עו"ד ישראל פרי משיב לתובע הייצוגי: הוא קיבל עסקה הוגנת ונטולת סיכון

כזכור, פרי הורשע בגניבת כ-320 מיליון מארק גרמני מכ-9,000 לקוחות הארגון בפרשת הפנסיה הגרמנית, ונשלח ל-12 שנות מאסר ; לאחר הרשעתו הוגשו נגדו שתי תביעות ובקשות לאשרן כייצוגית

הארגון למימוש האמנה על ביטחון סוציאלי (ישראל-מערב גרמניה) איפשר לתובע ולשאר הלקוחות לקבל פנסיה מצטברת בהיקף של מאות אלפי שקלים, בלא כל השקעה וסיכון מצידם. כך טוענים הארגון ועו"ד ישראל פרי, שעמד בראשו, בכתב ההגנה שהוגש לבית המשפט המחוזי בתך-אביב בתביעה שהגיש נגדם ראובן כהן.

כזכור, פרי הורשע בגניבת כ-320 מיליון מארק גרמני מכ-9,000 לקוחות הארגון בפרשת הפנסיה הגרמנית, ונשלח ל-12 שנות מאסר. ערעורו מתברר בבית המשפט העליון. לאחר הרשעתו הוגשו נגדו שתי תביעות ובקשות לאשרן כייצוגית.

בתביעה בסך כ-2.5 מיליארד שקל שהגיש כהן, באמצעות משרד עמית-פולק-מטלון נטען, כי פרי סיפק ללקוחות מערכת של הלוואות פיקטיביות כדי לממן את הפרמיה החד-פעמית שנדרשו לשלם, וחייבם לשלם פרמיית ביטוח להלוואה - למרות שבפועל לא בוצע ביטוח, משום שהפרמיות הועברו לחברות ששליטתו בהן הוסתרה.

בכתב ההגנה מעלה פרי טענות דומות לאלה שהעלה בערעור על הרשעתו. באמצעות עוה"ד ד"ר יעקב וינרוט, ישראל וולנרמן ואלירן בקל הוא טוען, שלא רק שלא גנב כספים ושהמימון שניתן ללקוחות היה אמיתי, הרי שהוא היטיב עם התובע כשהעניק לו שירות מלא שאיפשר לו לזכות בתמורה כספית חיובית ובטוחה מבלי שנדרש לשאת בסיכון כלשהו, בעוד שפרי והארגון נוטלים את הסיכונים על עצמם. זאת, בעוד התובע הפר את ההסכמים עליהם חתם ולא פרע את ההלוואות.

פרי והארגון טוענים שהציעו ללקוחות לרכוש מכספם את הזכויות בביטוח הסוציאלי, ואז לא יידרשו לשלם פרמיית ביטוח. אולם התובע סירב והעדיף מסלול אשראי חלופי בו הארגון משקיע את הכסף הדרוש ונושא בסיכון, ובהמשך גובה את החזר ההלוואה מתוך הרנטה. אלא שבמסלול זה נדרש ביטוח להחזר ההלוואה במקרה של פטירה, שחלקו בוצע ע"י חברות ביטוח חיצונית וחלקו בביטוח פנימי, כאשר החיובים היו הוגנים ואף נמוכים מעלויות הביטוח שהלקוחות יכולים היו להשיג בשוק.

פרי טוען שבעוד התביעה אינה נסמכת על חוות דעת כלכלית, הרי שהגנתו מבוססת על חוות דעת של פרופ' אמיר ברנע (שנחשפה ב"גלובס" וצורפה אף לערעורו), שקובעת שפרי פעל בדרך הוגנת וסיפק שירותי ביטוח באופן מלא ובמחיר הוגן. (ת.א. 1942/08)