הנדל"ן עדיין רלוונטי: הישראלים עברו החודש לשבת על הגדר

בניגוד לאמריקה, כאן בישראל מדד אמון הצרכנים נופל, אולם אין שינוי בנכונות של הישראלים לרכוש דירה

בשבועות האחרונים נדמה כאילו כל כלי התקשורת התנדבו להציע תשובה לשאלה האם זה הזמן לקנות דירה. ריבוי הפרסומים תרם כנראה לכך ששיעור המתלבטים אם לקנות דירה בחצי השנה הקרובה עלה באוקטובר ל-3.8%, אשר מהווים 40% מהמשיבים שאינם פוסלים קניית דירה בקרוב, הרמה הגבוהה ביותר מנובמבר אשתקד. במקביל חלה ירידה קלה בשיעור המתכננים לקנות דירה חדשה או מ"יד שנייה", ל-2.2% ול-3%, בהתאמה. כך עולה מנתוני מדד אמון הצרכנים של ישראל מבית גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן.

גם החודש נמצאת קבוצת המבוגרים, בני ה-50 ומעלה, בראש דירוג סרבני רכישת הדירות. 95.3% מהמשיבים בקבוצה פסלו אפשרות לרכישת דירה בששת החודשים הקרובים.

מדובר, נזכיר, בעמיתים שספגו פגיעה קשה בחיסכון לטווח ארוך. מנגד, קבוצת הצעירים - בני 18-29 - הציגה, כמעט כרגיל, את שיעורי הנכונות הגבוהים ביותר לרכוש נדל"ן - מדובר היה כמעט באחד מכל חמישה צעירים משיבים (18.3%).

מדד האמון עצמו רשם באוקטובר תיקון מתבקש, כשירד ב-4.9 נקודות ל-70.3 נקודות (1996-100). המדד המורחב, הכולל גם הערכות לגבי הצפוי בשוק התעסוקה, קרס ב-10.4 נקודות.

ומה קורה מעבר לים? תמונת המצב שם שונה. בארה"ב נרשמת ירידה מקבילה וחדה, הן במדד אמון הצרכנים (Conference Board) והן במחירי הבתים (Case-Schiller). מדד האמון האמריקני, שעמד בינואר אשתקד על 87.9 נקודות, ירד באוקטובר ל-38 נקודות בלבד. במקביל, מינואר 2007 ועד אוגוסט השנה ירדו מחירי הבתים ב-20 מטרופולינים בארה"ב (נגזרת של CS) כמעט ב-18%. מדובר בתנועת מלקחיים משולבת של ירידה חדה במחירי הבתים שלוותה בפגיעה בביטחון הצרכנים.

ובישראל? אצלנו מדד האמון ירד ב-10 נקודות, ירידה מתונה בהשוואה לצניחת המדד האמריקני, אבל כזו שעדיין משקפת בבירור מגמות של האטה. מנגד, לא נצפו שינויים דרמטיים בנכונות לקנות דירות.

כפועל יוצא, ולאור ההיצע הדחוק של דירות חדשות, לא מפתיע שלפי סקר הלמ"ס (שכמובן אינו תאומו הזהה של CS) נרשמה עלייה של קרוב ל-13% במחירי הדירות בבעלות מתחילת שנת 2007. מדד אוקטובר, אם כן, צילם חודש נוסף בו הישראלים בחרו באופציה של "ישיבה על הגדר", לא רק בתחום הנדל"ן, אלא גם בכוונות רכישת רכב ומוצרים בני קיימא. *