יבוא יומו

מאז ימי התום של "יום האם" ויום הפועלים הצליחו קבוצות לחץ להעמיס על לוח השנה ימי חג שמציינים, פחות או יותר, הכול: מיום הסושי עד יום המגבת, מיום הפסטה עד היום לבדיקת חרדה. נא לא לשכוח את היום ללא דיאטה

בתחילת החודש ציין העולם את יום הסושי הבינלאומי. ישראל לא נותרה אדישה: מסעדות ברחבי הארץ הרכיבו תפריטים חגיגיים והציעו מחירי מבצע. במסעדה בבאר שבע הכריזו על תחרות אכילת סושי, שבסופה זכה המנצח (23 חתיכות סושי בדקה) בארוחה זוגית מפנקת, על טהרת הדגים הנאים.

הסושי והסויה לא לבד. בשנים האחרונות הצטרפו לימים מלאי החשיבות שצוינו בעבר, כמו יום הפליט, יום הפועל או היום הבינלאומי לזכויות האדם, שורה של ימים חשובים קצת פחות, שלא לומר אזוטריים, שהעולם, או לפחות חלקים ממנו, מציין. כך נדחפו אל לוח השנה יום הסקייטבורד (21 ביוני), יום השמאליים (13 באוגוסט), יום הפינגווין (25 באפריל) וחגים רבים נוספים שצריך להתחיל להכיר בקיומם.

מאחורי הימים הללו עומדים גופים שונים ומשונים, חלקם בעלי אידיאולוגיה אקטיביסטית, אחרים בעלי אוריינטציה שיווקית. הם מפעילים אתרי אינטרנט, מפציצים את התקשורת בדיווחים על פועלם, וכנראה גם משלמים למישהו משכורת, עניין שיכול להסביר את העובדה שהם עדיין איתנו.

צמחונות: יום חיות המשק

בחודשי הסתיו נשמע ברחבי העולם קולם של הצמחוניים ושל הטבעוניים, המציינים ימים המיוחדים לנושא זה. אחד מהם הוא יום ההזדהות עם בעלי החיים במשקים, המצוין ב-2 באוקטובר.

ביום זה, שנקבע על-פי יום הולדתו של מהטמה גנדי, אפשר לפגוש פעילים מתהלכים ברחובות כשהם מניפים שלטים המזכירים לציבור את סבלן של חיות המשק. בשנה שעברה הגדילו פעילי ארגון אנונימוס בישראל לעשות, כשהחליטו למחות באופן יצירתי ויצרו מיצג שבמסגרתו פעילי הארגון התפשטו, ארזו עצמם כעופות מרוטים עטופים בניילון נצמד, ושכבו בתוך אריזות קרטון.

שבוע וחצי לאחר יום ההזדהות הזה, ב-14 באוקטובר, מציינים מגיני בעלי החיים את יום המחאה הבינלאומי נגד מקדונלדס, שהיא, לטענתם, צרכנית הבשר הגדולה בעולם. אלה אינן הטענות היחידות נגד הרשת המושמעות ביום הזה: נוספות עליהן מחאות נגד כריתת יערות גשם, ניצול עובדים בעולם השלישי וזיהום סביבתי. את היום מציינים המוחים באמצעות הפגנות מול סניפי הרשת.

ימים נוספים על רקע דומה: ב-1 בנובמבר מצוין יום הטבעונות וב-20 במארס היום ללא בשר.

את יום הצחוק ייסד ד"ר מאדאן קטריה, הגורו של יוגה צחוק, ב-1998 בהודו, בכינוס שבו השתתפו 12 אלף צוחקים מרחבי העולם. מאוחר יותר הוחלט כי יום זה יצוין בכל שנה ביום ראשון הראשון של מאי. וכך מתכנסים בה בעת אלפים ברחבי העולם וצוחקים מתוך אמונה ש"צחוק הוא שפה בינלאומית ויש לו פוטנציאל לאחד את כל האנושות".

