פרשת קרטל הגז: מנכ"ל דורגז לשעבר, צבי מור, יישלח ל-4 חודשי מאסר בפועל

לפי הסדר הטיעון שאושר ע"י ביהמ"ש, על מור יוטל גם קנס של 950 אלף שקל, והוא לא יוכל לשמש כדירקטור בחברות ציבוריות ; פרשת קרטל הגז כללה אישומים נגד פזגז, אמישראגז, סופרגז ודורגז ונגד נושאי משרה בהן

מנכ"ל דורגז לשעבר, צבי מור, יישלח ל-4 חודשי מאסר בפועל בשל הרשעתו בפרשת קרטל הגז. כך אישר היום (א') בית המשפט המחוזי בירושלים, שנתן אור ירוק להסדר הטיעון שגובש עם מור.

מלבד ריצוי עונש המאסר בפועל, מור - שהיה גם בעל מניות בדורגז - ישלם קנס של 950 אלף שקל, ויהיה מנוע מלשמש כדירקטור בחברות ציבוריות.

דור הורשע בפרשת קרטל הגז, שכלל אישומים נגד 4 חברות הגז הגדולות - פזגז, אמישראגז, סופרגז ודורגז - וכנגד נושאי משרה בהן. לפי כתב האישום, החברות, שהחזיקו בלמעלה מ-90% מהשוק, ונושאי משרה בהן, פגעו בתחרות בכך שחילקו ביניהן את השוק לפי לקוחות במגזר הביתי ובמגזר התעשייתי-מסחרי.

הסדר כובל

במסגרת הסדר הטיעון מול רשות הגבלים עסקיים הודה מור בעבירות על חוק ההגבלים, הכוללות הסדרים כובלים בענף הגז. מור הודה כי מתחילת 1994 ועד המחצית השנייה של 1997 היו חברות הגז ונושאי משרה בהן צד להסדר כובל אסור. הסדר זה כלל הסכמה בין החברות על הימנעות מלקיחת לקוחות קיימים האחת של השנייה ועל חלוקת רוכשי גז חדשים במגזר הביתי.

כמו כן, מור הודה כי מתחילת 1994 ועד המחצית הראשונה של 1996 היו חברות הגז ונושאי משרה בהן צד להסדר כובל אסור, שכלל חלוקת רוכשי גז חדשים בתחום התעשייתי-מסחרי. מור הודה כי חלוקת השוק האמורה התבצעה באמצעות פגישות משותפות של נציגי הצדדים לקרטל, בהן נקבע מפתח אחוזי לחלוקת הלקוחות. כמו כן, מור הודה כי במסגרת הקרטל הוכנו רשימות חלוקה ובוצעו סיורי שטח משותפים לצורך חלוקת הלקוחות החדשים.
ההליך הפלילי בפרשה נגד נושא משרה בסופרגז ושני נושאי משרה בדורגז עדיין מתנהל.

הממונה על הגבלים עסקיים, רונית קן, ציינה בזמנו בהתייחס להסדר הטיעון עם מור, כי היא רואה חשיבות רבה בהשתת עונשי מאסר בפועל שלא לריצוי בדרך של עבודות שירות על עבריינים בתחום ההגבלים העסקיים. לדבריה, ענישה זו "תתרום משמעותית למאמץ ההרתעה כנגד קרטלים במשק כולו".

מור יוצג בידי עו"ד נבות תל-צור.

אורלי מור, אשתו של צבי מור, אמרה בתגובה להסדר הטיעון: "כניסתה של דורגז לשוק עם יישומה של הרפורמה במשק הגז גרמה דווקא לירידת מחירים לצרכן ולהגברת התחרות. מוזר שדווקא נציגי החברות הגדולות המעורבות בהסדרים יצאו בעונשים קלים. הטענה שמגיע לנו עונש כבד מכיוון שלא מיהרנו לעשות הסדרים עם הרשות היא בלתי סבירה. כל ההתנהלות של הרשות היתה אחוזת אגו, וכל מה שהם רצו זה להכריז בחוצות העיר כי הם עושים את מלאכתם. החלטתנו להסכים להסדר נובעת משיקולים אישיים ובמטרה למנוע את המשך הסבל של המשפחה מעינוי הדין המתמשך. הכאב הגדול ביותר הוא שכל עברו המפואר של צביקה בחיל הים ותרומתו הגדולה למדינה לא עמדו לזכותו ביום הדין".