ראשי המשתמשים בנמלים: "המשבר בספנות צפוי להחמיר- ייתכן שיבוטלו קווים לישראל"

סמנכ"ל צים: "הדרך להתמודדות עם המשבר - השבתת אוניות" ; מנכ"ל נמל אשדוד, שוקי סגיס, קרא בכנס להקדים את הפרטת הנמלים: "צריך להגיע להפרטה לפני 2020 ואפשר לעשות זאת בשיתוף עם העובדים"

"למרות הירידה במחירי הדלק ייתכן מצב שבו יבוטלו קווים לישראל" כך אמר היום (ה') יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, בכנס השנתי של האיגוד.

בכנס במלון קרלטון בת"א השתתפו יותר מ-300 חברי איגוד המשתמשים בהובלה ימית,חברות הספנות, אנשי הנמלים ובכירי הממשלה.

בכנס הזהירו ראשי המשתמשים בנמלים מהעמקת המיתון בענף הספנות באופן שיגרום להשבתת קווים ופגיעה בסחר לישראל.

עמוס כהן, יועץ בכיר לכלכלת ספנות, הזהיר כי תופעת השבתת האוניות צפויה להחמיר, "חברות הספנות מפסידות במצב שבו ההוצאות על הפעלת האוניות עולות מההכנסות שנפגעו כתוצאה מהמשבר הכלכלי הנוכחי" כך אמר עמוס כהן, יועץ לכלכלת ספנות, "התוצאה היא בעלי האוניות מתחילים כבר עכשיו להעמיד אוניות והתופעה עוד צפויה להחמיר". לדבריו, "מחירי השכרת אונייה ירד מ-250,000 דולר ל-9,000 דולר ליום".

למצב הקשה תרמו הירידה בביקושים וגידול בהיצע האוניות שהוזמנו בעקבות השגשוג שידע ענף הספנות, גידול שהתבטא ביותר מ-100,000 אוניות ברחבי העולם. עודף קיבולת זה ייאלץ את חברות הספנות להשבית אוניות לתקופות לא קצרות.

רב חובל יגאל מאור, סמנכ"ל ניהול אוניות וחכירות בצים, ציין כי הדרך היחידה של חברות הספנות להתמודד כיום עם המשבר היא האטה במהירויות התנועה של האוניות, פעילות שתקטין את התנועה בנמלים ותאט את היכולת לשנע סחורות.

יו"ר איגוד המשתמשים, גד שפר, הזהיר כאמור כי חברות הספנות עלולות לבטל קווים כולל קווים לישראל. מבחינת המשתמשים בהובלה הימית פירושו של דבר בגידול בעלויות ובקשיים בעמידה בלוחות הזמנים. "כולנו נמצאים בסירה אחת. שיתוף הפעולה חשוב במיוחד בתקופה זו של משבר בכלכלה העולמית".

מנכ"ל חברת נמל אשדוד, שוקי סגיס, קרא בכנס להאיץ את תהלכי ההפרטה של הנמלים על רקע המשבר העולמי. "עד 2011 צריכים להגיע להנפקה פרטית או ציבורית של 49% מחברות הנמל. זה תהליך מורכב ובעייתי במיוחד כשאני יודע שחלק מחברות הנמל לא הוציאו דו"חות כספיים בשנת 2006 ובשנת 2007", אמר.

לדברי סגיס, "אני לא רואה חברה שמסוגלת לעמוד בכך עכשיו וחבל מאד. למה? כי כולם עסוקים ברפורמות שבדרך. את העיקר ההפרטה - כולם שוכחים. צריך להגיע להפרטה לפני 2020 ואפשר לעשות זאת בשיתוף עם העובדים".