קולינריה: יום השום הבינלאומי

כמעט לכל סוג של מזון יש יום המוקדש לו בלוח השנה. יום השום הבינלאומי, שמצוין ב-19 באפריל, הוא אחד מהם. התחילו לציין אותו בקליפורניה, שם גידלו בעבר כמויות גדולות של שום (ואף מתהדרים בפסטיבל שום פופולרי). בהדרגה התפשטו החגיגות לאזורים נוספים בארצות הברית, חצו את האוקיינוס לאירופה, ומשם ליתר העולם. יום זה בא להזכיר לעולם שבנוסף לריח, ניחן השום בשורה ארוכה של סגולות מרפא, ולכן החוגגים קולעים צמות משום טרי, משתתפים בחידונים ומכינים מאכלים שהשום הוא המרכיב העיקרי בהם, ולא כתבלין.

ועוד בענייני קולינריה: יום הפסטה הבינלאומי נחגג כבר 13 שנים ב-25 באוקטובר. מקורו בכנס ארגון יצרני הפסטה האירופיים, שבו הוחלט פה אחד שלאטריות מגיע יום חג משלהן. ימים נוספים, על טהרת הפחמימות, הם יום הסנדוויץ' הבינלאומי (3 בנובמבר) ויום הלחם הבינלאומי (16 באוקטובר). מזווית קצת שונה, יש לדעת גם על היום הבינלאומי ללא דיאטה (6 במאי). המייסדת הספונטנית שלו הייתה מרי אוונס יאנג, סופרת בריטית פמיניסטית, שביקשה למחות על הלחץ החברתי והתקשורתי לעידוד המראה הרזה. בראיון טלוויזיה ב-1992, הכריזה יאנג על היום הבינלאומי ללא דיאטה וזכתה להצלחה מסחררת בקרב ארגוני נשים. החוגגים עונדים צמיד כחול על הזרוע וזוללים ללא ייסורי מצפון. בארץ מארגן פורום "יפות ושמנות" עצומות בנושא, מפיץ מידע על הפרעות אכילה, ומעודד משלוח גלויות לחיזוק הביטחון העצמי.

היגיינה: יום שטיפת הידיים

2008, קבע האו"ם, תעמוד בסימן היגיינה. ברוח זו נקבע יום שטיפת הידיים הבינלאומי ב-15 באוקטובר, והשנה הוא צוין לראשונה. המטרה היא חינוך ילדי העולם, בדגש על המדינות המתפתחות, לשטיפת ידיים כדרך למניעת מחלות זיהומיות. לסרטון הקמפיין גויס כוכב קריקט הודי, סצ'ין טנודלקאר, המזכיר לילדים את חשיבות שטיפת ידיים. בקמבודיה שטפו תלמידים את ידיהם בסבון, בבהוטן הועבר המסר בעזרת סרטים מצוירים, ובקולומביה הוזמנו אלפי ילדים לחגוג באצטדיון של בוגוטה. לדברי קרולין פאן דה פורדן מקרן האו"ם לילדים, "ללמד אדם לשטוף ידיים עולה בערך 3 דולרים לאדם, לעומת 11 דולר לתברואה או מאה דולר לאספקת מים סדירה". עוד בהיגיינה: ב-19 בנובמבר מציינים את יום השירותים הבינלאומי.

מצב רוח: היום לבדיקת דיכאון וחרדה

רגע לפני שהחורף מגיע ומביא עמו את המלנכוליה המתבקשת, מצוין ב-13 בנובמבר יום הדיכאון הבינלאומי, המעודד בדיקות דיכאון וחרדה. השנה עמד היום ברוח המשבר הכלכלי, שלמרבה הצער ימשיך לקלקל את מצב הרוח רע גם בדצמבר, במקרה הטוב. עמותת ער"ן פרסמה את נתוניה העדכניים, אתרי אינטרנט פירטו את התסמינים למטרת בדיקה עצמית, וכל מי ששקוע בדיכאון, וגם מי שעדיין לא, הוזמן לסדרת הרצאות בסינמטק תל אביב ולהקרנת הסרט "כשניטשה בכה". ניתנו המלצות לאלבומי מוזיקה נוגה, וחברות ויטמינים מיהרו למנף את היום כדי לדווח על יעילות מרכולתן בטיפול בדיכאון.

ועוד בענייני התמודדות נפשית: יום המודעות הבינלאומי לגיל המעבר מצוין ב-18 באוקטובר. ביום זה עולים לסדר היום החששות בקרב נשים בתקופת המנופאוזה, גיל המעבר הנשי. מטרת היום היא להעלות לדיון את השינויים המנטליים לצד השינויים הפיזיים, לעסוק בניפוץ מיתוסים, ולספק מענה על שאלות רווחות.