"מרבק", משחטת הבקר הוותיקה בישראל, נסגרת; 120 עובדים יפוטרו

פעילות המשחטה, הכוללת שחיטת כ-200 עגלים ביום, תעבור לידי מפעל "אדום אדום" של תנובה בבית-שאן

משחטת "מרבק", הנחשבת למשחטת הבקר הוותיקה בישראל, סגרה את שעריה ופיטרה את כל 120 עובדיה המתגוררים בקרית מלאכי. פעילות המשחטה, הכוללת שחיטת כ-200 עגלים ביום, תעבור לידי מפעל "אדום אדום" של תנובה, הממוקם בבית שאן.

בשנים האחרונות, בעיקר מאז כניסתם של דודי עזרא (בעלי קבוצת נטו) ורפי שוחט כמפעילים למשחטה, פורקה העבודה המאורגנת במקום ופוטרו העובדים הוותיקים. מאז הועסקו במקום עובדי קבלן בחוזים אישים לתקופות זמניות. לאחרונה הפסיק עזרא לשמש כבעלים, כאשר שוחט הוא שחתום על העסקה עם תנובה.

יו"ר מרחב השפלה בהסתדרות, חיים שייב, כינס היום (א') ישיבה דחופה בעניין בניסיון לסייע לעובדים, על אף שלא היו מאורגנים. בשיחה עם "גלובס" אמר כי אחת הדרכים שנבחנות כעת בהסתדרות היא פנייה אל תנובה, שם קיים ועד עובדים גדול, בניסיון למנוע את גיבוש העסקה להעברת הפעילות אליה, טרם הבטחת זכויות העובדים.

הפעילות תעבור לידי לתנובה

עבור תנובה מדובר בהזדמנות, שכן מפעל הבשר "אדום אדום" נחשב למפסיד מאז הקמתו בשנת 2005. בחודש יוני השנה פיטרה תנובה כ-50 מעובדי המפעל, כחלק ממהלך התייעלות שנועד להבריא אותו ולצמצם את ההפסדים. עוד הוחלט ליישם מודל עסקי חדש בהובלת מנכ"ל המפעל, דוד מטלון, לפיו המפעל יפתח את שעריו גם למשווקים חיצוניים המעוניינים להשתמש בתשתיות הייצור של אדום אדום.

"ההסכם עם רפי שוחט הוא ההסכם הראשון שנחתם במסגרת זו וייתכן שבשבועות הקרובים ייחתמו הסכמים נוספים", אמרו היום בתנובה. "הצעדים שנקט מטלון כבר מוכיחים את הצלחת המודל. המותג ממשיך לשמור על ביקושים גבוהים בקרב הצרכנים ובתקופת החגים נרשם שיא מכירות בהיקף של 500 טון", הוסיפו בחברה.

לפני כחצי שנה התעניין עזרא ברכישת השליטה במפעל אדום אדום ואף ערך במפעל סיור יחד עם מטלון. בתנובה הכחישו אז ומכחישים גם היום כל כוונה למכור את המפעל, אולם קשה להתעלם מהאפשרות שמיזוג הפעילות של משחטת מרבק אל תוך אדום אדום, עשוי לאפשר לעזרא למקסם רווחים בעתיד באם תתאפשר לו הרכישה לה ייחל לפחות בעבר. מקבוצת נטו, בה מחזיק עזרא, נמסר לגבי שמועות על רכישת "אדום אדום": "בכל מה שקשור ל'אדום אדום', אין בכוונתנו להגיב בשלב זה".

עוד נמסר מקבוצת נטו כי "הקבוצה קיבלה שירותי שחיטה ממשחטת מרבק משנת 2004, כעת פנינו לגורמים אחרים".

מורדי ונטורה, מזכ"ל התאגיד הכלכלי האזורי של הקיבוצים ומשקי הדרום, המחזיקה בשליטה במשחטת "מברק" (95%), אמר ל"גלובס" כי התאגיד ינסה להמשיך להפעיל את המשחטה באמצעות גורם אחר. *