30 מיליון צופים ב-YouTube לא הופכים אותה אטרקטיבית למפרסמים

YouTube היא הצלחה במונחי פופולריות, בעיה באספקט של זכויות יוצרים וכישלון בהכנסות מפרסומות ; החברה מנסה לשנות את התמונה

בסרטון וידיאו שהועלה לאחרונה לאתר The Onion מועלית הטענה שבאתר שיתוף סרטוני הווידיאו YouTube מציעים 100 אלף דולר לכל מי שיעלה סרטון וידיאו ששווה צפייה. מדובר אמנם בבדיחה, אך כזו שפגעה בעצב החשוף של אתר שיתוף סרטוני הווידיאו הגדול ברשת, במיוחד שלפני ואחרי הסרטון המוצג ב-The Onion מוצג סרטון פרסומת מרהיב עיניים למכונית.

העובדות היבשות מדברות בעד עצמן: מתוך מיליוני הסרטונים המוצגים ב-YouTube קשה למצוא כאלו עם תוכן ברמה מקצועית גבוהה, או לפחות כזה שימשוך מפרסמים להציע את מרכולתם לצידו. כך, שנתיים לאחר שגוגל שילמה 1.65 מיליארד דולר עבור השליטה באתר, ו-18 חודשים לאחר שמנהליו הודיעו כי הוא עתיד להפוך למכונת רווחים משומנת עבורם, דומה שגוגל נותרה אובדת עצות. לפי הערכות אנליסטים, יסתכמו הכנסות האתר ב-200 מיליון דולר בשנה הקרובה.

"YouTube הוא הצלחה ענקית במונחים של פופולריות, בעיה ענקית במונחים של זכויות יוצרים וכישלון ענקי במונחים של הכנסות מפרסומות", הגדיר זאת באופן יצירתי האנליסט יאן מאודה מ-Enders. ל-YouTube יש 300 מיליון צופים ייחודיים בעולם בחודש ו-92 מיליון בארה"ב.

ב-YouTube מציינים שעל הגופים המפרסמים באתר נמנים מותגים בולטים דוגמת דיסני, אורנג', ריבוק וסוני-אריקסון. "פופולריות הפרסום ב-YouTube היא כמו צונאמי - גדלה במהירות ובעוצמה", אומר הנריק דה-קסטרו, מנהל המכירות של האתר באירופה.

למרות האופטימיות שמשדר דה-קסטרו, בפועל מתגלה תמונה שונה. "אין מקום להשוואה בין האטרקטיביות של הפרסום ב-YouTube לבין האטרקטיביות של הפרסום באתרים אחרים של גוגל", אומר רוברט הורלר, מנהל חברת הפרסום המקוונת Diffiniti. לדבריו, החברה בראשה הוא עומד מוציאה עבור הפרסום ב-YouTube חלק זעיר מעוגת הפרסום שלה, ובוודאי שביחס לפופולריות של האתר בקרב הגולשים.

אחת משותפותיה הגדולות של YouTube, רשת השידור CBS בחרה לאחרונה להציג מודעות פרסומת לצד תוכניות דוגמת CSI ובוורלי הילס 90210 הניתנות לצפיה באתר. למרות שלא נמסרו פרטים על תנאי העסקה, סביר להניח שגוגל נאלצה לוותר על נתח נכבד מהכנסותיה על מנת ש-CBS תסכים לפרסם ב-YouTube ולא באתר הבית של גוגל, זאת במטרה לעודד את הפרסום באתר סרטוני הווידיאו.

בגוגל מקווים כי הסכמי שיתוף הפעולה שנחתמו לאחרונה עם אולפני MGM ועם חברת ההפקות Fremantle, שהתחייבו להעלות ל-YouTube תכנים מבית היוצר שלהם, יעודדו גם הם את הפרסום באתר.

מתחרה קשוח שצץ לאחרונה ל-YouTube הוא אתר התוכן Hulu, פרי שיתוף פעולה של אולפני NBC וחברת News Corp, שהעדיפו הקמת מיזם משותף המיועד להצגת תכנים מבית היוצר שלהם ברשת על-פני שימוש ב-YouTube הוותיק.

"Hulu וYouTube- הן חיות שונות לגמרי", אומרים ב-NBC. "העדפנו להתרכז בתוכן איכותי ומקצועי", הוסיפו. ההערכות של מקימי Hulu התבררו כנכונות, והאתר עונה על הציפיות הכלכליות שנתלו בו.

בגוגל עוד לא אמרו נואש והשיקו בשבוע שעבר שירות מתן חסויות לסרטונים ב-YouTube. השירות מתאים את מודעת הפרסומת לסרטון בהתבסס על המערכת של מנוע החיפוש של גוגל המתאימה מודעות פרסומת למילות חיפוש. כמו-כן, אפשרו בגוגל למפרסמים להציג סרטוני פרסומת לפני ואחרי הסרטונים המוצגים באתר.