האם מוצרי החשמל בדיוטי פרי זולים יותר? לפי בדיקת "גלובס", לרוב כן

מי ששוקל לקנות מוצרי אלקטרוניקה בדיוטי פרי - יגלה כי המחירים בחנות שפתחה שם "באג" נמוכים מאשר ברוב רשתות החשמל בארץ, כולל "באג" עצמה ; בארה"ב זול יותר, אך רכישה שם כרוכה בוויתור על אחריות ושירות

בחו"ל, כך נראה, הרבה יותר קל לבזבז כסף. יש איזה קסם בצרור הכסף הזר בארנק, שהופך אותנו לצרכנים קצת פחות חכמים - ולרכוש דברים שלא סביר שהיינו רוכשים בארץ. זה לא שהכסף מאבד את ערכו בגובה 30 אלף רגל: אינפלציית הקניות מתחילה עוד בשדה התעופה - בדיוטי פרי. אך בעוד שכבודם של הבשמים ודברי הקוסמטיקה במקומו מונח, ההחלטה הגדולה באמת היא אם לנצל את הזמן הקצוב בשדה התעופה כדי להצטייד במוצרי חשמל וגאדג'טים חדשים. בכל סיטואציה אחרת זה היה נשמע קצת משוגע: מוצרים יקרים, שבדרך כלל את רכישתם מקדימה התלבטות וסקר שוק, נבחרים ונרכשים בסיבוב של שעתיים בנתב"ג - ומצטרפים לטובלרון ולמחזיק המפתחות של מגדל אייפל בדרך הביתה.

השחקנית החדשה (אך מוכרת) בזירה היא רשת הגאדג'טים והמחשוב "באג", שהשיקה לאחרונה בקול תרועה את חנות הדגל שלה בנתב"ג. האם היא באמת זולה יותר מרשתות החשמל הגדולות בארץ, ואפילו מ"באג" עצמה? מבדיקת "גלובס" עולה שלרוב משתלם יותר לקנות ב"באג דיוטי פרי": מחירי מוצרי החשמל שם נעים בין 5% ל-30% פחות - בהשוואה לחלקו התחתון של טווח המחירים ברשתות החשמל בארץ.

למעשה, ברוב המקרים, זולה יותר "באג דיוטי פרי" מכל רשתות החשמל - חוץ ממחסני חשמל. זאת בניגוד לטענות המתחרים. "כבר כמה שנים שהדיוטי פרי לא מציע מחירים אטרקטיביים יותר", גורס מנהל בכיר באחת מרשתות החשמל המובילות. "זה נובע מכך שעל חלק גדול מהמוצרים כבר אין מס קנייה, לרבות כל ציוד ה-IT והמחשוב, כך שהמחירים בארץ גם ככה קרובים היום מאד למחירי הייבוא. מי שקונה היום בעיניים עצומות פשוט אידיוט. יש כל כך הרבה מקומות לקנות היום ולהשוות מחירים, כך שלקנות מהדיוטי פרי כי זה דיוטי פרי - זה מנותק לגמרי מהמציאות. אנשים נוסעים לטורקיה 3 פעמים בשנה, ובארץ יש מגוון אדיר גם ככה", הוא מסכם. הטבלה, כך מסתבר, מוכיחה אחרת.

רשת שמייבאת בעצמה

איך יכולה "באג" להרשות לעצמה למכור מוצרי חשמל בדיוטי פרי במחירים זולים יותר, ולהתחרות, למעשה, בעצמה? בדיקה פשוטה בהכרזותיה של רשות המיסים מהשנים האחרונות מראה שמסי הרכישה על מכשירים רבים מוזערו משמעותית או הוסרו לחלוטין על מנת להקטין את כמות ההברחות של מוצרים קטנים מחו"ל, ובכל זאת מצליחה באג לשמור על רמת מחירים נמוכה בחנות בנתב"ג. מעבר למע"מ שנחסך ברכישה בדיוטי פרי (ובאילת, לצורך העניין) - מדובר בשיטה ייחודית לחנות זו.

