הנגיד פישר מעודד צמיחה: הפחית את הריבית במשק ב-0.5% לרמה של 2.5% - שפל היסטורי חסר תקדים

בראש הסיבות להפחתה עומדת חזרת האינפלציה לתוך היעד וצפי לירידתה לגבול התחתון כבר במחצית 2009 ; הפחתת הריבית נועדה לתרום להוזלת עלות האשראי במשק, ולחזק את יכולתו להתמודד עם ההאטה הצפויה בפעילות הכלכלית ; בנסיבות הנוכחיות נראה בשלב זה כי היחלשות השקל עד כה אינה מאיימת על השגת יעד האינפלציה ועל היציבות הפיננסית ; תגובות לריבית

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הודיע הערב (ב') על הורדה חדה מהצפי של הריבית במשק לחודש דצמבר ב-0.5% לרמה של 2.5%, שפל היסטורי חסר תקדים.

בנק ישראל מציג את הגורמים העיקריים להחלטתו ואומר כי חזרתה של האינפלציה לתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, תורמת לחיזוק יכולתו של המשק להתמודד עם ההשלכות של המשבר הפיננסי העולמי, ובפעילות הריאלית.

בנק ישראל מציין כי ההערכות לאינפלציה מצביעות על ירידתה לסביבת הגבול התחתון של יעד האינפלציה כבר במחצית הראשונה של 2009. כך, הציפיות לאינפלציה ל-12 החודשים הבאים של החזאים ואלו הנמדדות משוק ההון ממשיכות לרדת ומתחילת החודש הן עומדות בממוצע על 1.1% ו-0.2% בהתאמה.

בנוסף מציינים בבנק ישראל כי על רקע ההידרדרות בפעילות הכלכלית העולמית והעלייה במחיר האשראי לסקטור העסקי בישראל, הנתונים על הפעילות הריאלית בישראל מעידים שההאטה בהתרחבות הפעילות מעמיקה.

לאור המשבר הפיננסי העולמי וההחרפה הנוספת בפעילות הכלכלית העולמית, ועל רקע הירידה שנרשמה בתחזיות לאינפלציה העולמית, צופים שוקי ההון כי הפחתות הריבית של הבנקים המרכזיים בעולם תמשכנה.

בבנק ישראל מציינים כי הפחתת הריבית הנוכחית נועדה לתרום להוזלת עלות האשראי במשק ולחזק את יכולתו להתמודד עם ההאטה הצפויה בפעילות הכלכלית וההשלכות של המשבר הפיננסי העולמי.

עוד מציינים בבנק ישראל כי בנסיבות הנוכחיות ניראה כי בשלב זה, החלשות השקל עד כה אינה מאיימת על השגת יעד האינפלציה ועל היציבות הפיננסית.

נזכיר כי ביום ה' האחרון הפתיע בנק ישראל כאשר חתך בחדות את תחזית הצמיחה של המשק מרמה של 2.7% לשיעור של 1.5% בלבד, כך שלפי בנק ישראל, הצמיחה לנפש תהיה שלילית. כמה שעות מאוחר יותר התפרסם המדד המשולב למצב המשק, לפיו מאז יולי ישנה נסיגה של ממש בפעילות הכלכלית. גם נתוני היצוא היו גרועים במיוחד ובישרו על ירידה ביצוא הישראלי אחרי חמש שנים של עלייה רצופה, לרבות ירידה משמעותית ביצוא ההיי-טק.

מנגד, כאמור, האינפלציה שפקדה את ישראל והטרידה את הבנק המרכזי לא מעט הולכת ונעלמת עקב הירידה החדה בביקושים, גם הפנימיים ובעיקר החיצוניים. על פי הערכות בשוק ההון, אנו ניצבים בפני שלושה מדדים שליליים לפחות והציפיות לאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים מתמקדות בגבול התחתון של היעד שקבעה הממשלה (1%-3%).

בחודשיים האחרונים השתנתה הטקטיקה במדיניות המוניטרית של בנק ישראל: פישר מעדיף להפחית ריבית מחוץ למועד תוך הפתעה גמורה של שוק ההון, כפי שאירע בתחילת אוקטובר ובתחילת נובמבר. בשתי ההזדמנויות הפחית פישר את הריבית בחצי אחוז. בבנק ישראל סבורים כי "טקטיקת ההפתעה" הוכיחה את עצמה והשינויים יעילים הרבה יותר מאשר שינויים צפויים מראש.