משרדי הפרסום הגדולים יחרימו את המכרז החדש של חברת החשמל

חברת חשמל הודיעה כי תנהל את כל מכרז הפרסום שלה על בסיס הצעות מסחריות בלבד ; בין המחרימים צפויים להיות משרדי הפרסום אדלר-חומסקי, באומן-בר-ריבנאי, שלמור-אבנון-עמיחי ועוד

חברת חשמל תנהל את כל מכרז הפרסום שלה על בסיס הצעות מסחריות בלבד - כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי מרבית משרדי הפרסום שיכולים להתמודד צפויים להחרים את המכרז ולא לקחת בו חלק.

כידוע, תנאי הסף קבעו כי במכרז יכולים להתמודד משרדים שניהלו תקציבים בהיקף של 100 מיליון שקל בשנים 2006-2007. מבדיקת "גלובס" עולה כי רק שמונה משרדים יוכלו לקחת חלק במכרז: מקאן-אריקסון, אדלר-חומסקי, באומן-בר-ריבנאי, שלמור-אבנון-עמיחי, גיתם BBDO, ראובני-פרידן יהושע TBWA וגלר-נסיס. משרד הפרסום זרמון-גולדמן, שזכה במכרז הקודם, כנראה אינו עומד בתנאי הסף.

כאמור, נטיית הלב בקרב רוב משרדי הפרסום הגדולים, ביניהם אדלר, באומן, גיתם, שלמור, ראובני, יהושע וגלר, היא לא להשתתף במכרז.

התקציב טופל בשנה האחרונה במשרד הפרסום זרמון-גולדמן, שזכה בו לאחר מכרז מתוקשר שהסעיר את הענף. גם במכרז הקודם הועלו טענות קשות בקרב בכירים בענף הפרסום. בין היתר נטען כי מדובר במכרז שאינו בוחן יכולות מקצועיות, וכי בלתי אפשרי להרוויח בו. חמתם של משרדי הפרסום התעוררה בשל סעיף במכרז, שהמבהיר כי בחירת המשרד תיעשה ברובה על בסיס של הצעה כספית - ולא על בסיס שיקולי אסטרטגיה או קריאייטיב. עוד זעמו בענף נגד התנאים הקובעים כי העמלה המקסימלית ברוטו תעמוד על 8.4%, כאשר המשרד הזוכה מתחייב שלא לקבל עמלה מסוג כלשהו. לעומת זאת, חברת החשמל שומרת לעצמה את הזכות לרכוש את המדיה באופן עצמאי, ובמקרה כזה יקבל המשרד אחוז מסוים מהעמלה.

למרות הכעס בחרו אז 6 משרדים להתמודד על התקציב: מקאן-אריקסון, אדלר-חומסקי, שלמור-אבנון-עמיחי, באומן-בר-ריבנאי, ראובני-פרידן וזרמון-גולדמן שהגישו הצעות. עם סיום המכרז החליטה ועדת המכרזים כי הזוכה במכרז הוא מקאן-אריקסון. בעקבות פנייה לבית המשפט שונתה ההחלטה ובסופו של דבר הוכרז כי זרמון-גולדמן זכה במכרז.

כעת, שנה בלבד לאחר מכרז הפרסום המתוקשר, תצא חברת החשמל למכרז פרסום חדש. שלא לייחוס, אומרים בכירים בחברה כי בין חלק מאנשי חברת חשמל הקשורים למערך הפרסום לבין משרד הפרסום שוררת מערכת יחסים עכורה. בחברת החשמל מאשימים גם את משרד הפרסום שהוא מתקשה לעמוד בהתחייבויותיו המסחריות, ולהעלות את הקמפיינים השונים באותם המחירים שבהם נקב במכרז.