אחרי שרכשה 25% מ-EMG: ענקית הגז התאילנדית PTT בוחנת כניסה לשוק החשמל הפרטי בישראל

מנהלת מגעים עם קבוצת חירם-אפסילון לרכישת 20%-25% ממניות יצרנית החשמל הפרטית דליה אנרגיה

אחרי שנכנסה בשנה שעברה כשותפה בספקית הגז המצרית EMG, ענקית הגז התאילנדית PTT בוחנת כניסה גם למשק האנרגיה בישראל. ל"גלובס" נודע כי PTT, שבשליטת ממשלת תאילנד, היא החברה הבינלאומית שמנהלת מו"מ עם קבוצת חירם-אפסילון לרכישת 20%-25% ממניות יצרנית החשמל הפרטית דליה אנרגיה.

קבוצת חירם-אפסילון, שבבעלות שייקה לנדאו ומשקיעים פרטיים, מנהלת מגעים למכירת מחצית מאחזקותיה למשקיע בינלאומי אסטרטגי מתחום האנרגיה.

דליה אנרגיה, בניהולו של איתן מאיר, מקדמת כיום את אחד ממיזמי החשמל הפרטי הגדולים בארץ במסגרת פרויקט להקמת תחנת כוח בהספק של 560-840 מגה ואט, שתספק 8% מייצור החשמל במשק. היקף ההשקעה בפרויקט נאמד ב-400-500 מיליון דולר. התחנה אמורה לקום עד לשנת 2010.

מלבד חירם-אפסילון (40%) דליה נמצאת בבעלות של קיבוצי התק"מ (40% מהמניות) וקרן תשתיות ישראל (20%) שבה שותפים ירון קסטנבאום, קבוצת הראל ועו"ד יהודה רווה. קסטנבאום מכהן כמנכ"ל הקרן, המחזיקה אף היא במניות (4.4%) ב-EMG, וממלא גם את תפקיד יו"ר דליה אנרגיה.

מדליה אנרגיה נמסר בתגובה כי "החברה אינה מגיבה לנושאים הקשורים לבעלי המניות". נציגה של PTT בישראל, אמיר הוכנברג סרב להתייחס.

יצוין כי שוק החשמל הפרטי בישראל לא משך עד כה משקיעים בינלאומיים מהדרג הראשון, ולכן לכניסתה של PTT לישראל עשויה להיות חשיבות רבה למשק לטווח הארוך. תחום החשמל הפרטי בארץ נחשב כבעל פוטנציאל רב, זאת לנוכח הגידול הנמשך בביקושים, ומנגד המחסור בכושר הייצור בארץ.

PTT רכשה לפני כשנה 25% ממניות ספקית הגז המצרית-ישראלית EMG, שבה שותף יוסי מימן, תמורת 487 מיליון דולר. PTT נמצאת בשליטת ממשלת תאילנד, המחזיקה 52.3% ממניותיה, כשביתרה מחזיקים HSBC ו-CHASE וקרנות השקעה בינלאומיות.

PTT עוסקת בכל תחומי האנרגיה, לרבות בתזקיקי נפט, תשתיות גז טבעי ופטרוכימיה, ופעילה בעיקר במדינות המזרח הרחוק.