הספירה לאחור לקראת שביתה כללית במשק החלה: ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה

(עדכון) - בהסתדרות זועמים על תוכנית האוצר לטיפול במשבר ; עופר עיני בגלי צה"ל: "משרד האוצר הפך את כספי החוסכים לכספי הימורים"

הוועדה לתיאום וביצוע של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הכריזה היום (א') על סכסוך עבודה במשק על רקע דרישת הארגון להעניק רשת ביטחון שתגן על כספי החוסכים בקרנות הפנסיה ובקופות הגמל. ביום שלישי הקרוב תתכנס הנהגת ההסתדרות כדי לאשר סופית את ההכרזה, כך שניתן יהיה להשבית את המשק בתוך 14 יום.

"הדבר האחרון שאנו רוצים זה שביתה", אמר היום יו"ר ההסתדרות, עופר עיני. "במשך חודשיים חזרנו וביקשנו ממשרד האוצר להעניק רשת ביטחון לחיסכון הפנסיוני ולטפל בבעיית הפיטורים. דרשנו שלסיוע למעסיקים תהיה זיקה למניעת פיטורי העובדים. עשינו זאת בצנעה, מאחורי הקלעים, באחריות מרבית מתוך אמונה שהאוצר יגן על החוסכים. לצערנו שר האוצר דחק אותנו לפינה ואילץ אותנו להכריז על סכסוך", הסביר עיני.

לדברי עיני בימים אלה מגבשת ההסתדרות יחד עם ארגוני המעסיקים בראשות שרגא ברוש תוכנית לפריסת רשת ביטחון שתובא לחקיקה בכנסת, ובכך תימנע גם השביתה. "אני שומע את כל ראשי הסיעות מכל קצוות הקשת הפוליטית מדברים בעד רשת ביטחון ולכן אין סיבה שתוכנית כזאת לא תעבור בחקיקה", הדגיש עיני. לדבריו, בניגוד לטענות האוצר, התוכנית אינה כוללת עלויות אסטרונומיות וכי בשלוש השנים הראשונות כלל לא תעלה לקופת המדינה אפילו שקל בודד.

עיני התייחס גם לרמיזות שמפזר ביממה האחרונה משרד האוצר, שלפיו מתגבשת תוכנית לפריסת רשת ביטחון חלקית בלבד. "כל מה שאנחנו בהסתדרות שומעים כרגע אלה דברים מהוססים באמצעי התקשורת. אני מציע לשר האוצר להיכנס להידברות", אמר עיני. בהסתדרות מבהירים היום כי לא יקבלו רשת ביטחון שתעניק הגנה רק לפורשים מעל גיל 60, אלא דורשים רשת ביטחון דיפרנציאלית: 100% הגנה לפורשים מעל גיל 60 כאשר שיעור ההגנה הולך ופוחת ככל שהגיל צעיר יותר. "גם לבני 50 ומטה מגיעה הגנה", הבהירו בהסתדרות.

"לוותר על האגו"

"עופר עיני עושה שגיאה חמורה. ההסתדרות לא יכולה להשתמש בנשק השביתה על מנת לכפות תוכנית כלכלית של סיוע", אמר היום בתגובה אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר. "זה תפקיד קלאסי שעליו אחראים המוסדות הנבחרים של המדינה. ברגע שההסתדרות כופה תוכנית כלכלית היא חורגת מתחומי אחריותה המקובלים ומתערבת בתהליכי קבלת ההחלטות של המדינה", הוסיף לין.

ח"כ סילבן שלום, לשעבר שר האוצר, קרא אתמול לשר האוצר וליו"ר ההסתדרות להיכנס למשא ומתן כדי למצוא את הדרך שתגן על החסכונות, קופות הגמל וקרנות הפנסיה של החוסכים. "כמי שמכיר את יו"ר ההסתדרות אני יודע שניתן למצוא איתו שפה משותפת. עליהם להיכנס להידברות לאלתר ולעשות כל מאמץ כדי למצוא את הדרך למנוע את השביתה שעשויה לפגוע קשות במשק", אמר שלום.

שר הרווחה, יצחק הרצוג, עקץ היום את משרד האוצר: "הדבר החשוב ביותר בעת הזו הוא לוותר על האגו ולשבת סביב השולחן - ממשלה, הסתדרות, מעסיקים וראשי כל המפלגות, וליצור עסקת חבילה כוללת ומוסכמת. זו גישה יהירה כשאנחנו שומעים שאומרים על יו"ר ההסתדרות שהנושא הזה לא קשור אליו".