גליה מאור: "2009 תהיה שנת מיתון של ממש עם עלייה משמעותית בשיעור האבטלה, בקשיים כלכליים של משקי-הבית ובהיקפי פשיטות הרגל של חברות"

מנכ"לית לאומי: "זהו משבר פיננסי אדיר מימדים המתפתח והופך למשבר כלכלי ריאלי גלובלי, בעוצמה שלא נחוותה כבר עשרות רבות של שנים" ; "על המדינה לעודד חיסכון ארוך-טווח" ; "עם מדיניות כלכלית נכונה, העלייה באבטלה לא תהיה כה חדה" ; למסחר בבורסה בתל-אביב

על רקע סירוב משרד האוצר לתת רשת ביטחון לחיסכון הפנסיוני מותחת מנכ"לית בנק לאומי , גליה מאור, ביקורת מרומזת על האוצר. "נהירה לכולנו חשיבותו ונחיצותו של שיעור חיסכון גבוה ועל המדינה לעודד את החיסכון ארוך הטווח, זאת בשל היותו קריטי הן ברמה המאקרו כלכלית והן מבחינה חברתית ברמת הפרט. אך העמיתים בחיסכון ארוך הטווח ספגו בחודשים האחרונים הפסדים בעקבות הירידות בשוק ההון והסתכלות על נתוני הגמל וההשתלמות מלמדת על עליה מתמשכת בפדיונות נטו מקופות הגמל". מאור דיברה בכנס הייעוץ הפנסיוני שערך היום ( א') בנק לאומי בתל אביב.

מאור התייחסה למצב המשק ואמרה כי היא רואה את 2009 כשנה קשה ביותר למשק הישראלי: "זהו משבר פיננסי אדיר ממדים המתפתח והופך למשבר כלכלי ריאלי גלובאלי, בעצמה שלא נחוותה כבר עשרות רבות של שנים. שנת 2009 תהיה שנת מיתון של ממש עם עלייה משמעותית בשיעור האבטלה, בקשיים כלכליים של משקי הבית ובגידול בהיקפי פשיטות הרגל של חברות. בישראל, אנו צופים צמיחה של כ-2%, שמשמעותה היא שרמת התוצר לנפש תשמר אך שיעור הצמיחה המתון מאוד אינו צפוי להספיק על מנת למנוע עלייה בשיעור האבטלה. להערכתי, עם מדיניות כלכלית נכונה, העלייה בשיעור האבטלה לא תהיה כה חדה, כפי שהייתה בראשית העשור הנוכחי".

בנוגע לועדת בכר אמרה מאור כי "כולכם ממתינים שאתייחס למסקנות ועדת בכר ולפגיעתן בבנקים, עם התייחסות אקטואלית בסגנון: "מה היה קורה אילו", ועל כך שכדאי להחזיר את הקופות והקרנות לידי הבנקים. ובכן, אין לי כוונה לעשות זאת. את הנעשה אין להשיב". עם זאת מתחה מאור ביקורת חריפה על הרגולציה החסרה על גופים חוץ בנקאיים. "בענף העוסק בניהול כספם של אחרים, צריך להיות פיקוח קפדני עם דגש על ניהול סיכונים. השקעה באגרות חוב על ידי גוף מוסדי, כמוה כמתן אשראי. על בתי ההשקעות להקים מנגנונים להערכת סיכוני אשראי ודרישה לביטחונות בדומה לקיים בבנקים", טענה מאור.

עוד קראה מאור למפקח על הביטוח ידין ענתבי להקדים את כניסת הבנקים הגדולים לייעוץ פנסיוני מלא לשכירים: "לקוח שמקבל ייעוץ יודע שקופת הגמל היא השקעה לטווח ארוך ומבין את ההטבות הנלוות אליה. לקוחות רבים שמנועים מקבלת ייעוץ בתחום, מושכים את כספם תוך ויתור על היתרונות הגלומים בגמל, ועל הטבות המס. הקדמת האישור למתן ייעוץ פנסיוני לכלל האוכלוסייה תאפשר קבלת ייעוץ הולם אודות המוצרים המוחזקים על ידם, תגדיל את רמת הוודאות אצל הלקוח ולדעתי זו פעולה שרצוי לנקוט בה באופן מיידי".

לאומילאומי