המיתון קרוב: מדד מנהלי הרכש התכווץ זה החודש השביעי ברציפות - צנח באוקטובר ל-39% לעומת 42.2% בחודש הקודם

רמת המדד באוקטובר דומה לרמה הנמוכה ביותר שנרשמה עד כה - בחודש נובמבר 2000, אז נכנס המשק למיתון ; כלכלני בנק הפועלים אומרים כי הנתונים מרמזים על כך שהמשק עלול לעבור למצב של מיתון של ממש במהלך התקופה הקרובה

מדד מנהלי הרכש שמפרסם היום (ד') בנק הפועלים בשיתוף עם ארגון מנהלי הרכש והלוגיסטיקה בישראל מצביע כי חודש אוקטובר היה החודש השביעי ברציפות בו היה המדד מתחת לרמה של 50 המצביעה על התכווצות בפעילות, והחודש נצפתה התעצמות נוספת במגמת הירידה. רמת המדד באוקטובר דומה לרמה הנמוכה ביותר שנרשמה עד כה - בחודש נובמבר 2000, אז נכנס המשק למיתון.

המדד בניכוי עונתיות עמד על 39% לעומת 42.2% בחודש הקודם. (יש לציין כי השנה חלו כל החגים בחודש אוקטובר ומספר ימי העבודה בחודש היה מצומצם ביותר - המדד אמנם מנוכה עונתיות, אך תיתכן עדיין השפעה לכך). ברכיב הביקושים המקומיים נרשם ערך של 29.9% - הנמוך ביותר שנמדד עד כה מתחילת המדידה ב-1996.

כלכלני בנק הפועלים מציינים כי התקופה הארוכה בה המדד נמצא מתחת לרמה של 50% ורמת השפל אליה הגיע בחודש אוקטובר, מרמזים על כך שהמשק עלול לעבור למצב של מיתון של ממש במהלך התקופה הקרובה.

מדד מנהלי הרכש העולמי שמפרסם JP מורגן נמצא זה החודש החמישי מתחת לרמת ה-50%, ובאוקטובר נרשמה בו הרמה הנמוכה ביותר שנמדדה עד כה מתחילת המדידה ב-1998 - 41%.

הודו היא המדינה היחידה בה עלה הנתון על 50% ועמד על 52.2% באוקטובר. המיקום של ישראל הוא מהנמוכים שבין המדינות המרכיבות את המדד הגלובלי וישראל ממוקמת בדרגה אחת גבוה מרמתה של ארה"ב שם עמד המדד באוקטובר על 38.9%, כאשר המדד הנמוך ביותר מבין המדינות המובילות נרשם בספרד שם נרשם מדד בשיעור 34.6%.

המדד בישראל בולט לשלילה - שבעה חודשים רצופים של התכווצות לעומת חמישה חודשים במדד העולמי. ספרד וטורקיה נמצאות 11 חודשים במגמת התכווצות ויפן שמונה חודשים. יש לציין שמרבית המדינות באירופה וכן יפן בהן נרשמו המדדים הנמוכים, נמצאות זה מכבר במיתון וכן ארה"ב שהציגה צמיחה שלילית ברבעון השלישי וצפויה להכנס למיתון כבר ברבעון הנוכחי.