שיעור התמלוגים שמשלמים זכייני ערוץ 2 יירד ל-2.5% בתוך כשנתיים

כיום משלמים הזכיינים תמלוגים בשיעור 4% מההכנסות ; באחרונה החל סבב שיחות עם משרדי האוצר והתקשורת על מנת להאיץ את המהלך

המשבר הכלכלי עשוי להאט את הקצב שתוכנן להפחתת התמלוגים בשוק התקשורת. יחד עם זאת, כבר במהלך השנתיים הקרובות התמלוגים שישלמו זכייני ערוץ 2 לקופת המדינה יירדו ל-2.5%, בדומה להיקף התמלוגים שמשלמות חברות הכבלים והלוויין, זאת לעומת 4% אותם משלמים זכייני הערוצים כיום.

ההחלטה בדבר ההפחתה בתמלוגים התקבלה בסבב שיחות בין משרדי האוצר, התקשורת, הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו וזכייני הערוצים המסחריים.

גורמים המקורבים לשיחות ציינו כי הכוונה הסופית היא להוריד את היקף התמלוגים לאפס, על אף שלא מן הנמנע כי היקף התמלוגים של כל תעשיית המדיה בארץ יתייצב בסופו של דבר על אחוז אחד.

"אילולא המשבר הכלכלי שפוגע בהכנסות המדינה, כל התהליך היה מתקיים מהר, ובתוך שנתיים-שלוש היקף התמלוגים של HOT ו-yes למדינה היה מסתכם באפס. אולם עתה, לאור השינויים בשוק, ייתכן כי כל התהליך יהיה איטי בהרבה ממש שתוכנן", אמר גורם המקורב לשיחות.

עוד אמר אותו גורם, כי כל החלטה שכזו תתקבל במסגרת הוועדות שבוחנות את נושא הרפורמה בשוק התקשורת וטרם התקבלה החלטה בעניין. "בשלב זה מדובר בכוונה ובנכונות, ולא בסיכום".

לדברי גורם אחר, במהלך השבועיים האחרונים התנהלו לא מעט שיחות בין הצדדים, כאשר מי שמוביל את התהליך הם זכייני הערוצים המסחריים, שנפגשים עם נציגי האוצר, הרשות השנייה ומשרד התקשורת במטרה לשכנעם להקדים את המהלך, שיביא להם לחיסכון של עשרות מיליוני שקלים בשנה.

כאמור, על-פי הערכות בתוך שנה עד שנתיים תהיה השוואה בהיקף התמלוגים שמשלמים זכייני הערוצים המסחריים להיקף התמלוגים של החברות הפועלות בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית, ולאחר מכן, בתהליך איטי יופחתו התמלוגים של כל השוק עד לרמה מתוכננת של אפס, דבר שכאמור מותנה הן ברפורמה המתוכננת בשוק השידורים והן במצב הכלכלי ובהכנסות המדינה.