ריף הדולפינים באילת יהרס לפי צו

שופט בית המשפט השלום בבאר שבע, ישראל אקסלרד, הורה להשאיר על כנו צו הריסה מינהלי של הוועדה המחוזית דרום נגד בעלי ריף הדולפינים באילת, ביניהם השר רפי איתן, רוני זילבר המנהל את המקום ואחרים.

עוד קבע בית המשפט, שעבודות ההריסה יתקיימו בתוך 90 יום, בפיקוח ובהשגחה של רשות הטבע והגנים, האחראית על מפרץ אילת. על-פי הערכה, אם בעלי המקום לא יצליחו למנוע את ביצוע פסק הדין, הדולפינים יוטסו לחו"ל.

ראשית הפרשה בסוף שנות ה-80. איתן וקבוצת יזמים נוספים קיבלו הרשאה מרשות הנמלים להקים ריף דולפינים. עם השנים הפך המקום לאטרקציה תיירותית מבוקשת, אך למרות זאת בעליו לא טרחו מעולם לבקש היתר בנייה כחוק. לפני מספר שנים הגישה המדינה תביעה פלילית כנגד היזמים בעקבות הבנייה הבלתי חוקית, ביניהם איתן, אך זו בוטלה בסופו של דבר בעקבות הבטחתם להסדיר את המקום.

במהלך 2007 הבחינו פקחי הרשות בעבודות חדשות המבוצעות במקום, בין השאר מזח עץ חדש בשטח של 375 מ"ר. לאחר שצללו למים מצאו גם רשת בשטח של 3,750 מ"ר, שהכנסתה למים גרמה לפגיעה קשה באלמוגים.

בעלי הריף טענו, שהעבודות במקום בוצעו בין השאר כדי להגן על הדולפינים ועל האלמוגים. פקחי הרשות טענו מנגד שהעבודות גורמות להרס רב. במהלך מארס 2008 הוציאה הוועדה המחוזית צו להפסקת העבודות.

בעלי ריף האלמוגים, אותם ייצג עו"ד שלום זינגר, טענו שאין מנוס מהעבודות שכן הרשת הקיימת קרסה בשל משקלם הרב של האלמוגים, וכי הן נועדו לשדרג את הרשתות הישנות. עו"ד שגב פלץ, שייצג את הוועדה המחוזית, טען מנגד שהמתחם לא קיבל מעולם היתר בנייה וכי בעליו חשבו שהם חסינים מפני תביעה בשל העובדה שהם מנהלים אתר מבוקש.

בפסק הדין קבע השופט שהוא מסרב לדון בשאלה האם המשטח החדש הוא מזח, או האם האתר תואם את תמ"א 13, שכן העובדה שהבנייה בוצעה שלא כדין מייתרת כל דיון בשאלות אלה. *