מזוז קבע: "תוכנית החירום אינה כלכלת בחירות"; האוצר יציג רשת ביטחון מצומצמת שבבסיסה מבחני הכנסה לעמיתי קופות הגמל המבוגרים

(עדכון) - יו"ר ההסתדרות עופר עיני הכריז היום על סכסוך עבודה ; האוצר פרסם טבלאות ובהן תשואות קופות הגמל, קרנות הפנסיה החדשות וביטוחי המנהלים מ-1999 עד היום ; דעה: בעד רשת הביטחון ; דעה: נגד רשת הביטחון

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, קבע הערב (א') כי חבילת הסיוע לשוק ההון שמגבש משרד האוצר אינה "כלכלת בחירות". כל מהלך שכזה, במיוחד בתקופה הנוכחית, דורש את אישורו המפורש של מזוז.

בבסיס התוכנית המתגבשת של האוצר רשת ביטחון המתבססת על מבחני הכנסה של עמיתים בקופות הגמל ולא על ההפסדים בקופות. בבסיס הדברים העובדות הבאות: מי שמגיע לגיל פנסיה בשנים הקרובות אלה בעיקר אנשים שצברו כבר לפחות פנסיה אחת מסודרת; כאלה שקופת הגמל מהווה בעבורם מדרגה שנייה או שלישית לכספי זקנה.

חלקם נהנים מפנסיה תקציבית, כזו שמשולמת לעובדי השירות הציבורי. היא בלתי תלויה בשוק או בכל דבר אחר ולכן היא תשולם ממילא במלואה. חלק אחר מבוטח בקרנות הפנסיה הוותיקות, שנסגרו להצטרפות חדשה ב-1995, להם מונפקות אגרות חוב מיועדות עבור מרבית ההפקדות ולכן הפגיעה בתשואות שלהן מזערית, מה גם שגירעונותיהן מובטחים. חלק שלישי הם אלה שיש להם גמלה באמצעות ביטוחי מנהלים שהונפקו עד 1991 ושהבטיחו תשואה מובטחת. גם כאן הפגיעה בספק רב.

מי שנשען על קופות הגמל לפנסיה שלו אלה עובדים עצמאיים המהווים 10%-15% מכוח העבודה, וגם לא כולם. ההערכה היא כי לרובם תוכניות נוספות, מה גם שמי שביסס את כל הפנסיה על קופות הגמל שחק אמנם חלק מהרווחים, אבל עדיין נותר עם תשואות.

הדרישה של הפוליטיקאים ושל ההסתדרות להתייחס רק, ואך ורק, להפסדים בקופות הגמל ולתת התחייבות ממשלתית לכסות אותם, לא מתקבלת. רשת הביטחון תוצע לפרטים, לאנשים בקופות הגמל; אלה שייצאו לגמלאות בשנים הבאות, מעכשיו ועד עוד 3-4 שנים בלבד.

היו גורמים באוצר שביקשו להחיל על אלה גם מדד של יכולת כספית, כלומר מי שברשותו נכסים ברמה גבוהה, למשל כמה דירות או אחזקות גבוהות בתאגידים, לא יוכל ליהנות מרשת הביטחון. אולם בהעדר יכולת לבצע בדיקה שכזו, יתבצע חישוב רשת הביטחון הפרטנית רק על כלל ההכנסות הפנסיוניות והאחרות.

מי שנהנה מפנסיה מסודרת בכל מסלול אחר, ייהנה מרשת הביטחון רק בגובה מסוים, אם בכלל, בהתאם לגובה מסוים שייקבע. אם מישהו יוצא לגמלאות וממשיך לעבוד ולקבל שכר, יחושב שכרו זה בחישוב רשת הביטחון הפרטנית שתיתפר בעבורו.

חבילת הצעדים לעידוד שוק ההון הישראלי

אחרי דיונים מרתוניים, היום (א') נודע כי הנהלת האוצר, יחד עם גורמים מבנק ישראל ורשות ני"ע, מסיימת לגבש הצעה ראשונית לחבילת הסיוע לשוק ההון הישראלי. אין מדובר בצעד בודד אלא בחבילת צעדים, שאמורים לעודד את המשקיעים בשוק ההון הישראלי ולהפחית את רמת הפאניקה ששוררת בשוק.

כאמור, חבילת הסיוע תכלול ככל הנראה גם פריסת רשת ביטחון מצומצמת לאזרחים שייצאו בקרוב לפנסיה, ולא ייהנו מהגאות הבאה בשוק ההון. כפי שנכתב, ההצעה של האוצר לרשת ביטחון כוללת מבחני הכנסה ונכסים, כך שלא תהיה "אוניברסלית", קרי גורפת ואוטומטית לכלל האזרחים.

גיבוש חבילת הסיוע נעשה בצל לחצים כבדים מצד המערכת הפוליטית והבנקאית ובעיקר בצל איומי השביתה שהשמיע יו''ר ההסתדרות, עופר עיני, שטרם הוסרו. במשרד האוצר מתנגדים נחרצות לפריסת רשת ביטחון כוללת לחסכונות הפנסיה עקב הירידות שנרשמו בחודשים האחרונים בבורסה.

החשב הכללי, שוקי אורן, אמר בסוף השבוע לחדשות ערוץ 10 כי "מדובר במערכת הבחירות היקרה ביותר בתולדות המדינה. הממשלה לא תוכל לערוב לחסכונות הציבור. רשת הביטחון תהיה הרסנית למשק שכן היא עולה מיליארדים". נזכיר כי אין מדינה בעולם שפרסה רשת ביטחון מהסוג שמציע יו''ר ההסתדרות עיני.

הכללת סעיף של רשת ביטחון בחבילת הסיוע לשוק ההון נבעה מחוסר היכולת של האוצר לעמוד בלחצים האדירים שמופעלים עליו ומבוססת על ההערכה כי האוצר יצטרך בכל זאת ולמרות התנגדותו להעניק פתרון כלשהו לסוגיית ההפסדים בקרנות ובקופות.