לבייב הפך שואב-מזומן לפרה מניבה

ולא סתם פרה: אפי פיתוח תניב בחודש הבא לבעלי מניותיה דיבידנד בסך 200 מיליון דולר

כאילו בדרך אגב, הפך השבוע לב לבייב את זוללת המזומנים הגדולה ביותר שלו לפרת מזומנים.

אפי פיתוח, החברה היזמית שממשיכה לשרוף מאות מיליוני דולרים בהשקעות ברוסיה, שכל הכנסותיה בתשעת החודשים הראשונים של השנה היו פחות מ-22 מיליון דולר, הפכה לחברת נדל"ן מניב.

האם מנצלת את הבנות

ולא סתם מניב. אפי פיתוח תניב בחודש הבא לבעלי מניותיה - בראשם החברה האם אפריקה ישראל - דיבידנד מרשים של 200 מיליון דולר. אז נכון, אי אפשר לומר שלא התכוננו לסחיטת פרות של מזומנים ברבעון הנוכחי.

אלא שכשבעלי השליטה בחברות האם זקוקים בדחיפות למזומנים, טבעי שינצלו כמה שאפשר את החברות הבנות, שממשיכות לייצר להם הכנסה שוטפת מידי רבעון. כך למשל, דלק רכב של יצחק תשובה תחלק דיבידנד של 195 מיליון שקל, ואילו סלקום ושופרסל של נוחי דנקנר יחלקו 300 מיליון שקל ו-103 מיליון שקל, בהתאמה.

הבעיה אצל אפי פיתוח היא שמעולם היא לא הרוויחה סכומים כאלה, ויעברו עוד כמה שנים עד שהיא תזכה לראות רווחים אמיתיים. למזלו של לבייב, יש לו את התקינה החשבונאית הבינלאומית.

שווי וירטואלי בחסות תקינה בינלאומית

התקינה הבינלאומית, אותם דו"חות של שמאיי מקרקעין, שקשה למצוא משקיעים שעדיין מאמינים ל"שווי ההוגן" שהם מצמידים לנכסים, ממשיכים לייצר ללבייב רווחים וירטואליים, שהופכים לפתע לכסף אמיתי שניתן לשלם איתו לנושים ולספקים.

ומה לגבי ציבור המשקיעים באפי פיתוח? אלו סמכו על קופת המזומנים של החברה, שגייסה אשתקד בלונדון 1.4 מיליארד דולר - יותר מפי 2 מהשווי לפיו היא נסחרת כעת.

מאז, כשהמזומן בקופתה התכווץ ל-570 מיליון דולר, הם התעודדו מהמחשבה שהכסף זורם לפיתוח הקרקעות והנכסים. כעת, כשבעל הבית לוקח יותר משליש מהקופה כדי "לסדר" את העניינים למעלה, הם אולי יתחילו לקלוט שמדובר בקופה משפחתית משותפת ושלאימא יש עוד ילדים.