הממשל האמריקני נחלץ לעזרתו של סיטיגרופ: יעניק לבנק רשת ביטחון בהיקף של 306 מיליארד דולר

[לחמ"ל גלובס - המשבר העולמי: כל החדשות, הנתונים והפרשנויות] החברה הפדרלית לביטוח פיקדונות תבטח את סיטיגרופ כנגד הפסדים ; האוצר האמריקני יזרים לבנק 20 מיליארד ד' ; הבנקים בישראל חשופים לסיטיגרופ ב-500-600 מיליון ד' - מדד הבנקים נפל אתמול בבורסה בת"א

הממשל האמריקני החליט אמש (א') להעניק רשת ביטחון לסיטיגרופ , בניסיון להחזיר את אמון המשקיעים במערכת הפיננסית. ביום ו', מניית סיטיגרופ איבדה 20% למחיר של 3.77 דולר, ירידה שבועית של 60% והרמה הנמוכה ביותר של המניה מאז דצמבר 1992. שווי השוק של סיטיגרופ ירד ב-160 מיליארד דולר בשנה האחרונה ל-20.5 מיליארד דולר בנעילת שבוע המסחר בוול סטריט.

"הגענו להסכם חדשני שיגדיל את יחס הלימות ההון, יפחית את הסיכון ויגדיל את הנזילות", אמר מנכ"ל סיטיגרופ, סויקרם פנדיט, בהודעה שפרסם הבנק.

במסגרת חבילת החילוץ, ה-FDIC, החברה הפדרלית להבטחת פיקדונות בנקאיים, תבטח את סיטיגרופ כנגד הפסדים של עד 306 מיליארד דולר, הכוללים השקעות כושלות באג"ח מגובות משכנתאות. מסיטיגרופ נמסר כי חבילת החילוץ תגדיל את הנזילות שלו ב-16 מיליארד דולר. הבנק יעניק למשרד האוצר ול-FDIC אופציות לרכישת 254 מיליון מניות רגילות במחיר של 10.61 דולר למניה.

סיטיגרופ הבטיח לספוג 29 מיליארד דולר בהפסדים ו-10% מכל סכום מעבר לכך. משרד האוצר הסכים לספוג את 5 מיליארד הדולר הראשונים אותם הפסיד הבנק, וה-FDIC התחייב ל-10 מיליארד דולר נוספים. הפדרל ריזרב יספוג את שאר ההפסדים.

בנוסף, משרד האוצר האמריקני הודיע אמש (א') כי הוא יזרים 20 מיליארד דולר לסיטיגרופ בתמורה למניות בכורה שיניבו דיווידנד נכבד של 8%. מדובר בריבית גבוהה מזו שנלקחת מחברות אחרות שקיבלו נתח מחבילת החילוץ של 700 מיליארד דולר ושאושרה באוקטובר על ידי הקונגרס.

הבנק הסכים להגבלות שהציבה ה-FDIC על מתן פיצוי למנהליה וכמו כן ישנה מהיסוד את מערך המשכנתאות שלו בהתאם למתווה שהציגה ה-FDIC.

בהצהרה המשותפת שהתפרסמה מטעם משרד האוצר, ה-FDIC והפדרל ריזרב נאמר כי הרשויות "ינקטו בכל האמצעים הדרושים כדי להבטיח את חוסנה של המערכת הבנקאית."

קובעי המדיניות הציגו ארבעה יעדים מנחים שיכתיבו את צעדי הפעולה העתידיים:

1.להבטיח את זמינות האשראי עבור משקי בית ובתי עסק.

2. להבטיח כי כספי המיסים יושקעו בתבונה.

3. לסייע לבנקים למשוך הון מהמגזר הפרטי.

4. להגביל ככל שניתן את ההתערבות הממשלתי במגזר הפיננסי.

נציגי הבנק ניהלו בימים האחרונים שיחות עם בכירים בפדרל ריזרב ובאוצר האמריקני, כדי לדון באופציות שעומדות בפני סיטיגרופ, שהסתיימו, כאמור, ברשת הביטחון שתוענק לסיטיגרופ ובהזרמה של 20 מיליארד דולר לבנק המקרטע. הנהלת הבנק גם דנה בינה לבינה במכירת יחידות שלו או איתור בנק אחר שניתן יהיה להתמזג עימו.

הצניחה במחיר המניה הורידה את סיטי אפילו אל מתחת לשווי השוק של שלושת הבנקים הגדולים של קנדה: בנק נובה סקושיה , רויאל בנק אוף קנדה וטורונטו דומיניון בנק . בסוף 2006, שווי השוק של סיטי עמד על 270 מיליארד דולר. מניית הבנק ירדה מאז ב-92%.

אתמול (א') פרסם סיטיגרופ מודעות בעיתונים הגדולים בארה"ב ובעולם, שבהן הוא הדגיש את יציבותו, וציין כי "200 מיליון אנשים ברחבי העולם שמים את מבטחם בסיטי". שווי השוק של סיטי דומה כעת לזה של גולדמן זאקס , ומשקיעים העריכו ביום ו' שגולדמן עשוי לבדוק אפשרות מיזוג עם סיטיגרופ. אלא שמקור המכיר את האסטרטגיה של גולדמן מסר שבנק השקעות זה, שהופך את עצמו לבנק מסחרי, אינו מעוניין במיזוג כזה.