האו"ם: פליטת גזי חממה לאטמוספרה הגיעה בשנה שעברה לרמת שיא

מזהיר מפני סופות, בצורות ועליית מפלסי הים ; פרוטוקול קיוטו יפוג ב-2012 וממשלות מנסות להסכים על נוסח חדש עד תום השנה הבאה, בתקווה כי הסכם שכזה יכלול הפעם את ארה"ב

פליטת גזי חממה לאטמוספרה הגיעה בשנה שעברה לרמת שיא. כך אמרה היום (ג') סוכנות מזג האוויר באו"ם.

לפי דיווח של הארגון המטאורולוגי העולמי, ריכוזים של פחמן דו חמצני וחמצן דו חנקני נגעו בשיאים חדשים, והעלייה השנתית בריכוזי מתאן היתה הגדולה ביותר מזה עשור. "ב-2007 הגיעו כל גזי החממה העיקריים - פחמן דו חמצני, חמצן דו חנקני ומתאן - לשיאים חדשים. שניים מהם, פחמן דו חמצני וחמצן דו חנקני, עולים בהתמדה ואין כל סימן לאיזון שלהם". לדבריהם, מוקדם לקבוע אם המתאן ימשיך לעלות.

מדענים באו"ם הזהירו כי עלייה בפליטת גזי חממה לאטמוספרה, המתבצעת ע"י מפעלים, מכוניות ובחקלאות, תוביל לעליית מפלסי הים, סופות גדולות, גלי חום נוספים ובצורות.

הסכם האקלים הנוכחי, פרוטוקול קיוטו, יפוג ב-2012 וממשלות מנסות להסכים על נוסח חדש עד תום השנה הבאה. התקווה היא כי הסכם שכזה יכלול הפעם את ארה"ב, שלא אשררה את הסכם קיוטו, ויחייב מדינות מתפתחות, ובראשן הודו וסין, ליעדי פליטה.

הדו"ח מצא גם שרמות פחמן כלורו-פלואורי, הגורם להדלדלות בשכבת האוזון, המשיכו בירידתן האיטית, כתוצאה מהפחתות פליטה, שהתבצעו תחת פרוטוקול מונטריאול מ-1987, ששואף להגן על השכבה ההגנתית, שחוסמת קרניים סולאריות מזיקות.