המוסד לביטוח לאומי פירסם את דו"ח העוני מ-2007 - שאין בו זכר למשבר, למיתון ולגל הפיטורים

הדו"ח נתפס כבלתי רלוונטי לאור סימני המשבר הכלכלי, ומראה יציבות ואף ירידה קלה ; ח"כ יחימוביץ': "מספרם העצום של העובדים העניים שב ומוכיח כי העוני נובע מהעסקה בתנאי עבדות"

המוסד לביטוח לאומי פרסם היום (א') את דו"ח העוני לשנת 2007, בו נרשמה יציבות ואף ירידה בתחולת העוני כמעט בכל הפרמטרים הנמדדים. ואולם, לא נמצא היום מי שיחגוג את ממצאי הדו"ח, משום שהוא נתפס כבלתי רלוונטי לאור סימני המשבר הכלכלי. המיתון אליו נכנס המשק וגל הפיטורים שכבר החל להכות בחודשיים האחרונים, יבואו לידי ביטוי רק בדו"ח הבא.

שיעור העוני בשנת 2007 עמד על 19.9% לעומת 20% בשנת 2006, ואילו שיעור הנפשות החיות במשפחות עניות עמד על 24.5% לעומת 23.8% בשנת 2006. בקרב משפחות גדולות המונות מעל ארבעה ילדים, תחולת העוני ירדה מרמה של 60% בשנת 2006 לרמה של 56.5% בשנת 2007. ירידה זו מיוחסת לעלייה הניכרת בהכנסה מעבודה בקרב משפחות גדולות.

תחולת העוני בקרב משפחות עובדות שמר בשנת 2007 על יציבות, אולם המשפחות העובדות עדיין מהוות כ-60% מכלל המשפחות העניות שנמצאות בגיל עבודה. נתון זה מלמד יותר מכל כי השתלבות בשוק העבודה הישראלי אינו מספיק ליציאה ממעגל העוני זאת ככל הנראה בשל השיעור הגבוה של מקבלי שכר מינימום ושל עובדים המועסקים אצל קבלני כוח אדם ושירותים.

הנתון המשמעותי ביותר מצביע על ירידה ראשונה אחרי עשור של נסיקה דרמטית בתחולת העוני בקרב ילדים. בשנת 2007 שיעור הילדים העניים בישראל עמד על 34.2%, לעומת 35.8% בשנת 2006. מנגד, שיעור העניים בקרב קשישים דווקא עלה, מרמה של 21.5% בשנת 2006 לרמה של 22.6% בשנת 2007. במוסד לביטוח לאומי מסבירים כי העלייה באיכות החיים של הקשישים לא הדביקה את העלייה באיכות החיים של כלל האוכלוסייה, ולכן נרשמה העלייה היחסית בעוני.

60 שנה מאז קום המדינה, גם הדו"ח הנוכחי מראה כי הפערים בין מרכז לפריפריה רק הולכים וגדלים. כך, בעוד ששיעור העוני במרכז ובעיר חיפה רשם ירידה, בירושלים ובישובי הפריפריה נרשמה עלייה בשיעור העניים.

מדד ג'יני לאי שוויון בהכנסה הפנויה, המודד פערים בהכנסות, ירד בשנת 2007 בשיעור של 2.4%. זאת, כאשר בין השנים 2002-2007 עלה המדד בכ-4%. צריך לציין כי מדידת העוני בישראל נעשית בשיטה היחסית ולא על פי מדדים אבסולוטיים. כך למשל, מאחר שרמת החיים בשנת 2007 עלתה בשיעור ריאלי של 3.6% וההכנסה החציונית לנפש עלתה ב-4.6%, גם קו העוני עלה בהתאם.

ח"כ יחימוביץ': "מספרם העצום של העובדים העניים שב ומוכיח כי העוני נובע מהעסקה בתנאי עבדות"

ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה בתגובה לפרסום דו"ח העוני כי "מספרם העצום של העובדים העניים שב ומוכיח כי העוני בישראל אינו קשור רק לקצבאות, אלא נובע יותר מהעסקה של עובדים בתנאי עבדות כעובדי קבלן או בשיטות נצלניות אחרות. יש לזכור כי הפגיעה בפנסיות של מי שכל חייהם עבדו וחסכו עדיין אינה באה לידי ביטוי בדו"ח. הבטחת פרנסה סבירה ופרישה בכבוד היא המפתח למלחמה בעוני, ועל האוצר לאמץ בדחיפות את הצעותיו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני בעניין זה".