אדוני ראש הממשלה, יקיר הבורסה

ייבחר מי שייבחר, את ההתאוששות הוא יזקוף לעצמו, בייחוד אם יהיה זה ביבי

כמו שזה נראה עכשיו, ביבי הולך לעשות את זה שוב.

אם יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, יממש את יתרונו בסקרים ויזכה בבחירות הקרובות, סביר להניח שהבורסה בתל אביב תהיה הראשונה להגיב - ובשמחה. יש רבים המאמינים שזה מקרי לחלוטין, אבל שתי הפעמים הקודמות שבהן נבחר נתניהו לעמדת השפעה, נקבעו כנקודות מפנה בשוק ההון בתל אביב.

בפעם הראשונה, כשנתניהו התמודד בבחירות כנגד שמעון פרס ב-1996, קיבלה הבורסה את ניצחונו בירידה חדה בשיעור 6%, אבל מאותה הנקודה התהפכה המגמה בשוק. ממדד בגובה 170 נקודות, הצטרפה הבורסה בתל אביב למגמת העליות בבורסות העולם, שהסתימה רק בשנת 2000 במדד בגובה 600, עם התפוצצות בועת ההיי טק.

זה קרה שוב ב-2003, כשאריק שרון מינה את ביבי לתפקיד שר האוצר בדיוק כששוק ההון היה בשפל נוסף. ישנם כמובן לא מעט המאמינים, שבחירה בליכוד ובביבי, מציינת תמיד נקודת שפל של המדינה ושל הכלכלה. כך או כך, התברר שוב שמנקודת שפל אפשר רק לעלות.

הבורסה בתל אביב התאהבה ברפורמות של נתניהו ובטיפולו הקשוח בתקציב המדינה. ממדד בגובה 290 נקודות ערב כניסתו של נתניהו לתפקיד שר האוצר, הצטרפה הבורסה התל אביבית אל מסע העליות של בורסות העולם שנקטע רק לאחרונה כשנגע המדד באזור 1200.

גם עכשיו נמצא שוק ההון בנקודת שפל, יחד עם כל הבורסות בעולם. התחושה סביב היא שהמצב גרוע כמו שלא היה מעולם. חדשות רעות כבר אינן מפתיעות איש יותר והיום אין איל הון או יזם, שחסינים מפני שמועות על התמוטטותם הקרובה.

המיתון כבר פה. הוא הגיע ממש כפי שציפו לו ומביא עימו סגירה של חברות ופיטורים נרחבים. הממשלות בכל העולם עושות צעדים דרסטיים שנועדו לעזור לכלכלות לעבור את התקופה הקשה בצורה קלה יותר וכבר אי אפשר להגיד שישנם משקיעים שאינם מודעים לעומק המשבר.

אם ללמוד מההיסטוריה, לדעתנו, אנו נמצאים בשלהי המשבר הנוכחי. בכל מקרה, בודאי שאיננו בתחילתו. משברים כאלה מסתיימים לרוב אחרי ירידה בשיעור שבין 40 ל-50 אחוזים מהשיא, לאחר תקופה של 16 עד 24 חודשים. שינוי המגמה, כשהוא מתרחש, מתרחש לפתע, כשהמיתון במשק נמצא בשיאו ובדיוק כשהכול נראה הכי גרוע.

הבחירות לכנסת הבאה יערכו מוקדם מידי וייתכן שבסיומן עדיין לא תתברר מלוא חומרת המשבר הנוכחי. האתגרים שיעמדו בפני ראש הממשלה שייבחר בישראל יהיו לא פשוטים אבל ההתמודדות איתם תשדר אווירת שינוי. זה יהיה גם אחרי שבבית הלבן יתיישב כבר נשיא חדש עם מדיניות חדשה.

אם המשבר הנוכחי יתברר בסך הכול כמשבר מחזורי מהסוג שכלכלות חוות מידי כמה שנים, אז התקופה שאחרי הבחירות, יחד עם הסנטימנט החיובי שיש לביבי (היה וייבחר) בבורסה יכולים להוביל את שוק ההון בתל אביב לתקופה חדשה של עליות.

שינוי מגמה בשווקים בעקבות בחירתו של נתניהו לתפקיד ראש הממשלה הוא אפשרי, אבל יהיה מושלם מדי ותלוי מידי בעיתוי מאוד ספציפי. סביר יותר שההתאוששות בשווקים תימשך יותר זמן, אבל היא בוודאי תתרחש תוך כדי הקדנציה בת ארבע השנים של נתניהו. הוא יידע כמובן לזקוף זאת לזכותו ויהיו רבים בשוק ההון שיסכימו איתו.

לבנימין נתניהו, שהתקבל בראשית דרכו בשוק ההון בחשש רב, יש סיכוי מאוד גבוה לסיים את ארבעת השנים שלו במשרד ראש הממשלה כשהוא "יקיר הבורסה" הבלתי מעורער.

המלצות השקעה:

  1. מניות - אין מה למהר

שוקי ההון הגיעו עכשיו לשלב השלישי, הכי כואב של המפולת: השלב האחרון שנמשך לעיתים זמן רב מאוד. בשלב זה בורסות סובלות ירידה ארוכה ומתמשכת שמלווה באבדן עניין מצד המשקיעים. המחזורים בניירות הערך השונים יורדים ורק במניות ובאפיקים הנחשבים לסולידיים יש די נזילות כדי לבצע עסקאות.
כנראה שאין מה למהר. השלב האחרון יהיה איתנו עוד זמן לא קצר וכדאי לנצלו לקניות סלקטיביות במניות הנחשבות לסולידיות.

המלצתנו: רמות השפל הנוכחיות יהיו איתנו עוד זמן מה לנצל ירידות לקניות רק של מניות סולידיות

  1. סולידי שקלי - תיאטרון אבסורד

בשוק הסולידי מתפתח אבסורד שלא כל כך ברור לנו מה יהיה סופו. הממשלות בכל העולם נאלצות להפנות תקציבים גדלים והולכים לצורך הגנה על המשקעים באפיקים שספגו את המהלומות הקשות. המימון של ההוצאות הללו צריך לבוא מהגדלת הגרעון ומגיוס של אגרות חוב מהציבור.

האבסורד הוא שהממשלות, המגייסות כסף ברמת סיכון גבוהה יותר, לא נאלצות להעלות את הריבית אלא אף מורידות אותה. מתברר שהפחד מהסיכון הוא מספיק כדי לדחוף את המשקיעים לחיק האג"ח הממשלתי בלי קשר לתשואה שהוא מבטיח.
המלצתנו: להעדיף אגרות חוב קצרות על אף הציפיות להמשך הורדת הריבית.

  1. מט"ח

כפי שכתבנו כשהדולר היה בדרכו למטה, אין משמעות כלכלית לשער של ארבעה שקלים לדולר, אך השער הזה יאט את התחזקות הדולר בטווח הקצר. בטווח הארוך, התארכות המשבר תספק הזדמנויות מכירה טובות יותר.

המלצתנו: ימכור דולרים רק מי שזקוק לשקלים בטווח הקצר. בטווח הארוך הדולר ימשיך לעלות.

חיים ונציה הוא מנכ"ל פרוקסימה בית השקעות עם קישור לאתר של פרוקסימה.אין לראות בדף זה כייעוץ לרכישה או מכירת נכסים פיננסיים. המלצה זו אינה מתחשבת בצרכיו ובנתוניו הפיננסיים של כל אדם. העושה שימוש כל שהוא בהמלצה זו, עושה זאת על אחריותו בלבד.