ענתבי: "אין זבנג וגמרנו; אני מניח שבשבועות הקרובים האוצר ייצא עם עוד תוכניות ככל שיידרש"

הממונה על שוק ההון באוצר בראיון לגלי צה"ל: "מה שהחלטנו לעשות הוא להחזיר את האמון לשוק ההון" ; תוך שבוע הציג האוצר 3 תוכניות: תוכנית ההאצה, רשת ביטחון המצומצמת ותוכנית להתערבות בשוק ההון ; אולמרט צפוי להציע חלופה לרשת הביטחון

"משרד האוצר לא ישלוף שפנים מהכובע. אנחנו מייצרים פתרונות ברצף על משבר שמתנהל ברצף. אין פה זבנג וגמרנו. אני מניח שלאורך השבועות והחודשים הקרובים נתאים את עצמנו ונצא עם עוד ועוד תוכניות ככל שהדבר יהיה רלוונטי" - כך אמר היום (ד') ידין ענתבי, הממונה על שוק ההון באוצר, בראיון לגלי צה"ל.

את התוכנית להתערבות בשוק ההון ולהעמדת ערבויות לבנקים שפירסם אתמול משרד האוצר הסביר ענתבי במשל מחיי היומיום: "כשאנחנו קמים בבוקר אנחנו יודעים שאם חסר לנו דלק, אפשר לנסוע לתחנת דלק שליד הבית או לתחנה יותר מרוחקת, ומקסימום נשלם עוד כמה אגורות. אבל בשגרה היומיומית, יש לנו כל הזמן זמינות לדלק. הסביבה ששוק ההון חי בה היא אותה סביבה שגרתית שבה כל הזמן מספקים אשראי. בדיוק כמו שאנחנו חייבים דלק".

"קמנו יום אחד בבוקר", המשיך ענתבי, "וכל תחנות הדלק בישראל סגורות. זה לא שאין דלק, הוא נמצא במיכלים של בתי הזיקוק, אבל חברות הדלק החליטו שהן לא רוצות לספק יותר דלק למכוניות. החלטת האוצר פשוטה: 'אני, משרד האוצר, מאמין שאנשים צריכים לקום בבוקר ולהמשיך לנסוע. לעבודה, ללימודים, לחופש - לכן השוק חייב להמשיך לפעול'", אמר ענתבי.

"מה שהחלטנו לעשות הוא להחזיר את האמון לשוק ההון. אנחנו אומרים לתחנות הדלק: על כל ליטר דלק שאתם תמלאו לאנשים - אנחנו נשים ליטר משלנו. המהלך הוא בכל הערוצים - גם מול המערכת הבנקאית וגם מול שוק ההון", הוסיף ענתבי.

- פתאום יש למדינה סכומים כאלה - 11, 20 ואפילו 30 מיליארד שקל?

"המשבר הולך ומתפתח, וזה לא נכון שסירבנו להתערבות מסוג כזה לפני 3 שבועות. כל הזמן עולים עוד ועוד סוגים של רעיונות. זה רעיון שמטפל בשורש הבעיה. הוא לא יוצר אשליה של פיתרון. אם יש בעיה של אמון - נעזור לאמון הזה להשתקם", השיב ענתבי.

- בעצם יש כסף למדינה, והיא רק היתה קמצנית?

"אנחנו רק בתחילתו של המשבר, והוא יכול ללוות אותנו עוד חודשים ארוכים. אנחנו נצא ממנו כנראה רק כשהעולם ייצא ממנו. להגיד שהממשלה עשירה ויש לה אין סוף תקציב, זה כמו להגיד שמשק בית יכול להוציא כסף בלי שום מגבלות.

- אתה מרגיש שיותר מדי פוליטיקאים בוחשים בקדרה?

"לנו יש אחריות לעשות את עבודתנו בלי קשר לבחירות. גם אחריהן הכלכלה תצטרך להמשיך לתפקד. אתמול שמנו על השולחן תוכנית סופר מקצועית, סופר לא פוליטית, שמטפלת בבעיה המרכזית של שוק ההון בישראל. אבל נכון, הפוליטיקה לא מקלה עלינו".