בארונ'ס: טבע תכה את ביצועי השוק בשנה הקרובה - יכולה להפיג את כאבי המשקיעים

השבועון האמריקני מציין את ענקית הגנריקה הישראלית יחד עם עוד 3 חברות רפואיות - בארד, בקסטר ואקספרס סקריפטס - כחברות שצפויות לעקוף את ביצועי השוק בשנה הבאה, גם אם הכלכלה העולמית תישאר חלשה ; "טבע, 'הגורילה הכבדה', עם רקורד חזק ביותר של ניהול, ממוצבת יותר ויותר טוב כדי לנצל את הגל הרב-שנתי החדש של הזדמנויות הצמיחה בתחום הגנרי"

ארבע חברות בתחום הבריאות - טבע , בארד , בקסטר ואקספרס סקריפטס - יכולות להפיג את כאבי המשקיעים, קובע השבועון "בארונ'ס" בגיליונו החדש, המייעץ במקביל לקוראיו להיזהר ממניות התרופות המסורתיות הגדולות ומחברות שירותי הבריאות המוזלים, שיסבלו במקרה שממשל אובאמה יקדם ביטוח בריאות ממלכתי.

כללית, כותב בארונ'ס, המניות הרפואיות החזיקו השנה מעמד יותר מהשוק הכללי, אם כי הכל יחסי כמובן. בעוד מדד 500 S&P ירד עד יום ה' שעבר (לא כולל העליות בשוק של יום ו') ב-49%, מדד המניות הרפואיות ושירותי הבריאות 1500-S&P איבד 37% "בלבד".

מניות התרופות הגדולות זולות במיוחד, והן גם מחלקות דיבידנדים שמנים, אך סיכוייהן בטווח הארוך לא ברורים, בגלל פקיעות הפטנטים הבאות על תרופות שוברות קופות, שהיו מנועי הרווחיות של רבות מהן. דוגמה לכך היא תרופת הליפיטור של פייזר , להורדת כולסטרול, שתאבד את הגנת הפטנט ב-2011. התרופה מכרה בשנה שעברה ב-13 מיליארד דולר ברחבי העולם.

בארונ'ס מצביע על טבע, בקסטר אינטרנשיונל, סי.אר. בארד ואקספרס סקריפטס כמניות רפואיות שצפויות לעקוף את ביצועי השוק בשנה הבאה, גם אם הכלכלה העולמית תישאר חלשה.

הגורילה שתיהנה מההזדמנויות בגנריקה

טבע מתוארת כמובילה בתעשיית התרופות הגנריות, שתוכל ליהנות מהמגמות האחרונות בשירותי הבריאות. לחברה יש דריסת רגל עולמית בתחום הגנרי, והיא ספקית בעלויות נמוכות, אומר איבאן מק'קלואו, מנהל תיקים בקרן פרנקלין ביוטק דיסקברי. קריס ג'נר, מנהל קרן מדעי הבריאות של טי. רואו פרייס, אומר שאנחנו בעידן התרופות הגנריות, לנוכח פקיעת פטנטים רבים של התרופות האתיות. "הגורילה הכבדה, עם רקורד חזק ביותר של ניהול, היא טבע", אומר ג'נר. "החברה ממוצבת יותר ויותר טוב כדי לנצל את הגל הרב שנתי החדש של הזדמנויות הצמיחה בתחום הגנרי".

מלבד התרופות האתיות המסורתיות שיאבדו את הגנת הפטנט, גם רשימה ארוכה של תרופות ביוטק יתחילו לאבד הגנת פטנט מ-2012. תרופות ביוטכנולוגיות קשות יותר לחיקוי והעתקה מהתרופות הכימיות המסורתיות, כשרק חברות עם ההון והמומחיות המדעית יוכלו להיות הווינריות בפיתוח תרופות ביוטק גנריות, ובתחום הזה טבע ממוצבת בצורה יוצאת מהכלל, אומר ג'נר.

מניית טבע איבדה כ-16% מהשיא שרשמה בינואר, 50 דולר, ונסחרה בשבוע שעבר במכפיל של כ-14 לקונצנזוס הרווח החזוי ב-2009 - 3.04 דולר למניה. זאת, לעומת מכפיל חציוני היסטורי של קרוב ל-18.

טבע נחשבת למניה מבוצרת שמבודדת מן הפוליטיקה של שירותי הבריאות, כשבנוסף התרופות הגנריות צפויות להישאר חשובות. מאזן המזומנים של טבע עמד ב-30 בספטמבר על 2.8 מיליארד דולר, מה שנותן לה המון גמישות ונזילות, ויצוין כי טבע אינה רק משחק גנרי. התרופות הממותגות שלה כוללות את הקופקסון לטרשת נפוצה, שמכירותיה העולמיות ברבעון השלישי הסתכמו ב-562 מיליון דולר, עלייה של 28% מהרבעון המקביל.

שלוש המניות האחרות שבארונ'ס מזכיר הן בקסטר, יצרנית ציוד רפואי מגוון לטיפולים בהמופיליה, סרטן, מחלות כליות ועוד, שפועלת מאילינוי ומכירותיה הסתכמו בשנה שעברה ב-11.3 מיליארד דולר, מתוכם 4.9 מיליארד דולר בארה"ב; סי.אר. בארד מייצרת ציוד לניתוחים, אבחונים וטיפולים, מצנתרים (קטטרים) ועד למערכות עירוי. חברה זו מייצרת 10,000 מוצרים שונים, וזהו מקור כוחה, כשאין לה מוצר שהיא 'עלולה למות ביחד איתו'. 32% ממכירותיה מתבצעים מחוץ לארה"ב, ותחום זה עולה בהתמדה; אקספרס סקריפטס היא חברה בתחום שיווק מוזל של תרופות, שבניגוד לרשתות בתי מרקחת אחרות מתמקדת בשוק של הלקוחות (חברות) הקטנות והבינוניות, ונשענת יותר על תרופות גנריות.