ירום אריאב: "תוכנית האוצר תאפשר לחברות להימנע מפיטורי עובדים"

מנכ"ל משרד האוצר: "הגענו לעיתוי בו צריך לתת איזושהי דחיפה לסקטור העסקי, שנכנס לסוג של קיפאון" ; "עיני הוא מנהיג אחראי, שביתה במשק זה הדבר הכי גרוע שאפשר להעלות על הדעת"

האם פקידי משרד האוצר הם האשמים האמיתיים במצב הכלכלי ובהיקף התוכנית הכלכלית שהציע המשרד? זה אמנם לא היה הנושא המרכזי בפאנל "צמצום הפערים החברתיים בתקציב המדינה" במסגרת כנס שדרות היום (ב'), אבל הנושא תפס את עיקר הדיון. "פקידי האוצר לא אשמים", אמר ח"כ חיים (ג'ומס) אורון בפאנל. "תמיד יש מעל הפקיד שר ומעל השר יש ממשלה. אם היתה בעיה עם הפקידים, היינו מחליפים אותם".

גם פרופ' יעקב נאמן, שר האוצר לשעבר, שהנחה את הפאנל, התייחס לנושא: "המקום האחרון שהיו בו פקידים שקובעים ומשפיעים היה אצל המלך אחשוורוש. האחריות היא על ראש הממשלה והשרים ולא על הפקידים".

מנכ"ל האוצר, ירום אריאב, היה תקיף יותר בדבריו. "אם לא היו נערי האוצר, היה כנראה צריך להמציא אותם כדי שיהיה תירוץ לכל שר לתשובה מה מונע ממנו למלא את תפקידו. הדימוי הזה כאילו יושבת שם איזו חבורה של חורשי רע שחושבת איך לקדם אג'נדה קפיטליסטית עד הקצה - זה דבר שרחוק מהאמת. מדובר על חבורה של אנשים, אכן צעירים, אבל עם פסיפס של דעות".

לדברי אריאב, "פקידי האוצר מנסים לשרת את האוצר כמיטב יכולתם. נכון, הם לא מושלמים ולפעמים אפילו חוטאים בארוגנטיות, אבל ההתקפה על נערי האוצר היא בלתי נסבלת".

אריאב התייחס בפאנל גם להתערבות הכלכלית של האוצר בשוק ההון כפי שהציג הבוקר המשרד. "הבוקר הזרמנו חמצן לשוק ההון כדי שהשוק ימשיך לתפקד גם במצב של משבר עולמי ומחנק אשראי. אנחנו מקימים קרנות בשביל למחזר חובות במגזר החוץ-בנקאי והחובות האלה ישרתו את המצב שחברות יוכלו להמשיך ולעבוד. זו רשת הביטחון האמיתית - מקום העבודה של העובד. התוכנית באה להביא לכך שחברות ימשיכו להעסיק אנשים ולא ייאלצו לפטר בגלל מחנק אשראי ומשום שהבנקים לא נותנים להן כסף".

לדבריו, "התוכנית היא בהיקף מספיק גדול כדי שזה ישנה כיוון ואווירה אבל לא הולך להיות פה קל. בתקופה הזאת אנחנו צריכים להמשיך בקווים שבנינו. המפתח לצמצום פערים הוא ביציאה לעבודה ובשמירה עד כמה שניתן על מקומות העבודה".

על הקריאות להרחבת רשת הביטחון שהציע האוצר, אמר מנכ"ל המשרד: "כולם מדברים על רשת ביטחון כסיסמה. מה זה רשת ביטחון? איך היא משרתת את האנשים? אף אחד לא אומר או מסביר אבל זה ביטוי נהדר. רשתות ביטחון גורפות ימוטטו את הכלכלה ויעבירו כסף בכיוון הלא נכון - מעניים לעשירים. צריך להיזהר מה מציעים ומפתרונות שיחזירו אותנו כמה שנים אחורה".

"יש בתוכנית שהצגנו היום צעדים אמיתיים של העמדת אשראי נוסף כדי שהמערכת תוכל להמשיך לתפקד"

על העיתוי של התוכנית אמר אריאב ל"גלובס": "אני חושב שהעיתוי של תוכנית האוצר הוא בהחלט בסדר. אפשר לראות שיש עיכוב מסוים בהשפעה של המשבר העולמי על ישראל. הגענו לסוג של עיתוי שצריך כרגע לתת איזושהי דחיפה למערכת הסקטור העסקי, שנכנסה לסוג של קיפאון. אני בטוח שיש פה מאסה קריטית של צעדים שתיתן את השפעתה".

עוד אמר אריאב ל"גלובס": "יש בתוכנית שהצגנו היום צעדים אמיתיים של העמדת אשראי נוסף כדי שהמערכת תוכל להמשיך לתפקד. הכוונה היא לשנות את האווירה כדי שאנשים ירגישו יותר בטוחים, יצרכו יותר, יצליחו לתפקד וכדי שגלגלי הכלכלה ימשיכו לנוע. ברור שזה לא ימנע לגמרי את ההשפעות וצפויה לנו תקופה לא קלה מבחינת שיעורי צמיחה אבל בהחלט יש פה מינון נכון של צעדים משלים לתוכנית שיצאנו איתה לפני שבוע".

על הביקורות שספג האוצר, אמר אריאב: "ביקורות תמיד יש, בעיקר בתקופת בחירות. חלק מהביקורות הן לא ענייניות. חלק נובעות משיקולים של אינטרסנטים. כשאנחנו מגבשים תוכנית, אנחנו מנסים לשמוע מה חושבים גם מחוץ למערכת האוצרית.

על העימות מול יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שדורש רשת ביטחון רחבה והודיע בתחילת השבוע על סכסוך עבודה במשק שיביא בתוך שבועיים לשביתה, אמר אריאב: "עד היום, יו"ר ההסתדרות התגלה כמנהיג אחראי. מדובר פה גם על ההסתדרות הכללית והוא אמור לראות לא רק את הראייה הסקטוריאלית אלא את הראייה המשקית. אני בטוח שעיני רואה את הנזק האדיר שיכול להיות למשק, שנכנס למצב של האטה, שבנוסף עלול לספוג מצב של שביתה. זה יכול לדרדר את המצב הרבה יותר מהר.

"אני חושב שגם עיני מבין שבסוף הדרך אנחנו דואגים דרך הצעדים שלנו גם לחוסך. כאשר מצב החברות ישתפר ומצב שוק ההון ישתפר, זה יתבטא גם אצל החוסך. חייבים להמשיך את ההידברות ולמנוע את השביתה. שביתה כרגע זה הדבר הגרוע ביותר שאפשר לעלות על הדעת. חשוב שבתקופה כזאת חשוב שהממשלה תמשיך לנווט את הכלכלה. בתקופת משבר, צריך מישהו על יד ההגה".

גם רם בלינקוב, הממונה על התקציבים באוצר, התייחס לביקורות שסופג האוצר על התוכנית הכלכלית: "אני מאמין שאם היינו בתקופה אחרת, התוכנית הכלכלית היתה זוכה לברכות. חכה שיגמרו הפריימריז ותראה איך שפתאום התוכנית תהיה יותר מעניינת לאנשים".