לידיעת משפחת עופר - התחזית הקודרת של מורגן סטנלי לענף הספנות: "לא צפויה התאוששות לפני 2011"

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", צים של החברה לישראל צפויה לבצע היערכות מחודשת ולהקטין את הקיבולת בחלק מהקווים בכ-20%-25% בניסיון להתאים את עצמה למצב החדש

הכלכלה העולמית אינה צפויה להתאושש מהמשבר הפיננסי בשווקים לפחות עד לשנת 2011, כך העריך לאחרונה בכיר בבנק ההשקעות מורגן סטנלי. עיתון הספנות "לוידס" מציין כי בכנס הספנות העולמי שנערך באחרונה בסין העריך יו"ר מורגן סטנלי באסיה, סטפן רוץ', כי גם אם תחול התאוששות בביצועים הכלכליים בשנים 2010-2011 היא לא תהיה חזקה מספיק, והשוק לדבריו ימשיך להיות שברירי ובלתי צפוי.

לדברי רוץ', רמת הפעילות הכלכלית העולמית אינה צפויה לחזור לקצב של השנה האחרונה לפחות עד ל-2013 לכל המוקדם, ולכך יהיו השלכות על ענף הספנות כולו. רוץ' ציין כי שנת 2009 צפויה להיות שנה קשה מאוד לכלכלה העולמית. הוא ציין כי כלכלת סין המתבססת על יצוא צפויה להיפגע מכך שכלכלות אירופה ויפן בדרך להצטרף לארה"ב ולהיקלע למיתון.

על רקע המיתון העולמי בענף הספנות נרשם בשבועות האחרונים שפל חסר תקדים במחירי ההובלה הימית שצנחו בכ-90% מאז חודש מאי האחרון. בעקבות זאת, החלו כל חברות הספנות הגדולות לבטל קווים ולהשבית אוניות בניסיון להתמודד עם הירידה בביקושים. בסחר בין אירופה למזרח הרחוק אף נרשמו תקדימים של דמי הובלה שליליים בניסיון נואש.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", בישראל כבר החלה חברת הספנות צים, מקבוצת החברה לישראל שבשליטת סמי ועידן עופר, לבצע היערכות מחודשת שתכלול ביטולי קווים והשבתת אוניות. לפי הערכות, צים צפויה להקטין את הקיבולת בחלק מהקווים בכ-20%-25% בניסיון להתאים את עצמה למצב החדש. מקורות בשוק ההון טוענים כי צים לא מתכננת לסגת מתוכנית ההצטיידות שלה לרכישת אוניות, גם אם תידרש הזרמת הון נוספת מהחברה לישראל.

בתוך כך, המשבר העולמי צפוי לתת את אותותיו גם על תנועת הטענים בנמלי ישראל. לדברי בכירים בנמלים, מתחילת חודש נובמבר מורגשת ירידה בתנועת המכולות בנמלי חיפה ואשדוד. "אוניות שהגיעו בעבר עמוסות בכ-2,500-3,000 מכולות, מגיעות כיום עם חצי מהכמות ואפילו פחות מכך, ואנחנו עוד לא בשיא המשבר", אומרים בכירים בנמלים.

לדבריהם, "חלק מחברות הספנות הזרות, בעיקר בקווים שבין אירופה והמזרח הרחוק לישראל, החלו לצמצם את הקיבולת בקווים לישראל, ואנחנו צופים שתהיה ירידה בתנועת המכולות בחודשים הקרובים". הירידה בתנועת המכולות לא הורגשה בחודש אוקטובר מאחר ובנמלי חיפה ואשדוד נרשם עומס בגלל תקופת החגים.