חנן מור: "רוצו לקנות דירה תוך חצי שנה; כשהפאניקה תיגמר, תהיה פה עליית מחירים שלא היתה כמותה"

יזם הנדל"ן והבעלים של קבוצת הבנייה חנן מור: "מה שיקרה בעוד חצי שנה לא קרה אף פעם בישראל" ; "אנשים לא יודעים לקרוא את הנתונים הריאליים, ולא מבינים שמבחינת ההיצע של דירות יד ראשונה - אנחנו נמצאים ערב קטסטרופה כמדינה" ; על החברה: "אמרו לי כבר שאני ה'תשובה' הבא; יש לנו הזדמנות להתברג בחמישייה המובילה של חברות הנדל"ן ביום שאחרי המשבר"

"יש היום פאניקה כללית בשוק, שמשפיעה כמובן גם על רוכשי הדירות. אבל אם אני, חנן מור, צריך להמליץ משהו למי שמחפש דירה מיד ראשונה, הייתי אומר לו לרוץ ולנצל את חצי השנה הקרובה כדי לקנות דירה. מה שיקרה אחר כך, לא קרה אף פעם בישראל. כשהפאניקה תיגמר, תהיה פה עליית מחירים שלא היתה כמותה מעולם.

"אנשים לא יודעים לקרוא את הנתונים הריאליים ולא מבינים שמבחינת ההיצע של דירות יד ראשונה אנחנו ערב קטסטרופה כמדינה. המשבר מחולל כוחות שרק ממשיכים להקטין את ההיצע, כשגם הבנקים כבר חוסמים ליווי לקבלנים. בעוד שנה ניפגש, ותראה שהתחלנו 3 שנים של צמיחה מתמדת".

חנן מור, אחד מיזמי הנדל"ן הרבים שצמחו בישראל בשנים האחרונות, מאמין בלב שלם שהוא יצא מחוזק מהמשבר הנוכחי, שאו-טו-טו נגמר להערכתו ופותח תקופה של גאות עצומה. אפילו על המצב העגום של ניירות הערך של קבוצת חנן מור בבורסה - אחרי שמניותיה נחתכו ב-30% מתחילת שנה ו-2 סדרות האג"ח שלה נסחרות בתשואה של כ-30% - הוא מביט באופטימיות. "שוק ההון יודע להעריך את מצבי. 30% תשואה זה טריפל A, אם מודדים הכול באופן יחסי ומנתקים את אלמנט הפאניקה", הוא אומר.

לחנן מור יש כיום פעילות בשוק הישראלי, במיוחד באזור באר יעקב, נס ציונה ובלהבים. יחד עם זאת, כמו אחרים, גם מור יצא לפעילות יזמית בהיקפים משמעותיים יחסית במזרח אירופה, במדינות כמו אוקראינה, פולין ורומניה. החברה פועלת במינוף גבוה יחסית, וההון העצמי שלה עומד על פחות מ-30 מיליון שקל, כ-10% מסך המאזן.

מור: "מי שבישל בערב שבת יאכל בשבת. יש לנו מכירות בפועל של 180 מיליון שקל בפרויקטים, שכבר יתחילו לבוא לידי ביטוי בדוחות כי אנחנו מוסרים בניינים. סדרת האג"ח הראשונה, של פחות מ-50 מיליון שקל, תתחיל להיות משולמת ממאי 2009 ועד 2012. את השנייה, בסך של כ-40 מיליון שקל, נתחיל לשלם רק ב-2011 ועד 2014. בשורה התחתונה, יתרת המזומנים שלי, בהתבסס על פרויקטים קיימים ולא על חלומות באוויר, תישאר עם מעל 100 מיליון שקל בקופה, אחרי תשלום החוב".

רק שבינתיים אין אשראי חדש והביקושים ברצפה. אריות הנדל"ן כבר מדממים, ואצלך הכל נותר ורוד?

"כמובן שאם אריות הנדל"ן יפלו יהיה כאן משבר גדול. אנחנו מקווים שחס וחלילה לא נגיע לזה, אבל אם זה יקרה כמובן שכל ענף המגורים ייפגע מעצירה של ביקושים. עם זאת, חברות שמתנהלות באחריות ניהולית ומקצועית ברמת השטח יעברו את זה. באפריל ומאי 2007 עשיתי דיון בחברה בהיערכות לקראת משבר, ואנשים לא הבינו על מה אני מדבר. הכנתי את ה'ספיד-בוט' שלי למשבר, והאסטרטגיה שלי היום היא רק לקנות, לגייס עוד אנשים טובים למערכת ולהשקיע בשיווק".

המשבר הוא אכן הזדמנות?

"זה הזמן לנמרים ולפנתרים לזנק קדימה. אמרו לי כבר שאני התשובה הבא. זה המקום של הבינוניים שיש להם כסף מזומן ופנוי להשקעות להתברג מקדימה. יש לנו הזדמנות להתברג בחמישייה המובילה את חברות הנדל"ן ביום שאחרי המשבר".