מנכ"ל משרד האוצר: "ברור שאחרי הגל הפיננסי יבוא המשבר הריאלי. זה כבר כאן. לא משנה מה נעשה - נירטב. אין מטריה מספיק גדולה שתגן עלינו מהסופה"

ירום אריאב: "בספטמבר 2001 פוצצו את מגדלי התאומים, ובספטמבר האחרון מגדלים לא רחוק משם קרסו לבד" ; צבי זיו: "הממשלה לא עושה כלום לסייע לחוסכים לטווח ארוך" ; יובל גביש: "בישראל יישארו רק 4-5 בתי השקעות גדולים" ; שרגא ברוש: "בישראל יש מנהיג כלכלי אחד - סטנלי פישר"

"המשבר עדיין בעיצומו ועוד יהיו עוד הרבה מסקנות לכאן ולכאן. אנו עדיין בשלבי לימוד. מדובר באירוע ענק. בספטמבר 2001 פוצצו את מגדלי התאומים, ובספטמבר האחרון מגדלים לא רחוק משם קרסו לבד". כך אמר היום (ד') מנכ''ל משרד האוצר ירום אריאב בוועידת ראש הממשלה של מכון הייצוא.

"ראינו התמוטטות של גופים שחשבנו שלעולם לא ייפלו. ראינו את מדד הפחד עולה, ואת הפאניקה מתעצמת. דווקא בגלל זה היה חשוב לשמור על קור רוח ושיקול דעת. קיבלנו לחצים אדירים בבקשה להפסיק את המסחר בבורסה. בסך הכול המערכת הוכיחה בגרות ואחריות, כך שאת הגל הראשון עברנו בשלום - אפילו מעורר השתאות", אמר אריאב.

"עם השלב הראשון של המשבר התמודדה המערכת הפיננסית הישראלית מצוין. אנו לא רואים פה תוכניות הצלה לגופים פיננסים. אפילו היה רצון ולחץ שנעשה משהו, וההתנהגות שלנו הוכיחה את עצמה. המערכת הרגולטורית הקפידה והוכיחה את עצמה. ברור שאחרי הגל הפיננסי יבוא המשבר הריאלי. זה כבר כאן. לא משנה מה נעשה - אנחנו נירטב. אין מטריה מספיק גדולה שתגן עלינו מפני הסופה".

מנכ"ל משרד האוצר הוסיף: "אני לא מדבר על מדיניות של 'שב ואל תעשה'. יש מקום להשפעה ממשלתית. יש צורך לניווט ממשלתי כדי לצאת מזה, ונתנהל בתקופה הזו עם מינימום פגעים. יש צורך בשילוב בין מדיניות פיסקלית ומוניטרית. המדיניות המוניטרית, כפי שראינו אתמול, אפשרית כל עוד יש משמעת פיסקאלית, כל עוד הצד הפיסקלי מוגן. אפשר לעמוד במשבר הזה הודות לשלושה עמודי תווך: שמירה הדוקה על משמעת פיסקלית, הפחתת מסים וביצוע שינויים מבניים. זה לא אומר שנראה צמיחה מתונה יותר ממה שראינו קודם. יש לנו סקטור עסקי מגיב".

"העולם הפיננסי כולו לא יהיה דומה למה שראינו, ונצטרך להתאים את המערכת הרגולטורית למציאות החדשה, אך שינויים אלו דורשים זמן. האבק צריך לשקוע", סיכם אריאב.