הליכוד מגבש תוכנית למלחמה באבטלה ברוח ה"ניו דיל": "ניתן יהיה להגיע לצמיחה של 7% בשנה"

את התוכנית גיבש זלמן שובל, בעל השליטה בבנק ירושלים ולשעבר שגריר ישראל בארה"ב, שמתמודד על מקום בליכוד - ואשר מונה ע"י בנימין נתניהו לאחראי על ההיערכות הכלכלית של הליכוד בתקופת המשבר

בליכוד מגבשים תוכנית כלכלית לבלימת האבטלה. התוכנית, שגובשה על ידי זלמן שובל, בעל השליטה בבנק ירושלים, תתמקד בהגדלת מימדי הצמיחה על ידי השקעות בתשתיות ובסיוע במימון חיצוני על מנת להימנע מפריצת מסגרת התקציב. בשבוע שעבר מינה יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, את שובל, לשעבר שגריר ישראל בארה"ב וח"כ מטעם הליכוד שמתמודד על מקום ברשימת המפלגה, לאחראי על ההיערכות הכלכלית של הליכוד בתקופת המשבר.

לאחר שארצות הברית יצאה מהמיתון של שנות ה-30 הודות להתערבות הממשל ותוכנית ה"ניו דיל" של הנשיא ה-32, פרנקלין רוזוולט, ששמה קץ למשבר, יוזמים עתה בליכוד תוכנית כלכלית באותה הרוח.

על פי התוכנית שגיבש שובל ושהונחה היום (ב') על שולחנו של נתניהו, תגייס המדינה הון באמצעות כלים פיננסיים השקעתיים חיצוניים, מחוץ לתקציב ומחוץ למדינה, שינפיקו אג"ח. באופן זה, תוכל המדינה להגדיל את הכנסותיה מבלי להגדיל את מסגרת התקציב ומבלי לגבות מיסים נוספים. על מנת לגייס את הכסף, בארץ ובעיקר בחו"ל, יוקמו מסגרות משפטיות (קורפוריישן) חדשות שיפעלו בחסות המדינה.

השקעה בתשתיות

בנוסף, כוללת התוכנית סיוע ישיר לכלכלה תוך השקעה בתשתיות (רכבות, מפעלי מים, התפלה, כבישים). נושא נוסף שייבחן במסגרת התוכנית הכלכלית של הליכוד כאחת מתוכניות הפיתוח הוא תעלת הימים שצפויה להוביל מים מים סוף לים המלח במטרה לייצר חשמל כתוצאה מהזרימה. הנושא השנוי במחלוקת ידון בקרוב בליכוד.

מדובר בהצעה אד-הוק שמטרתה להילחם בגל האבטלה הנוכחי באופן מיידי ולא במצע הכלכלי של הליכוד לכנסת, הצפוי לכלול סעיפים נוספים ובהם גם הפחתת מיסים. התוכנית תיושם אם וכאשר תוקם ממשלה בראשות הליכוד.

מעל 5% צמיחה

לדברי שובל, על אף שתחזית הצמיחה של בנק ישראל עומדת על 4% והערכות כלכלנים אף נמוכות מכך, "המדינה צריכה להשתדל לעמוד בלא פחות מ-5% צמיחה ואולי להגיע ליותר גבוה מזה".

לדבריו, הדבר לא יתאפשר בשנה הראשונה להפעלת התוכנית אבל לאחריה הוא מעריך כי ניתן יהיה להגיע לצמיחה של 7% בשנה. שובל מסביר כי לנוכח העובדה שמטרת התוכנית היא הגברת הצמיחה כפונקציה של השקעה בתשתיות מבלי להביא למצב של פריצת מסגרת התקציב, גיוס המקורות יעשה באמצעות כלים חיצוניים.