עו"ד הארווי ביינס, מומחה למשפט מסחרי ושוק ההון: "עוד פירמות בסקטור שלנו יקרסו"

ביינס, העוסק בייעוץ לחברות השוקלות להנפיק את עצמן, נחת בישראל לפגישה עם כמה לקוחות מקומיים גדולים ; התחזית שלו לגבי המיתון קודרת לא פחות משל שאר הפרשנים - והוא לא איש בשורות גם לגבי שוק עריכת הדין

הארווי ביינס, עו"ד אמריקני בעל שם, העוסק בייעוץ לחברות הבודקות אפשרויות להנפיק את עצמן בשוק ההון, הגיע בשבוע שעבר לביקור בארץ. ביינס הוא שותף בכיר במשרד ZAG/S&W, שבבעלות פירמת עורכי-הדין זיסמן, אהרוני, גייר& עדי קפלן ו-Sullivan & Worcester. בין פגישות העבודה השוטפות שנקבעו לו עם מנכ"לים של חברות ישראליות הפועלות בארה"ב, הוא מצא גם קצת זמן לפרוס מעט מהתיאוריות שלו לגבי הכלכלה העולמית בשנת 2009.

המומחיות של ביינס בשוק ההון האמריקני, וההיכרות המסוימת שלו עם ישראל, הובילו אותנו אליו, כדי לנסות לקבל ממנו כמה הסברים והערכות מלומדות באשר למצבה של הכלכלה האמריקנית, במיוחד לאור העובדה שחילופי הממשל בינואר עשויים להביא רוח חדשה גם לכלכלה. וכן, חיפשנו לשמוע מה עשויים להיות הרמזים לקיומו של אור בסופת המיתון המתרגש עלינו.

כמי שעוסק בייעוץ לחברות בדרך להנפקה, ביינס הוא האיש שיכול להעריך מתי עשוי המצב הקפוא בשוק הזה להשתחרר. הוא ממליץ לחכות, אבל הוא אומר, "בתיאוריה, תמיד אפשר לצאת לשוק, אם אתה מוכן להתפשר על מחיר נמוך עבור ההון שלך, אבל אז אתה לא מצליח לגייס את הכסף שאתה מתכנן לגייס".

משבר האשראי, שהפך למשבר בכל המערכת הבנקאית בעולם, עצר את התנופה, יש מי שיגיד את הבועה, שנוצרה בשנים האחרונות בשווקים. גם תאגידי ענק שוקלים היטב כל גיוס הון. המצב הזה, לדעתו של עו"ד ביינס לא צפוי להשתנות בקרוב.

"זה בלתי אפשרי לומר מתי המצב יאפשר לחברות לצאת לשוק ולהפוך לציבוריות. אם חברה רוצה לצאת לשוק היום, היא מסתכנת, כי אפילו הון פרטי קשה היום לגייס, אז בוודאי כשמדובר בהנפקות. זה לא סיכון שחברה מוכנה לקחת".

* משבר כזה חייב להשפיע גם על הפירמות של עורכי הדין.

"הפירמות של עורכי-הדין מצויות תחת לחץ. המשבר הפיננסי הפך את הלחץ הזה לקטלני עבור כמה מהן. כאשר חברה מאבדת לקוח כמו ליהמן ברדרס, זו מכה רצינית. בשבועות האחרונים הקפיאו חברות ענק מהלכים עסקיים מתוכננים, וזה רק קצה הקרחון. לא מדובר רק על לקוחות שאבדו בגלל פשיטת רגל או קשיי נזילות, אלא גם כאלה שנמכרו, כמו מריל לינץ', והעבירו את הטיפול המשפטי לפירמה שמטפלת בחברה שרכשה אותם. יש פירמות של עורכי דין שנפגעו באורח קשה".

* האם אתה צופה שינויים ארגוניים בתחום הזה?

"כל האטה מתבטאת גם בארגון-מחדש גם בפירמות עורכי הדין. כשהתפוצצה בועת הדוט.קום ב-2001, פירמות שהתמחו בייצוג של חברות היי-טק נפגעו גם הן, לדוגמה, טסטה הורביץ מבוסטון שנפלה אז חלל. גסטון סנואו נפלו כי הם התרחבו מהר מדי. כל התרחבות-יתר, מובילה לאובדן של שותפים בכל פעם שתנאי השוק משתנים לרעה".