"באג" ידועה בשוק החשמל כמי שעובדת על נתחי רווח גבוהים במיוחד - כמדיניות. זו הסיבה המרכזית לבחירתה לייבא חלק ניכר ממוצריה - גם כאלה שיש להם יבואן רשמי בארץ. כך היא מצליחה לאכול מהעוגה ולהשאיר אותה שלמה - להציע מחיר תחרותי מחד, ולעבוד על נתח רווח גבוה מאידך. בדיוטי פרי מצמצמת "באג" את נתח הרווחים שלה - תוך שהיא מחייבת גם את הספק לעשות כן, וכל זאת על מנת למכור יותר בזול - אבל למכור יותר.

מדיניות זו דומה, אגב, לזו של רשת מחסני חשמל - היחידה, כאמור, שמצליחה להתחרות במחירים של "באג דיוטי פרי" - הודות למדיניות התמחור האגרסיבית שלה, הדורשת מהספקים מחירים נמוכים במיוחד. גם פה השיטה פשוטה: כשהספקים הרשמיים לא מצליחים לספק מוצר במחיר שקובעת מחסני חשמל - היא פשוט קונה אותו מיבואן פרללי.

"אני יכול לאשר חד משמעית שיותר זול בבאג דיוטי פרי", גורס אלי לביא, מנהל המכירות של ח.י, יבואנית מוצרי LG לישראל - המשווקת ב"באג דיוטי פרי" מחשבים ניידים, מסכי מחשב וטלוויזיות. "יש מחיר מומלץ לצרכן, שהוא מושג שכמעט ולא קיים במציאות, ויש את מחיר הרחוב, שזה המחיר האמיתי בשוק עם כל הדילים והמבצעים והאינטרנט. הדיוטי פרי זול יותר ב-5%-8% ממחיר הרחוב הנמוך ביותר. זו המדיניות הרשמית שלהם, הם כל הזמן דוגמים בחוץ ומבקשים מאיתנו בהתאם מחיר מיוחד".

* מה לגבי המסים?

"בטלוויזיות אין מסים ומכס. זה חייב מס בדיוק כמו בישראל. הם עובדים על רווחיות יותר נמוכה ומקבלים מחיר מיוחד לדיוטי פרי. הם פשוט מוותרים על רווחיות כדי למכור יותר. גם במחשבים ניידים ומסכים זה ככה - ברמה של מדיניות הם לא רוצים שאנשים ייכנסו לחנות ויגידו "מה זה, המחיר כמו בארץ".

מחירים רק לדיוטי פרי

את עודד מודן, בעליה של רשת "באג", כל זה לא מפתיע. "כל המוצרים הנמכרים ב"באג דיוטי פרי" הם זולים באופן משמעותי מהמחירים המוצעים בכל שאר רשתות השיווק, כולל באג", הוא מדגיש. "הסכמינו עם הספקים מחייבים אותם למכור לנו במחירים הזולים מאלה שנמכרים לכל לקוח אחר בארץ (לרבות רשת "באג"), בידיעה שדיוטי פרי הוא בבחינת מתחם סגור שעומד בתחרות עם מחירי חו"ל, לשם יגיע הלקוח כעבור שעות ספורות".

בשלב זה מציין מודן את קטגוריית מוצרי הטיפוח והמטבח - המהווים, לדבריו, אחוז משמעותי מהמכירות בדיוטי פרי, עליהם חלים כמעט ללא יוצא מהכלל גם מע"מ וגם מכס - וההפרש הכולל בין מחירם בדיוטי פרי למחיר השוק עומד ברוב המקרים על 35%-40% אחוז לטובת הדיוטי פרי. כדוגמה ניתן לציין את מעבד המזון C3150 של Magimix, שנמכר ב"באג דיוטי פרי" בכ-800 שקל, לעומת כ-1,300 שקל ברשתות השיווק, ואת מסיר השיער 7681 של בראון, שנמכר בדיוטי פרי ב-130 דולר (כ-516 שקל) לעומת כ-700 שקל ברשתות השיווק.

