חיים רומנו: אל-על בוחנת כניסה לתחומי המזון, התיירות ותחזוקת מטוסים

מנכ"ל אל-על אינו שולל גם רכישת פעילות של חברת תעופה נוספת ; על-פי הערכות, רכישה כזו תאפשר לאל-על להצטרף לאחד מגופי התעופה הגדולים בעולם - דבר שיקנה לה יתרון רב

"אל-על שוקלת כניסה לתחומי פעילות נוספים" - כך אמר ל"גלובס" מנכ"ל אל-על, חיים רומנו. לדבריו, בעקבות המשבר הכלכלי העולמי והקשיים שאליהם נקלעו חברות רבות, ביניהן חברות תעופה, תבחן אל על כניסה לתחום עסקי המזון, התיירות ותחזוקת מטוסים.

רומנו אינו שולל גם רכישת פעילות של חברת תעופה נוספת. על-פי הערכות, רכישה כזו תאפשר לאל-על להצטרף לאחד מגופי התעופה הגדולים בעולם, דבר שיקנה לה יתרון רב; רוב חברות התעופה בעולם מתאגדות בשנים האחרונות לגופי תעופה גדולים, המקנים להם יתרונות רבים, אולם אל-על אינה יכולה להצטרף לגוף כזה, בשל התנגדותן של מדינות רבות בעולם.

מצב זה מקשה על-אל על כבר כיום להתחרות בחברות אחרות, המנצלות את יתרון הגודל ומצליחות להציע טיסות המשך מגוונות ומחירים אטרקטיביים שאל על אינה מסוגלת לעמוד בהם.

החוק הישראלי והאירופי מטילים לפי שעה איסור על רכישה ובעלות על חברות תעופה זרות. ההסכם עם האיחוד האירופי, שייחתם בתוך כשנתיים, יגמיש מצב זה ויאפשר לאנשי עסקים וחברות משני הצדדים להתמודד על רכישת גרעיני שליטה בנתחים משמעותיים בחברות תעופה.

במהלך כנס בטיחות בתעופה שערך מכון פישר, מתח רומנו ביקורת על המדינה, שלדבריו אמנם מחזיקה במניית זהב של אל-על, אך אינה מגלה שום אחריות. "ייתכן שניאלץ לסגור את צי המטען שלנו", אמר רומנו, "אך איש בממשלה אינו מתרגש. על המדינה לזכור שמניית זהב היא סוג של אחריות".

רומנו גם מתח ביקורת קשה על כוונת הממשלה להעלות את האגרות שמתכננת רשות שדות-התעופה להטיל על חברות התעופה. לדבריו, מדובר בהוצאה נוספת של 22 מיליון דולר בשנה, עלות שהיא תתקשה לעמוד בה.

על פתיחת השמיים לתחרות על-ידי משרד התחבורה ומשרד התיירות אומר רומנו, כי המשרדים התעלמו מצורכי חברות התעופה המקומיות. הדברים כוונו במיוחד לסירוב הממשלה לאשר השתתפות בהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות. "בשנים האחרונות חל גידול של 86% בכניסת חברות זרות. אלה עוסקות בעיקר בהוצאת ישראלים ולא בהבאת תיירים. אנחנו לא נגד כניסת החברות, אך אנחנו עומדים על כך שהמדינה תשמור גם על הזכויות שלנו".