* האם זה ישליך גם על שכר עורכי הדין?

"כן, ובלי קשר למשבר. שכר-הטרחה לפי-שעה הופך לבעיה רצינית. פירמות בניו-יורק החלו לתמחר שעת עבודה ביותר מ-1,000 דולר. כשהלקוחות עצמם נמצאים בלחץ כלכלי, בטוח שהם יהיו הרבה יותר תובעניים באשר לתמורה שהם מקבלים עבור המחיר הזה. ובאמת חברות רבות פונות לפירמות אזוריות קטנות יותר, ולא לענקיות שהיו בעבר היעד האוטומטי לשירותים משפטיים".

* שמענו על כמה פירמות גדולות שקרסו, האם יהיו עוד כאלה?

"אני צופה שעוד פירמות בסקטור שלנו יקרסו, אחרות יעברו צמצומים. מצד שני, פירמות עם מגוון של לקוחות מתחומים עסקיים שונים, שיהיו גם תחרותיות מבחינת מחיר ויצירתיות מבחינת השירות שהן נותנות - עשויות לצאת מהמשבר מחוזקות ואפילו לגדול. כלומר, אני לא חושב שהסקטור שלנו עומד לפני התכווצות עמוקה בביקוש לשירות שלו. אין כאן משבר שיידרשו שנים כדי להתאושש ממנו. עם זאת, אני מעריך שנראה המשך של מגמת הגיוון בגישה ובתחומי הטיפול, כיוון שפירמות רבות פונות אליו כעת".

* תוכל להעריך איך המשבר ישפיע על הפירמות של עורכי-הדין כאן?

"אני לא חושב שכאמריקני יש לי איזו נקודת מבט בעלת ערך. מספיק קשה לי להתנבא על מה שצפוי בתחום הזה בארה"ב. אבל אם אתה מכריח אותי להסתכן בניחוש, פירמות שמייצגות חברות ישראליות שפועלות הרבה בחו"ל, צפויות להיפגע באופן עקיף".

עזבו אותו מספקולציות

ביינס רואה במשבר סוג של מבחן עלות-תועלת משוכלל. לדעתו, החברות יחפשו פירמות שהייצוג שהן נותנות יהיה יותר יעיל עבור הצרכים שלהן, תוך התאמה למדינות שבהן הפעילות העסקית שלהן מתרחשת. "כמו שאתה יודע, אצלנו, ב-ZAG/SW, מייחסים תשומת-לב רבה לעניין היעילות. המשבר יהיה הזדמנות לראות אם אנחנו מסוגלים לשפר את היעילות הזאת עבור הלקוח, כדי להיות תחרותיים גם בזמנים כלכליים קשים".

ביינס מתבטא בזהירות, אבל הוא חושב שהמיתון ייגמר מוקדם ממה שהרבה פרשנים צופים, אם כי לא תיחלצו ממנו הימור על נקודת הזמן שבה זה יקרה.

"כל אחד יכול לזרוק ספקולציות. חלק אומרים שזה ייקח שלושה חודשים, שנה, או חמש שנים. אבל זה מתקדם". ביינס רואה בתוכנית החילוץ מסר חשוב למשקיעים ולאזרח הקטן. "אני מאמין שהאחראים על המדיניות הכלכלית ברמה הלאומית והבינלאומית נשארים ערים עד מאוחר, שותים הרבה קפה ולפעמים גם מסתפקים בפיצה במקום באוכל טוב".

נזילות בצדדים

גם היום, ביינס מאמין בשווקים. הקיפאון, הוא מדגיש, הוא רק מה שרואים על פני השטח. מתחת, יש דברים שאנחנו לא מרגישים. "הפרדוקס הוא שיש הרבה נזילות בצדדים, נזילות שמחכה לתזוזה. במיוחד בהשקעות של הון סיכון. הכסף הזה מיועד להשקעה. מי שמחזיק בו רוצה להשקיע, אבל הוא רוצה גם להרגיש שהשוק התייצב, ושגם אם המחיר של הנכסים נמוך, הוא משקף ערך אמיתי, ושיש מסחר, שהון זז ממקום למקום".

