חברת הניקיון והשמירה "משמר" קרסה ופיטרה 800 עובדים

משמר היא אחת הוותיקות בתחומה; בין לקוחותיה נמנים בתי-חולים, מוסדות חינוך, בנקים, מפעלים ומוסדות ממשלתיים

גל הפיטורים במשק צובר תאוצה: חברת "משמר שמירה, אבטחה, ניקיון ואחזקה" הודיעה על הפסקת פעילותה ועל פיטורי כ-800 עובדיה, בעקבות קשיים אליהם נקלעה. כך נודע ל"גלובס".

קבוצת משמר נוסדה ב-1963, והיא אחת הוותיקות והבולטות בתחום שירותי הניקיון והאבטחה. בין לקוחותיה בתי-חולים, בתי-אבות, מוסדות חינוך, בנקים, מפעלים רבים ואף מוסדות ממשלתיים.

מנכ"ל ובעלי משמר, עו"ד יוסי ליאב, כינס אתמול (ג') את בכירי החברה והודיע כי החברה במצב קשה ביותר, בעקבותיו אינה יכולה לשלם לעובדים את משכורות אוקטובר על כן העובדים מפוטרים לאלתר.

ליאב הסביר היום ל"גלובס" כי "החברה הפסיקה את פעילותה כי לקוחותיה לא שילמו לה במועד. כן תרמו ההאטה במשק והעובדה שהבנקים נמנעים ממתן אשראי נוסף. אני מצטער שעליי לסגור את החברה אחרי 44 שנות פעילות".

ליאב מפנה אצבע מאשימה לשירותי בריאות כללית: "בית-החולים סורוקה (שבבעלות הכללית) חייב כמיליון שקל בגין שירותים שקיבל ביולי. הכללית חתמה ב-2006 אמנה עם ההסתדרות לשמירת זכויות העובדים, אך מסרה עבודות לקבלנים במחירים הנמוכים מחוזר החשכ"ל. מחיר הנמוך מ-31 שקל לשעה לא מאפשר לקבלן לשמור על זכויות העובד".

ואולם, נראה כי ליאב אינו מדייק. הכללית כלל אינה כפופה להוראות החשכ"ל, והאמנה עליה חתמה עם ההסתדרות נחשבת דווקא לפורצת דרך בשוק הניקיון. בכללית טוענים בכלל כי משמר הציבה רק 180 עובדים בבית-החולים סורוקה, וכי אלה פוטרו בלי שום קשר לכללית. כשנודע להנהלת בית החולים על הפיטורים, רק אז עוכב התשלום לחברה, כדי שזו קודם תשלם למפוטרים פיצויים כחוק. הכללית שיתפה במהלך גם את ההסתדרות במרחב הנגב, שהעניקה גיבוי לצעד זה. עוד הבהירו בכללית כי בכוונתם לשלם לחברה, מיד לאחר שישולמו הפיצויים למפוטרים.

בתוך כך, הגישו היום כ-60 מעובדי החברה בקשה לפירוקה, בטענה שהיא חייבת להם מעל מיליון שקל. מדובר בעובדי ניקיון בשכר מינימום שהוצבו בסורוקה. לטענתם, באמצעות עוה"ד רמי קוגן, חיות רוזנקרנץ ועמרי חממה, החברה חדלת פירעון וחייבת לנושיה מיליונים.

לטענתם, היא לא שילמה משכורות גם לעובדיה שבבתי-החולים כרמל בחיפה, בית לוינשטיין ברעננה ושלוותא בהוד-השרון, וכן במפעל קופולק בבאר-שבע. לעובדים במקומות אחרים הודיעה שהם מפוטרים. "בימים אלו עורכים לקוחות המשיבה מו"מ אינטנסיבי עם מתחרות, כדי שאלו יתפסו את מקומה לאלתר".

ליאב טוען כי אינו יכול להעריך עדיין את חובות החברה. יודגש כי משמר שיווק, חברה לייבוא ושיווק של מכונות וציוד ניקיון, אף היא מקבוצת משמר, ממשיכה את פעילותה, ורק חברת השירותים נסגרה.

עופר רוזן, מנהל אזור במשמר, אמר ל"גלובס": "שלשום הרגשנו שמשהו קורה. אתמול הגענו למשרדים הראשיים ביבנה. ליאב הודיע שאין לו כסף לשלם משכורת של חודש וחצי. הוא אמר שהוא מתנצל ומודה לנו על פועלנו בחברה. אנחנו חוששים שלא נקבל את הפיצויים שלנו".

יצויין כי ענף הניקיון נחשב לפרוץ במיוחד בכל הקשור לאכיפת זכויות העובדים. פעמים רבות מעסיקים סוגרים את החברה ופותחים אחת אחרת תחת שם חדש, כשמאחוריהם עשרות ואף מאות עובדים ללא משכורת. אם ליאב יבצע מהלך דומה הרי שמדובר בכתם לארגוני המעסיקים, שכן ליאב משמש כיו"ר ענף הניקיון והאחזקה, המאוגד בלשכת הארגונים הכלכליים, שבראשות שרגא ברוש.