עדיין מתלבטים? הפתק שלכם בקלפי: לותר מתיאוס

ראובן עטר הוציא ממכבי נתניה את המקסימום בשנתיים הקודמות. ואז בא לותר מתיאוס, והראה שמקסימום הוא מונח יחסי ; וגם: על הצביעות של אלישע לוי ; על ערב הכדורגל הגדול הראשון של ליגת העל העונה

1. ב-13.4.08, מיד לאחר שדניאל יאמר החתים את לותר מתיאוס, גם אני כתבתי כאן שאני לא מבין מה בדיוק קורה לבוס של מכבי נתניה. מה היה דחוף לו להיפטר מראובן עטר, שהפיק שנתיים ברציפות את המקסימום מהקבוצה שלו והביא אותה למקום השני בליגה, הכי קרוב שאפשר לבית"ר. אבל כנראה שהמקסימום של עטר הוא לא משהו שמספק את דניאל יאמר. אם עטר עשה את זה טוב מאוד, הרי שמתיאוס עושה את זה בשלמות עד עכשיו.

ההצלחה של מתיאוס היא עצומה בהתחשב קודם כל בעובדה שתנאי הפתיחה שלו מול הליגה לא היו אופטימליים. בזמן שמכבי ת"א ובית"ר ירושלים השתוללו בקיץ עם רכש של מיליונים, נתניה נשארה צנועה. הרכש הישראלי הגדול שלה הקיץ היה שלו מנשה, שחקן שירד בעונה שעברה ליגה עם הרצליה. מתיאוס לא עשה הפיכה בקבוצה הזאת. הוא ביצע בה שינויים קוסמטיים בלבד. בסך הכל ארבעה שחקנים חדשים שהגיעו השנה, עלו אתמול בהרכב מול מכבי חיפה.

את הכסף הגדול שלו שם דניאל יאמר, בשונה מכל קבוצות הליגה, דווקא על עמדת המאמן. בשבועות האחרונים כולם התחילו להבין שהקונספט הזה יכול לעבוד לא רע. במקום לשלם כסף גדול לשחקנים שלא שווים אותו, עדיף לשלם את הכסף למאמן שעבר כמה דברים בעולם הכדורגל. אחרי ההופעה הטקטית המושלמת בקרית אליעזר, כבר יהיה קשה למצוא אנשים שיחלקו את הרעיון הזה. הדבר היחיד שאפשר לתמוה עליו גם הוא יכול לרמוז על ההצלחה של מתיאוס: איך תוך שלושה חודשים בלבד הוא הצליח להכניס כל כך הרבה משמעת טקטית לשחקנים ישראליים. מי שראה את אלמוג כהן אתמול, ראה שחקן שלא יזוז מהעמדה שלו באמצע המגרש גם אם יתהפך העולם.

על המבחן אתמול בקרית אליעזר מתיאוס צריך לקבל ציון מושלם. על הבליץ במחצית הראשונה, ולא פחות חשוב - על ההתגוננות החכמה במהלך רוב שלבי המחצית השנייה. נתניה הגיעה למשחק מול קבוצה שספגה עד אתמול 5 שערים ב-8 משחקים, והשחילה לה שלישייה תוך 30 דקות. שניים מהשערים (שכטר ושלו מנשה) היו במהלכי כדורגל מבריקים, שבהם ניצל מתיאוס עד הסוף את האג'נדה ההתקפית של אלישע לוי.

המשחק הזה הוא התשובה הכי טובה לכל מי ששלח את מתיאוס הביתה עוד לפני החגים, ביטל את הכדורגל המשעמם של נתניה, ספר לו כמה פעמים הוא טס לגרמניה, מתי הוא מגיע לאימונים ומתי הוא מאחר וכמה ערבים בשבוע הוא יוצא לבלות. עכשיו אולי יתחילו להתעסק כאן בכדורגל של נתניה, ולא בבלבולי מוח סביב המאמן שלה.

2. משהו קטן על צביעות. אלישע לוי אמר אחרי המשחק שלא ברור לו "למה נתניה שיחקה כדורגל כזה". איך נתניה העזה לשחק הגנתי עם 10 שחקנים כשהיא מוליכה בקרית אליעזר. לא זכור לי שבעונה הקודמת, בני סכנין של אלישע לוי היתה שולחת שבעה שחקנים להתקפות כשהיא הובילה במשחקי חוץ. לאחרונה הוקרן בשידור חוזר הסרט "בית שאן - סרט מלחמה". בסרט מסופר על קבוצה שנשארת בליגה בזכות ניצחונות גדולים וגם בזכות כמה בונקרים מפוארים. את בית שאן אימן אז אלישע לוי.

אלישע מאמן בסך הכל תשעה מחזורים במכבי חיפה. לקח לו זמן קצר מאוד לשכוח איך מתנהל אנדרדוג. אתמול האנדרדוג התמקם לו במקום הראשון בליגה.

sharon-b@globes.co.il