשל לא יעמוד במלוא תצורתו לפני סוף פברואר-תחילת מארס ואז גם נגלה מיהם בעלי התפקידים במעגל הפורמלי, והפנימי הבלתי פורמלי, שלפעמים יותר חשוב".

- מה גובר, הזיקה לעולם המוסלמי או לישראל?

"לא הייתי מגדיר זיקה לעולם המוסלמי. ודאי יש לו אמפתיה לעולם השלישי, בכל זאת בן לאב אפריקני, גדל באינדונזיה, זה מובן. הוא גם איש נבון דיו כדי לדעת איפה נמצאים האינטרסים של ארה"ב".

- אפשר לצפות ללחץ אמריקני לחידוש המו"מ המדיני?

"יהיו לו יועצים לא מעטים שיגידו 'אתה לא יכול להתעסק באיראן ועירק בלי לעסוק בישראל', ועל זה ודאי יהיה ויכוח פנימי גדול בממשל. אם תתגבר האסכולה שקושרת את פתרון הבעיה האיראנית ושל היציאה מעירק לפתרון הקונפליקט הישראל הערבי, 'נעלה כיתה' למקום החמישי".

- אז ראש ממשלת ישראל יקבל שקט תעשייתי'?

"אם תהיה בישראל הגמוניה ימנית, ובוושינגטון תהיה תחושה שצריך להתקדם לתהליך של הסדר, יש פוטנציאל להתנגשות. אבל צריך לזכור שגם בנימין נתניהו יצא מחברון וחתם על הסכם וויי עם 13% מיהודה ושומרון וגם ניהל מו"מ על רמת הגולן".