בארה"ב זול יותר

ומה לגבי קנייה בחו"ל? תלוי ביעד הנסיעה. באירופה,בדקו טוב את המחירים: בחנויות מסוימות ברחוב תמצאו מחירים זהים או נמוכים באחוזים בודדים מהמחיר בארץ, אך אם תאתרו את חנויות הענק, או תזמינו מהאינטרנט לבית של מכר, תוכלו למצוא מציאות.

בבייג'ינג ובהונג-קונג קשה להישמר מזיופים, והמוצרים האמיתיים שיוצעו במחירים אטרקטיביים יהיו דגמים רבים שלא משווקים בישראל, כך שקשה להשוות את המחיר.

למעשה, המקום היחיד עליו ניתן לתת המלצה חד משמעית לקנות, גם אם פירוש הדבר לוותר על אחריות ותמיכה מקומית, הוא ארה"ב: שם מחירי הגאדג'טים נמוכים משמעותית מבישראל. במנהטן מומלץ לבקר ב-BHphoto - חנות הגאדג'טים והצילום הענקית, המוכרת מגוון אדיר של גאדג'טים במחירים נמוכים במיוחד. החנות גם מציעה משלוח בינ"ל (כולל לישראל), שמניסיון אישי גם עובד: כך שאם נזכרתם שאתם זקוקים למצלמה רק אחרי שחזרתם מחו"ל, אפשר להזמין מ-BHphoto.com, ולשלם בדואר את 15.5 אחוזי המע"מ.

5 טיפים לרוכשים בדיוטי פרי

יש גם בעיות ברכישה בדיוטי פרי: יש לזכור שלפי תקנות המכס, הדיוטי פרי הוא חנות בפני עצמה, וכל רכישה מצריכה החלפה או זיכוי ממנו בלבד. בעיה נוספת היא בשמירת מוצרים: לא ניתן להשאיר לשמירה מוצרים שערכם עולה על 200 דולר - מה שעלול להוביל לכך שתמצאו את עצמכם טסים לחו"ל עם קונסולת משחק של Wii בתיק. במוצרים גדולים במיוחד (מוצרי חשמל לבנים ומסכים) הבעיה מן הסתם נעלמת בשל דמי המשלוח וההתקנה המקובלים שנגבים גם ככה - אך כדאי לשים לב לאפשרויות השמירה של המוצר טרם רכישתו.

הנה כמה דברים שחשוב לדעת רגע לפני ששולפים את הדרכון:

1. היזהרו מפיתויים: אל תתפתו לרכוש מוצר רק כי הוא במבצע 200 דולר (גם אם המוכר לוחץ). חפשו את המוצר המתאים לכם ביותר בטווח המחירים.

2. Zap בסלולרי: Zap מציע גרסה סלולרית נהדרת: שלחו את המילה 'זאפ' למספר 2580 וקבלו קישור לאתר. כך תוכלו לוודא שהמחיר בדיוטי פרי אכן זול יותר מהמחיר הממוצע בארץ - ולקרוא חוות דעת של משתמשים במוצר.

3. מה שער הדולר? בתקופה זו עלול שער הדולר להשתנות באופן מהותי מדי יום. זכרו לבדוק מה שער הדולר באתר בנק ישראל.

4. שמירת מוצרים: בדקו אם ניתן להשאיר את המוצר שאתם רוכשים בשמירת מוצרים לפני שאתם הולכים איתו לקופה. אם לא - בדקו מה האפשרויות העומדות בפניכם: האם ניתן לשלם דמי משלוח ולקבל אותו הביתה, או שתיאלצו להיסחב איתו בחו"ל?

5. שמרו על החשבונית: מוצרים שנרכשו ב"באג דיוטי פרי" ניתן להחליף רק שם - ולכן לא תוכלו להסתפק בסריקה של הברקוד באחד מסניפי באג ברחבי הארץ.

גרף