בין הלקוחות של ביינס יש לא מעט חברות ישראליות שפעילותן בארה"ב עשויה להיפגע בזמן הקרוב. "כשאני מדבר עם אנשים כאן בישראל, על מיתון, כולם מצפים לו, אבל רוב האנשים עוד לא ראו אותו ממש. חברות ישראליות שפועלות גם בחו"ל ממוצבות במקום יותר נוח, אבל ההאטה בביקושים תהיה, והיא תורגש גם בישראל. חברות שעוסקות בתיירות או במוצרי יוקרה, ייפגעו יותר, אבל חברות שמציעות חדשנות טכנולוגית, או שעוסקות במוצרים שקשורים לביטחון, עשויות להיפגע פחות ולהתאושש מהר יותר".

* אז לחברות טכנולוגיה אין ממה לחשוש?

"לגייס הון עבור חברות טכנולוגיה זה תמיד אתגר. בהתחשב בזה שהכלכלה הישראלית תלויה מאוד בייצוא טכנולוגי, כל קיצוץ בפעילות ה-R&D או הפיתוח העסקי, אמורה להיות מורגשת גם בקרב הפירמות של עורכי-הדין".

* ובינתיים, איך המגזר העסקי צריך להתכונן לשנה החדשה?

"נכון שב-2009 נראה ביצועים שלא יגיעו לאלה של 2007, אבל אנשים כבר מצפים לזה. מה שעובר לאנשים בראש עכשיו זה, 'אוקיי, איך תהיה הצמיחה מהנתונים של 2009 ל-2010. מה הדברים שלפיהם אני יכול לצפות להתאוששות'. ואלה יהיה הסימנים שדיברתי עליהם קודם".

* זה נראה די מקרטע כרגע, למרות כל המאמצים של הבנקים המרכזיים ושל הממשלות.

"זה יהיה תהליך רווי מהמורות. הנדל"ן למגורים כבר עבר תהליך של תמחור מחדש, ואני צופה תהליך דומה גם בנדל"ן המסחרי. אלה לא נכסים שמעורבים בהם משכנתאות, אלא יותר נכסים שאנשים השקיעו בהם, וגם הם ייאלצו לעבור תמחור מחודש. יהיו לכך השלכות: נראה קניונים נסגרים ובנייני משרדים מפוארים יאבדו שוכרים, כי בעלי החנויות לא יעמדו בתשלומי השכירות. תעשיית הנופש תעבור התכווצות. חברות יעדיפו לקיים כנסים ופגישות בווידיאו-קונפרנס במקום לממן כנסים ופגישות פנים אל פנים בבתי-מלון יקרים. אנשים גם יעדיפו לבלות את החופשות שלהם קרוב לבית".

בוא נחזור להתחלה

עו"ד ביינס, מומחה למשפט מסחרי ומרצה מבוקש בתחום, מחליק בקלות לעמדת הפרופסור. אחרי כמה שאלות הוא הרגיש צורך לספר מההתחלה את הסיפור של המשבר האחרון. "כדאי שנחזור קצת להשתלשלות העניינים. בהתחלה, האנשים שקובעים את המדיניות הכלכלית בארה"ב ראו את הצלילה בערכי הנכסים בשוק הנדל"ן כבעיה של נזילות. הם נקטו פעולות כדי להזרים נזילות למערכת הבנקאית.

"כשהבעיה התחילה להתפשט והיה נראה שלא מדובר רק בעניין של נזילות, אלא במצוקת אשראי, כשהבנקים לא מוכנים להלוות אפילו אחד לשני, קובעי המדיניות הבינו שמה שעומד מולם הוא מחנק אשראי. תוך כדי, אנשים התחילו לדאוג שהם לא יזכו לראות בחזרה את הכסף שהלוו, ואז גם שוק האג"ח המסחרי קפא".

* אז בעצם, הם קצת נגררו אחרי האירועים, לא?

"אני חושב שהמנהיגות הכלכלית שלנו, לא רק בארה"ב, עשתה עבודה טובה ביצירה של יציבות. כשיש לך תנועות נדנדה חדות, כשבשבוע אחד הדאו-ג'ונס יורד ב-2,000 נקודות, כמשקיע אתה מיד אומר לעצמך, 'אף אחד לא יודע כרגע מה המחיר של שום דבר', ואז ההון נשאר מחוץ למשחק.

"לדעתי, בארה"ב, הרושם הראשוני שנוצר לגבי שורש המשבר הוא שאנשים איבדו אמון במכשירים הפיננסיים המורכבים שחלקם היו קשורים למשכנתאות. ומה שההנהגה הכלכלית עשתה היה להיות מורי הדרך, לכוון את השווקים".

* האם השיטה הקפיטליסטית, לפחות בצורתה הנוכחית, נכשלה?

"אני לא מאמין שהיסודות של הכלכלה הגלובלית התערערו עד כדי כך שאי-אפשר לתקן אותן. והדברים שנעשו יחזירו את האמון הזה, אבל בינתיים, יש המון נכסים שהמחיר שלהם גבוה בהרבה מהערך האמיתי שלהם. וזה אומר שהרבה אנשים ירגישו הרבה יותר עניים והם יקנו פחות. אז כן, תהיה התכווצות בהוצאה הצרכנית".

אובמה מגיע ממוקד

עם זאת ביינס אופטימי. "אני חושב שכאשר המחירים בשוק יגיעו לנקודת האיזון שלהם, הרבה מאוד משקיעים ינצלו את הרמה הנמוכה של המחירים ויתחילו לחזור לשוק. הדבר הראשון שנראה כשזה יקרה, יהיה פעילות של קרנות הון פרטי והון סיכון. וזה יהיה מאוד בולט, ויזכה להרבה תשומת-לב תקשורתית, מכיוון שהנפקות חדשות יהיו נדירות. החזרה של הפרייבט אקוויטי לשווקים תהיה איתות ראשון וקטן ליציאה מהמשבר.

"הרמז השני לכך יהיה כשיתרחשו כמה עסקאות גדולות. נראה כמה חברות מבוססות, שמנסות לגייס הון נוסף. כשאנשים יראו שחברות ציבוריות, שהמאזן שלהן גלוי, מתחילות לגייס הון ושהן מצליחות לעשות זאת, גם המשקיעים האחרים יהיו מוכנים לתת לזה הזדמנות".

הזהירות המקצועית של ביינס נוגעת גם לאספקטים הפוליטיים של המשבר. למרות המחמאות שהוא נותן לפולסון ולברננקי, אי אפשר לדעת אם הוא שמח על חילופי השלטון הקרובים בארה"ב. מצד שני, מקצועיות היא תכונה שהוא מזהה גם אצל הנשיא המיועד.

"אני לא יכול לנחש מה הנשיא אובמה והצוות הכלכלי שלו יעשו, אבל דבר אחד אני יכול לומר: הוא מאוד ממוקד בלהגיע לקדנציה שנייה. הוא הדגיש את הנושא הכלכלי בקמפיין שלו, ועכשיו הוא צריך לבצע. ולגבי ההבדלים בין הרפובליקנים לדמוקרטים - במה שקשור לתחום הכלכלי הם לא רחוקים כל-כך בעמדות שלהם".

* האם לדעתך הוא ישנה את סדר העדיפויות האמריקני?

"אם נשים את הנושאים החברתיים, כמו איך מחלקים את העושר וכדומה, תראה שהדמוקרטים והרפובליקנים די מסכימים. ואם השאלה היא איך גורמים לכלכלה לצמוח, אז הכול תלוי בפעולות שיינקטו. כלומר, החלטות לגבי ריבית, הורדת מיסים, אלה הדברים שיעסקו בהם בבית הלבן, בקונגרס ובמשרד האוצר.

"יכול להיות שאני טועה ולאובמה יש תוכנית רדיקלית מאוד, אבל אם לשפוט לפי מסע הבחירות, הוא נשמע מתון למדי מבחינה פיסקלית. אני מצפה לכך שהוא יקים צוות כלכלי שדומה באיכותו לצוות שהיה לנשיא קלינטון, ויש להניח שצוות כזה לא יהיה מונע על-ידי עניינים אידיאולוגיים. השינויים שייעשו ברמה של איוש משרות, זה יהיה הדבר שיגיע לכותרות, אבל המדיניות הכללית - סביר שלא תשתנה".